پوستری که می گوید : تئاتر برای همه


یادداشتی بر پوستر عباس محبوب برای سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

تئاتر فستیوال

پوستر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، یک پوستر خوب است ، چرا که :

۱-ساده است و گویا و بی پیرایه . یک طراحی چشم گیر و ساده . پوستری که هرجا و در هر موقعیتی نصب شود ، پیام خود را می رساند و بیننده به موضوع آن پی می برد و از هر گونه طرح معما و اشکال و علائم ساختگی و بی ربط به سوژه ، تهی است . یک صفحه که بر آن یک دایره می بینیم و پلان مردمی که به سوی این دایره می روند و عنوان پوستر . لازم نیست فارسی زبان باشی ، ایرانی باشی و یا تهرانی ، این پوستر در اولین نگاه ، پیام مهم و اساسی ِ اولین لایه اش را به همگان می رساند و این امتیازی است بزرگ .

۲-اشاره به واضح ترین ، اصلی ترین و مردمی ترین نماد تئاتری در ایران : تئاتر شهر تهران .

یعنی هرکس در هر جای ایران که باشد بعد از خواندن عنوان پوستر ، چشمش به دایره وسط پوستر که بیفتد به یاد ساختمان تئاتر شهر تهران می افتد و عنوان برایش معنادارتر می شود .

۳-معماری سالن های بزرگ نمایش (hall) اغلب دایره ای شکل هستند و علت آن استفاده ی بهینه از فضا ، تسلط بیشتر و بهتر تماشاچی در همه جای سالن به سن و موارد زیباشناختی بسیار است .

دایره ای که در این پوستر طراحی شده است برای غیر ایرانیان نیز پیام یک سالن نمایش را دارد و این یعنی چند زبانه بودن المان اصلی این پوستر ، که یک ویژگی مهم و اساسی برای هر اثر گرافیکی است ، که اساسا گرافیک زبان واحد ملت ها است .

۴-مهم ترین عنصر زنده و فعال این پوستر آدم هایی هستند که پلان شان رسم شده و همگی به سوی دایره ای که روی پوستر است در حرکت هستند : تئاتر ابزار ” گرد ” هم جمع کردن آدم ها و ایجاد اجتماع واحد است . آدم هایی که شاید تفاوت های بسیاری دارند اما تئاتر آن ها را ” گرد” هم جمع می کند و “جشنواره فجر” هدایت کننده آنان به سوی تئاتر است .

پوستر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، پوستر خوب ، قابل توجهی است چرا که :

۱-ساده است و گویا ۲- زبان اش بین المللی است و همه جای دنیا ، همه مردم جهان ، پیام و موضوع آن را درک می کنند . ۳- ملی است و مهم ترین المان تئاتری ایران را در خود جای داده است . ۴- مبتنی است بر سیاست های جشنواره تئاتر فجر و در واقع تبلیغی است برای این جشنواره و اهداف و خواسته های مردمی اش و حتی در راستای شعار دوره های گذشته این جشنواره : ” تئاتر برای همه “

المیرا نداف – نویسنده مهمان

click this linke to read the reviwe in English

 this poster says : theater for everyone

يک نظر ثبت شده است .

  1. شادی حسنی گفت:

    واقعا طراحی پوستر جشنواره امسال عالی و در شان اهالی تئاتر است .
    واقعا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *