اندر احوالات تئاتر فستیوال و سیستم نقدش بر تئاتر


سردبیر

۱) این روزها حدودا ۲۲ ماه از اولین روزی که تئاتر فستیوال فعالیت خود را آغاز کرد ، می گذرد ، فعالیتی که آن را به صورت آزمایشی آغاز کردیم و همچنان آزمایشی آن را ادامه داده ایم . اما علت این آزمایشی بودن و آزمایشی ماندن چیست؟ رسالت رسانه ها همیشه رسالتی سنگین بوده و هست ، اما اگر این رسانه ، رسانه ای در حوزه ی تئاتر باشد با توجه به خلائی که همیشه تئاتر از نظر تعداد رسانه های موجود ، داشته است ، این رسالت سنگین تر می شود  و تئاترفستیوال با علم به این موضوع قدم به این عرصه گذاشت و تا امروز نیز فعالیت خود را ادامه داده است. در این مدت  آزمون و خطا های فراوانی انجام دادیم و تجربه های بسیاری اندوختیم و بهتر دانستیم در دوران کسب تجربه ، فعالیت خود را به شکل آزمایشی ادامه دهیم .

۲) در ادامه لازم می دانیم یکی از دغدغه های اصلی تئاتر فستیوال که همانا نقد جدی تئاتر است و طرحی را که در این راستا پیش گرفته ایم را برای مخاطین محترم تئاتر فستیوال شرح دهیم .

نقد و جایگاه آن در عرصه ی تئاتر یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است. در این راستا مدتی است در تئاترفستیوال طرحی را شروع کرده ایم که مقدمه ای باشد برای نقد جدی در عرصه ی تئاتر . بی شک این طرح نقایصی دارد و نمی تواند آنچنان که بایسته و شایسته است مبحث نقد را در جامعه ی تئاتر ما مطرح کند ، اما می تواند شروعی باشد برای تشخیص سره از ناسره ، آن هم در روزگاری که تئاتر ، هنری گرانقیمت است و انتخاب یک تئاتر خوب برای تماشاچی بسیار پر اهمیت . حال برای برطرف کردن ابهاماتی که در این مدت راجع به این طرح مطرح شده است ، توضیحاتی راجع به طرح ارائه می دهیم.

در این طرح ، تئاترفستیوال ، تئاترهای روی صحنه را به دو دسته تقسیم می کند : دسته ی اول دسته ای است که مُهر ” پیشنهاد می شود ” دریافت می کند و دسته ی دوم ، دسته ای که مُهر ” پیشنهاد نمی شود ”  می خورد . در واقع تئاترفستیوال تئاتری را رد و یا تایید نمی کند و یا طبقه بندی خوب و بد برای تئاترها ندارد ، بلکه در واقع مخاطبین خود را دوستان خود می داند که تنها تئاتری را که خود دیده است به دوستش پیشنهاد می کند و یا پیشنهاد نمی کند .

حال اینکه طی چه شرایطی یک اثر مهر ” پیشنهاد می شود ” دریافت می کند ؟

در این طرح دو منتقد به همراه یک خبرنگار ( و در برخی موارد چند منتقد ) نمایش را مشاهده می کنند که خبرنگار بعد از اتمام نمایش آرای مردم را در رابطه با نمایش جویا می شود و منتقدین نیز نظر خود را در رابطه با اثر اعلام می کنند ، درنهایت هر تئاتر با کسب دو سوم آرا ، از بین یک رای مردمی و دو رای منتقدین ،  مُــهر ” پیشنهاد می شود ” دریافت می کند و در کمتر از این حالت نمایش مورد نظر توسط تئاترفستیوال مُهر ” پیشنهاد نمی شود  ” دریافت می کند  و البته قابل ذکر است که اثری که بتواند صد درصد آرا را کسب کند ، علاوه بر دریافت مُهر ” پیشنهاد می شود ” ، بسته هدیه ای نیز از طرف سایت تئاترفستیوال ( شامل تبلیغات و معرفی به باشگاه مخاطبین و … ) دریافت می کند.

۳) و نکته ی دیگری که در خصوص این طرح لازم دانستیم با مخاطبین تئاتر فستیوال در میان بگذاریم بدین شرح است :  در این مدت از طرف افرادی بی نزاکت که متاسفانه خود را بخشی از تئاتر می دانند و هنرمند فرض می نمایند ،  مورد  توهین های شدیدی قرار گرفتیم . توهین هایی که به محضر هنر و نقد وارد شد و از سطح فحش و حرف های رکیک زدن و تهدید کردن اهالی تئاتر فستیوال از طریق تلفن و ایمیل و کامنت ، تا شکایت بردن از تئاتر فستیوال به کانون های مختلف تئاتری  و نهادهای هنری مرتبط و غیر مرتبط ادامه یافت . به عبارت ساده تر می توان گفت این افراد به امر ” زیر آب زنی ” مجموعه ای که دلسوز تئاتر است و به دنبال هرچه بیشتر پر مخاطب شدن این هنر می باشد ، پرداختند ، که البته و صد البته که این شکایت هیچ جایگاهی نداشته و اساسا این به ظاهر هنرمندان آب در هاون کوبیده و در واقع خودزنی کرده اند ، و با این اعمال و رفتار به دور از ادب خود و هتاکی به اهالی رسانه و تهدید کردن آنها ، بر حق بودن نقد و سیستم نقد تئاتر فستیوال را به همگان ثابت نموده اند و ما به این به ظاهر هنرمندان ِ فحاش می گوییم اگر هنرمند نیستید لااقل با ادب باشید ، گرچه می دانیم که خواسته زیادی است !

۴) اما تئاتر فستیوال ، نقد و جایگاه آن را بالاتر از آن می داند و نه تنها با این بادهای کوچک لرزشی را احساس نکند ، بلکه در راستای احیا فرهنگ نقد ، ما در تئاتر فستیوال منتظر نقد شما مخاطبین گرامی ، در مورد طرح ” پیشنهاد می شود ” ، ” پیشنهاد نمی شود ” هستیم تا به امید خدا ، سیستم نقد و بررسی تئاتر فستیوال با همراهی شما عزیزان ، به پختگی و تکامل برسد .

۵) و دیگر این که به همه مخاطبین تئاتر ، به خصوص مخاطبین تئاتر در شهرستان ها اعلام می کنیم که منتظر یادداشت ها و نقد های آنان بر تئاتر هستیم تا در سایت تئاتر فستیوال ، با نام خودشان ، منتشر شود .

و در پایان شما هم ما را نقد کنید ؛ یقینا بی کم و کاست آن را انتشار خواهیم داد .

 

 Email : tf@theaterfestival.ir

متاسفانه امکان نظردادن نداريد.