دکتر محمدرضا خاکی : “همتون منو می شناسین” فراتر از یک نمایش است . “


نمایش “همتون منو می شناسین” به نویسندگی و کارگردانی سامان ارسطو که این روزها در تماشاخانه فانوس به روی صحنه می رود ، در یکی از اجراهای خود میزبان دکتر محمدرضا خاکی ، مترجم ، مدرس و کارگردان تئاتر بوده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال نظر وی را راجع به نمایش جویا شد و دکتر خاکی از دلایل اینکه چرا باید به تماشای نمایش “همتون منو می شناسین” بنشینیم ، برای ما گفت .

تئاتر فستیوال

دکتر محمدرضا خاکی در مورد مضمون نمایش “همتون منو می شناسین” گفت : این نمایش از آن دست نمایش هایی بود که مرا بسیار شگفت زده کرد ، به خصوص به لحاظ مضمونی مرا منقلب کرد. مضمون این نمایش با نمایش هایی که روی صحنه می روند یا نمایشنامه هایی که نوشته شده اند ، بیش از هرچیز یک تفاوت عمده دارد و آن این است که نمایش “همتون منو می شناسین” از یک سو یک نمایش مستند است و از طرف دیگر در آن شاهد یک واقعیت زندگی شده توسط پرسوناژ اصلی یعنی نویسنده ، کارگردان و بازیگر این نمایش هستیم .

وی افزود : بازیگران و عوامل اجرای این نمایش که همگی جوان هستند ، برای طرح کردن موضوعی که شاید در حالت عادی ما کمتر به آن فکر می کنیم و بیان مسئله ای که برای بخشی از جامعه به عنوان معضل وجو دارد و درعین حال مسئله ی پیچیده ای است ، تلاش بسیاری کردند . از این نظر این نمایش در نوع خود یک نمایش استثنایی است چرا که مسئله ای را مطرح می کند که یک مسئله ی واقعی لمس شده ، تجربه شده ، زندگی شده توسط نویسنده و کارگردان و بازیگر اثر است .

کارگردان نمایش “دیده بانان” با بیان اینکه من به خیلی از دوستان و همکارانی که می شناسم ، توصیه کردم که این نمایش را ببینند ، گفت : نمایش “همتون منو می شناسین” فراتر از یک نمایش ، مخاطب را متوجه اموری می کند که خیلی اوقات با آن سروکار ندارد اما در کنار او در جربان است . از طرف دیگر به خاطر جنبه ی مستند بودن آن ، اهمیت ویژه ای پیدا می کند . یکی از دلایل دیگری که من این نمایش را پسندیدم و دوست داشتم و به نظرم کار قابل اعتنایی آمد ، به دلیل سادگی آن است ، سادگی در بیان و در چگونگی اجرا . گروه نمایش با حداقل امکاناتی که دارند و در ابتدایی ترین شکل ارائه ی نمایشی ، مسئله ای را مطرح می کنند که تاثیر گذار است .

این مترجم و استاد دانشگاه در مورد تاثیر گذار ترین صحنه ی نمایش “همتون منو می شناسین” گفت : صحنه ی میانی نمایش که دو پرسوناژ اصلی داستان ، در مقابل سیستمی اداری که دارای دستورالعمل های خاصی است قرار می گیرند و می خواهند واقعیت خودشان را برای آن ها بیان کنند ، صحنه شگفت انگیزی بوجود می آید که همه را منقلب می کند و به لحاظ ارتباطی ، می تواند با تماشاگر ارتباط بسیار خوبی برقرار کند . از این نظر این صحنه ، صحنه درخشان و قابل توجهی است .

دکتر محمدرضا خاکی در پایان گفت : یکی دیگر از نکات مثبت نمایش این است که نمایشنامه نمی خواهد نتیجه گیری کند ، می خواهد اطلاع رسانی کند . دیدن این نمایش برای همه ی کسانی که با مسائل اجتماعی روبه رو هستند ، مددکاران اجتماعی ، حتی مدیران مدارس ، آموزگاران و معلمان لازم است .  نمایش “همتون منو می شناسین” درباره معضلی صحبت می کند که ساده نیست و باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *