حاشیه های اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

اختتامیه ای پر از ناگفته ها ، اما بی صدا


سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر امشب ، ۱۲ بهمن با حضور مدیران و هنرمندان عرصه ی تئاتر در تالار وحدت به خط پایان رسید .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با حضور هنرمندان و مسئولینی چون سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مهدی شفیعی ، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ، مجید رجبی معمار ، پیمان شریعتی ، اتابک نادری ، سعید اسدی ، علی رفیعی ، پری صابری ، سیاوش طهمورث ، مریم معترف ، مسعود فروتن ، ناصر آقایی ، ایرج راد ، مهرداد رایانی مخصوص ، عطاالله کوپال ، خسرو احمدی ، مسعود دلخواه ، افسر اسدی ، محمدامیر یاراحمدی و … که در تالار وحدت برگزار همچون هر مراسم دیگری همراه با حاشیه هایی همراه بود .

  • مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیم ساعت تاخیر در ساعت ۱۹ آغاز شد . طبقه همکف تالار وحدت و سه بالکن آن به طور کامل پر شده بود و حتی عده ای ایستاده مراسم را دنبال می کردند .

تئاتر فستیوال

  • در همان آغاز مراسم و پیش از اعلام برگزیدگان ، احسان کرمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت ، با شوخی و کنایه رو به حاضران گفت : “کنداکتوری که به من دادند ، یک کنداکتور ۲۰۰ دقیقه ای است و من در همین جا جایزه ام را به همسرم ، پدر و مادرم ، تمام کسانی که تا به اینجا برای من زحمت کشیده اند و … تقدیم می کنم . ” دوستان به جای همه ی شما تشکر کردم و لطفا فقط بیایید جایزه هایتان را بگیرید و زمانی برای صحبت کردن برگزیدگان باقی نمی ماند .
  • اتابک نادری ، مدیر بخش استان های جشنواره از جمله افرادی بود که ایستاده مراسم را دنبال کرد و در رفت و آمد بود . پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره نیز مانند همیشه در تکاپو برای سامان دادن اوضاع بود و پشت صحنه به کارها رسیدگی می کرد .
  • با شروع شدن اعلام برگزیدگان و همراهی گروه موسیقی گلک به سرپرستی احسان تارخ ، تالار وحدت یک پارچه هیجان بود و گروه های مختلف نام کاندیدای خود در بخشی که اعلام می شد را فریاد می زدند .
  • مجید ادراکی پس از دریافت جایزه در بخش مرور برای گریم نمایش “مرگ آنجل ها” به جلوی سن آمد و گفت : “از اینکه میکروفون ندارم ، عذرخواهی می کنم . از استادم آقای معیریان تشکر می کنم و…” و در حالی که او مشغول صحبت بود ، آهنگی شروع به پخش شدن کرد و جلوی ادامه ی صحبت های او را گرفت !

تئاتر فستیوال

  • ماریتا گولومهوا برای نمایش “من سیزیف” در بخش طراحی گریم و ماسک تقدیر شد و به نمایندگی او فردی از سفارت بلغارستان به روی سن آمد و پشت میکروفون قرار گرفت و به فارسی گفت : از طرف سفارت بلغارستان به همه ی شما تبریک می گویم !
  • سارا اسکندری نیز که برای نمایش ” رویای شب نیمه تابستان” دیپلم افتخار و تندیس بخش گریم جشنواره را گرفت ، پس از گرفتن جایزه خود شروع به صحبت کرد ولی چون پشت میکروفون نرفته بود و با صدای آهسته صحبت می کرد ، دکتر مسعود دلخواه که در ردیف اول نشسته بود ، حرف های او را تکرار می کرد که این مسئله باعث خنده ی حضار شد .

تئاتر فستوال

  • زمانی که احمد جعفری برای نمایش “مستند پخش نشده میرزا” تندیس بخش موسیقی جشنواره را دریافت کرد ، موقع گرفتن جایزه دستان هادی مرزبان را بوسید و جایزه اش را به آتش نشانان فاجعه پلاسکو و کولبران سردشت تقدیم کرد .
  • گروه موسیقی گلک در زمان اهدای جوایز بخش موسیقی سنگ تمام گذاشت و حاضران در سالن را حسابی بر سر شور و شوق آورد .
  • در زمان اعلام موسیقی بخش بین الملل احسان کرمی گفت : اعلام برگزیده این بخش برایم سخت است چون ۲ نفر از کاندیداها فرشاد فزونی و هانا کامکار هستند که با آن ها همکاری داشتم .

تئاتر فستیوال

  • بسیاری از برگزیدگان زمانی که اسم شان اعلام می شد چون یا در انتهای سالن نشسته بودند و یا در بالکن ها بودند ، خیلی طول می کشید که به روی سن بیایند ، احسان کرمی گفت : گویا هر چی برنده است ردیف ۵۰۰ به بالا نشسته است .
  • احسان کرمی پیش از تقدیر از شهید تئاتری مسعود متواضع گفت : خدایا شکرت که در سرزمینی زندگی می کنیم که در این آشوب هایی که در کشورهای اطراف مان وجود دارد ، امنیت سایه ی خودش را بر سر ما چتر کرده است . این بخش را تقدیم به کسانی می کنم که خون خودشان را پیشکش آبادی و آزادی سرزمین پارس کردند .
  • احسان کرمی از حاضران خواست تا با ذکر صلواتی مادر شهید مسعود متواضع را برای آمدن به روی سن همراهی کنند و زمانی که مادر شهید به روی سن آمد ، حضار به احترام شان بلند شدند و شروع به تشویق او کردند .

تئاتر فستیوال

  • بهنام کاوه کارگردان نمایش “کوچ” از آبادان پس از دریافت تقدیرنامه خود گفت : ” این جایزه را تقدیم می کنم به رفیقم ، رفیقی که خیلی خاص است و در سوریه شهید شد .”

تئاتر فستیوال

  • زمانی که که داود مورگان (نمایش “یتیم خانه فونیکس” برای دریافت تندیس موسیقی بخش مرور به روی صحنه آمد گفت : “این هفتمین تندیس مشهد است.” و کرمی گفت : “مشهد باید هشتمین جایزه را هم بگیرد . مشهد است و یک امام رضا.”

تئاتر فستیوال

  • نمایش “رویای شب نیمه تابستان” در بخش طراحی صحنه برگزیده شد . احسان کرمی گفت: “این نمایش چند مصدوم داشت . ۲ یا ۳ پا شکست اما نمایش موفقی بود.”
  • کلیپی از درگذشتگان عرصه ی تئاتر در سالی که گذشت پخش شد که در میان آن ها داوود رشیدی ، جعفر والی ، سعید کشن فلاح ، رکن الدین خسروی و دنیا فنی زاده مورد تشویق بسیاری توسط حاضران در سالن قرار گرفتند .
  • رضا کیانیان و سیاوش طهمورث زمانی که برای اعلام برگزیدگان بازیگری مرد به روی سن آمده بودند ، با تشویق مردم و گروه موسیقی ضرب گرفتند و با حرکت دست خود به سمت جمعیت سعی کردند ، حاضران را به وجد بیاورند .

تئاتر فستیوال

  • محمدهادی عطایی زمانی که برای دریافت تقدیرنامه خود به روی سن آمد ، در واقع در پاسخ به صحبت اولیه ی احسان کرمی گفت : ” جالب است برای سینما وقت است اما برای تئاتر نیست . از پدرم ، مادرم و خواهر تشکر می کنم و همسرم خانم فضلی تشکر ویژه دارم . لطفا بگذارید صحبت هم صنفی هایتان تمام شود بعد او را تشویق کنید .”

تئاتر فستیوال

  • زمانی که امین چاه شوری برای نمایش “هر چی سنگه مال پای لنگه” مورد تشویق قرار گرفت ، تشویق ها به گونه ای بود که احسان کرمی به شوخی گفت : انگار بچه ها از استادیوم آمده اند . تشویق در تئاتر فرق کرده است !

تئاتر فستیوال

  • زمانی که عرفان احمدی زاده بازیگر کودک نمایش “آری یا نه” تقدیر شد و مرضیه برومند او را در آغوش گرفت ، احسان کرمی گفت : اولین بار است که یکی از برگزیدگان مرد توسط خانم های جایزه دهنده در آغوش گرفته می شود چون این بازیگر زیر ۱۵ سال سن دارد !

تئاتر فستیوال

  • زمان دست دادن عرفان احمدی زاده با رضا کیانیان نیز جالب بود . کیانیان دست او را رها نمی کرد و به طور مداوم دستش را تکان می داد تا آنکه سیاوش طهمورث به صورت نمایشی دست های آن ها را به زور از هم جدا کرد.
  • هدایت هاشمی پس از گرفتن جایزه بازیگری مرد برای نمایش “افسانه ببر” گفت : نمایش “افسانه ببر” نمایشی است که به شدت مدیون هادی عامل و ایده های او است من می خواستم این را بگویم چون خیلی “افسانه ی ببر” به نام من دارد تمام می شود . برادرم هادی عامل صاحب “افسانه ی ببر” است .

تئاتر فستیوال

  • جایزه ویژه بازیگری مرد نیز به اصغر همت رسید که پسرش به نمایندگی او برای دریافت جایزه به روی سن آمد . هنگامی که او به مقابل مرضیه برومند رسید به وی سلام نظامی داد .

تئاتر فستیوال

  • پارسا پیروزفر هم که تندیس بازیگری مرد را از آن خود کرد در مراسم حضور نداشت و به نمایندگی او نورالدین حیدری ماهر به روی سن آمد و گفت :” آقای پیروزفر عذرخواهی کرد که نتوانست بیاید چون برای اجرای آخر “ماتریوشکا” آماده می شد . از هیئت داوران و کل عوامل اجرایی نمایش “ماتریوشکا” تشکر کرد .” احسان کرمی پس از رفتن حیدری ماهر به شوخی گفت : ” چون ایشان جزو مدیران تولید و تهیه کنندگان تئاتر هستند ، من حرفی نزدم .(اشاره به اینکه به کسی اجازه ی حرف زدن نمی داد.)
  • زمانی که مرضیه برومند می خواست از روی سن به پایین برود گفت : “احسان کرمی در تلویزیون ادای من را درآورد. من هم یک روز ادای او را در می آورم .” و همان لحظه با صدای خاصی گفت تقدیر می شود از …

تئاتر فستیوال

  • زمانی که اعلام برگزیدگان بازیگری مرد به اتمام رسید حاضران روی سن به صندلی های خود بازگشتند ، تنها از رضا کیانیان خواسته شد که بر روی سن باقی بماند . او نیز زمانی که سن تالار وحدت در حال تعویض شدن بود با حالتی طنز و نمایشی گویی یواشکی به همراه سن دارد می رود حرکت کرد که موجب خنده ی حضار شد .
  • یکی از بهترین بخش های مراسم اختتامیه مربوط به بزرگداشت دکتر علی رفیعی بود . طراحی مراسم به گونه ای بود که سن تالار وحدت از قسمت پایین شروع به بالا آمدن می کند و زمانی که به سطح همکف می رسد با فضایی روبرو می شویم که در آن تصاویر دوران مختلف زندگی علی رفیعی قرار داده شده است و بازیگران نمایش های مختلف او روی صندلی هایی نشسته اند و هر کدام دیالوگی از نقش خود را می گویند . در واقع یک قطعه ی نمایشی اجرا شد که هنرمندانی چون رویا تیموریان ، ستاره اسکندری ، افشین هاشمی ، محمد چرمشیر ، حمیدرضا پورآذری ، یلدا عباسی ، سارا رسول زاده و … در آن حضور داشتند .

تئاتر فستیوال

  • سپس دکتر علی رفیعی در میان تشویق حضار که به احترام او به پا خواسته بودند به همراه پیمان شریعتی به روی سن آمد . و در میان اشک هایی که از سر شوق بر گونه هایش روان شده بود مورد استقبال شاگردانش قرار گرفت .
  • تقریبا پس از تقدیر از دکتر رفیعی و در واقع اعلام برگزیدگان قسمت اعظم جشنواره ، عده ی بسیاری سالن را ترک کردند و بالکن ها رو به خالی شدن رفتند .
  • زمانی که مسعود براهیمی برای نمایش “زیرزمین” به روی سن آمد ، گفت : مادر و برادر من الان در سالن هستند و پدرم سرکار از تلویزیون مراسم را دنبال می کند . دو سال است که حق دلارام ترکی خورده می شود و این جایزه برای او است .

تئاتر فستیوال

  • افشین زمانی کارگردان نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” پس از دریافت تندیس خود گفت : از ابتدای مراسم از بسیاری از بزرگان نامم برده شد ولی از  بهرام بیضایی نام نبردیم .
  • امین ابراهیمی که برای نمایش “زمستان بود” در بخش مرور تقدیر شد ، گفت : این جایزه را به بچه های تئاتر شهرستان که اجازه نمی دهند ۳۰ ثانیه حرف شان را بزنند ، تقدیم می کنم .
  • حسین مسافر آستانه زمانی که عامر مسافرآستانه برای نمایش “صوراسرافیل” به روی سن آمد ، به شوخی در گوشش زد .

تئاتر فستیوال

  • و پایان بخش مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر اعلام نمایش های “خانه ابری” به کارگردانی مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری و نمایش “همسرایی یتیمان” به کارگردانی جرزی ژون از لهستان به عنوان جایزه ویژه بخش بین الملل بود .

۸ نظر ثبت شده است .

  1. شهاب گفت:

    حاشیه هاتون خوب بود ! تو این دوره زمونه که همه چی تو حاشیه هست ، حاشیه ها مهم تر از متنه !
    به نظرم در طول سال هم حاشیه های تئاتر رو بیشتر کار کنین

  2. ناشناس گفت:

    چطور تو اختتامیه فیلم میذاشتن هرکی میخواد بیاد حرف بزنه !! این همه هم لشکر کشی شد و همه اومده بود !! متاسفم که برای تئاتر اهمیتی قائل نمی شن

  3. سعید اطلسی گفت:

    خسته نباشی تئاتر فستیوال . ما همه حاشیه هاتون رو می خوندیم توی جشنواره . خیلی خوب بودن .

  4. نیما گفت:

    میشه از ستاره اسکندری هم عکس بذارید ؟ خیلی دوسش دارم

  5. میرزایی گفت:

    کاش از تلویزیون هم کامل پخش می کردن 🙁

  6. ناشناس گفت:

    احسان کرمی و محمد سلوکی از بدتریییییین مجری هایی هستن که همیشه برای جشنواره های تئاتر انتخاب می شن
    یعنی به تنهایی گند می زنن به مراسم
    واقعا کس دیگه ای نداریم بیاد اجرا کنه ؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *