فراخوان شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد


فراخوان  سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ۱۰ بخش تخصصی منتشر شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، فراخوان و آیین نامه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای برگزاری در بهمن ماه ۱۳۹۵ منتشر شد.

این جشنواره در بخش های تخصصی« نسل نو تئاتر ایران» ، «مرور تئاتر ایران» که شامل تولیدات اجرا شده در تالار های نمایشی کشور و برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی می شود ، «تئاتر ملل»،« میهمان» ، «اجراهای محیطی ، تعاملی و دیگر گونه های اجرایی تئاتر بیرونی» که شامل زیر بخش های مرور ، تولید جدید و مسابقه می شود، همچنین بخش« به علاوه فجر» ، «مسابقه نمایشنامه نویسی» ، «مسابقه و نمایشگاه عکس» و  «مسابقه و نمایشگاه پوستر و هویت بصری» برگزار خواهد شد. بخش رقابتی این دوره از جشنواره شامل «مسابقه تئاتر بین الملل» و «مسابقه تئاتر جوانان» خواهد بود.

ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کوشش برای نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی در جهت تحقق کاربردی آن، مسئولیت پذیری اجتماعی در همه ی عرصه های زندگی و هنر، بهره گیری از مفاهیم و جلوه های فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی ـ اسلامی، توجه به تئاتر ایرانی در جهت توسعه ی فرهنگی، نگاه کاوشگرانه و مدبرانه به جامعه، مسائل اجتماعی و اخلاق مدنی، اندیشه ورزی و ارتقاء ذائقه ی فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف تئاتر، اهمیت دادن به روابط بینا فرهنگی و بهره گیری از زمینه های بومی ، توجه به مفاهیم و ارزش های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی، نفی خشونت، کشتار، تروریسم و جنگ طلبی و کوشش برای صلح جهانی، محور های مورد تاکید فراخوان جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر به شمار می آیند.

در بخشی از مقدمه این فراخوان آمده است: « افق کنونی تئاتر ایران نشان می دهد که علیرغم تمامی تنگناها و کاستی ها و رنج توان فرسا برای آفرینش هنرمندانه و نگاه داشت تئاتر در ایران، چشم انداز این هنر روشن و قابل اعتناست. اگر سویه ی عملکرد مدیریت تئاتر ایران باید به سوی رفع این تنگناها باشد سویه ی نگاه جشنواره می باید به توانمندی ها و نقاط پر بهای این تئاتر معطوف شود. تئاتر ایران اکنون نسل های متفاوتی از کنشگران فعال و خلاق را در خود دارد که با اتکا به توان تولیدی بخش دولتی و خصوصی، نسبت به سالیان پیشین، بر کمیت آثار ارائه شده بر صحنه ی تماشاخانه های دولتی و غیر دولتی افزوده و البته باید بکوشد با خودآگاهی بیشتر ، این کمیت افزوده را به کیفیتی فراتر و بهتر برساند. جشنواره بین المللی تئاتر فجر فرصتی مغتنم برای سنجش واقعیت موجود تئاتر ایران، گرد هم آوری و نمایش بخشی از کیفیت به دست آمده،  و البته مشوق و ترغیبی برای افزایش آن در آینده خواهد بود.»

سعید اسدی در بخش دیگری از این مقدمه آورده است: « دوره سی و پنجم جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در تداوم ایده ها و رویکردهای جشنواره پیشین گام بر می دارد و همچنان بر ارتقای ارزش حرفه ای جشنواره با اهمیت دادن به هویت و نقش گروه های تئاتری در فرایند تولید نمایش تأکید دارد و در مسیر توجه به برآیند تولیدهای به انجام رسیده در تئاتر سراسر ایران (مرور تولیدهای صحنه ای) و پرهیز از تولید شتابزده آثار جدید برای جشنواره (جشنواره گرایی) گام بر می دارد. با مراجعه به مقدمه و بخش بندی فراخوان جشنواره پیشین و ویژگی های مندرج در آن می توان دریافت که تا چه پایه دوره سی و چهارم جشنواره گام های نخستین را برای تحقق اهداف یاد شده اش برداشته است. دوره ی پیش رو نیز، تحول و تغییراتی را در راستای نظام بخشی بیشتر و تعریف حرفه ای خود در بر خواهد داشت.»

هنرمندان تئاتر می توانند با مطالعه دقیق فراخوان و جدول زمانبندی هر بخش که به تشریح در فراخوان درج شده نسبت به ارسال مدارک لازم و فرم پرشده تقاضای حضور اقدام کنند.

 سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ به دبیری دکتر سعید اسدی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *