در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

مصطفی حمیدی فر : امکان اسکان گروه های شهرستانی باید دو روز قبل از اجرایشان باشد


نمایش “افراسیاب” نوشته مشترک حامد امان‌پور و سحر رضوانی به کارگردانی مصطفی حمیدی‌فر از شهر سبزوار از جمله آثاری است که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج اجرا شد . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی در رابطه با اجرای این نمایش و سوژه پرداختی ” افراسیاب ” با مصطفی حمیدی فر کارگردان این نمایش داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

مصطفی حمیدی فر کارگردان نمایش ” افراسیاب ” در ابتدا به معرفی این نمایش پرداخت و گفت : “ این نمایش در پی تحقیقاتی که در خصوص آرش کمانگیر داشتیم ، شکل گرفت ، از سال گذشته پیش تولید آن آغاز شد و حدود یک سال است که گروه اجرایی در حال تمرین هستند . در تمرینات متن آرش کمانگیر به اسطوره باران رسیدیم ، این نمایش جنگ بین ستاره باران و دیو خشکسالی است که در کنار دریاچه ای اتفاق می افتد و نشان از خیر و شر دارد و پیروز شدن ستاره باران بر دیو خشکسالی نتیجه اش رعد و برق و در نهایت باران می شود. دیو خشکسالی کارکرد افسانه ای خود را دارد ، مانع از زایش ، بارندگی و باروری است . در شاهنامه ، افراسیاب در دوره های متعدد به ایران حمله می کند و هر زمان که به ایران حمله می کند کاهریزها را خراب می کند . پرداختن به این موضوعات برای من جذاب بود به حامد امان پور این ایده را در میان گذاشتم و به او گفتم امروز که بحران آب خیلی مطرح است و با توجه به اینکه این موضوع مربوط به اسطوره ی ما است خیلی می توان این دو را بهم پیوند زد و از آن درامی بوجود آورد  ایشان قبول کردند و این متن را نوشتند .”

حمیدی فر با بیان اینکه این نمایش طراحی صحنه ای کاربردی دارد گفت : ” طراحی صحنه این نمایش از سازه های لوله ای ساده تشکیل شده است که سه راه و شیر فلکه را ایجاد می کند . در حقیقت داستان افراسیاب در زیر زمین قصری به نام هنگ ساخته و ما این قصر را به صورت مدرن طراحی کردیم و در آن لوله ها نور کار گذاشتیم . فضای نمایش در هر صحنه عوض می شود . افراسیاب قصری را در زیر زمین برای خود ایجاد کرده و تمام آب ها در آنجا جمع می شود . او سرمنشا زندگی و زایش را در آنجا برای خود حبس کرده است .”

وی با بیان اینکه امسال دومین دوره ای است که او در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد ، توضیح داد : “من در سال ۹۰ با نمایش ” اژدها ” بهرام بیضایی در این جشنواره شرکت کردم . به نظر من جشنواره امسال خوب برگزار نشد ما گروه های شهرستانی یک سال زحمت می کشیم و وقتی کارمان پذیرفته می شود ، علاقه مندیم که بتوانیم در ورکشاپ ها و کلاس های آموزشی شرکت کنیم و بلیت نمایش ها را داشته باشیم و بتوانیم اجراهای گروه های دیگر را ببنیم . امسال ما به زحمت چند بلیت گیر آوردیم ولی باز راهمان ندادند و گفتند که سالن پر شده است . حتی با دعوت نامه ای که به ما دادند باز هم ما را به داخل سالن راه ندادند و نتوانسیتم از کارها استفاده کنیم .”

حمیدی فر ادامه داد : ” سال ۹۰ به دبیری رحمت امینی جشنواره ی خوبی برگزار شد ، ما در جشنواره هم نمایش ها را دیدیم و هم توانستیم درکلاس های آموزشی شرکت کنیم . به نظر من باید دو روز زودتر امکان اسکان گروه های شهرستانی را فراهم کنند .”

این کارگردان جوان شهر سبزوار در پایان گفت : ” انشااله مسئولین هوای تئاتر شهرستان را داشته باشند چون فکر می کنم بدنه تئاتر تهران را شهرستان ها می سازند و بچه های شهرستان هستند که انرزی دارند پویا هستند و فعالیت دارند و می توانند تئاتر کشور ما و ویترین تئاتر ما را پربار تر و خلاق تر کنند و نفسی تازه وارد محیط تئاتری کشور کنند .”

يک نظر ثبت شده است .

  1. حسنی می‌گه:

    خدایی اگه اجرای خیابانی نباشه کی میفهمه جشنواره ای هست جشنواره ای نیست . مردم کجا میان جمع میشن جلو تئاترشهر!!!؟؟؟؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *