دکتر اردشیر صالح پور ، نویسنده ، مدرس و پژوهشگر تئاتر است . او که دبیری دوره ی قبلی جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز بوده درباره ی کیفیت برگزاری جشنواره ی امسال و آثار راه یافته به آن نظراتی داده که می توانید در ادامه بخوانید :
دکتر اردشیر صالح پور ، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره ی کیفیت برگزاری و آثار راه یافته به جشنواره ی امسال به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : هر جشنواره ای ویژگی های خودش را دارد و نمی تواند حالت تطبیقی داشته باشد . به هر حال همه این اتفاقات ماحصل تلاش ، کوشش و عشق ورزی بچه های تئاتر ایران است ؛ چه مسئولین ، چه هنرمندان ، چه حامیان یا مدیران . به هر حال هر دوره ویژگی خاص خود را دارد و طبیعتا ما هر چه پیش می رویم یک گام به جلوتر حرکت می کنیم و باید تئاتر امسال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کند و بهتر شود . این عشق و شوریدگی بچه های تئاتر است که با گوهر وجودشان و حیات خودشان مدام تلاش می کنند برای این که تئاتر را به افق ها و آرمانهایشان نزدیک کنند . به هر حال این هم تجربه ای است که اضافه شد . همین که تئاتر ایران نفس می کشد ، کار و تلاش می کند باید ارج گذاشت . طبیعتا کاستی ها وکمبودها همیشه وجود دارد .
صالح پور با بیان این که قرار بود گروه آلمانی نمایش “هملت“ سال گذشته در جشنواره حضور داشته باشند درباره مشکل پیش رویشان اذعان داشت : گمان می کنم مشکل بودجه یکی از معضلات اصلی است که طی این دو سال با آن بسیار درگیر بوده ایم . یکی از دو – سه کاری که سال گذشته نتوانستیم به دلیل مشکل بودجه بیاوریم از جمله این کار آلمان بود که من آن را انتخاب کرده بودم و آماده آمدن بودند . حتی پای قرارداد هم رفتیم که نشد ، همین طور کار نروژ . خوشبختانه جشنواره امسال ، دو سه کاری که ما سال گذشته نتوانستیم بیاوریم را به جشنواره آورد . به هرحال باز هم فکر می کنم هنوز این ها در حد شایستگی تئاتر ایران نیست و تئاتر ایران باز هم قابلیت های افزون تری دارد . امیدوار هستیم در سال های آتی تئاتر ایران در قد و قواره حقیقی و حقوقی خود ظاهر شود .
مدرس تئاتر بار دیگر با تاکید بر این که نمایش “هملت“ ، سال گذشته به دلیل کمبود بودجه نتوانست به سی و سومین جشنواره تئاتر فجر راه یابد ، در این رابطه توضیح داد : ما این کار را برای حضور در جشنواره انتخاب کرده بودیم و حتی من اجرای خیابانی آن را دیده بودم ، گروه شاوولونه برلین یکی از بهترین گروه هایی بود که ما بسیار تلاش کردیم و من بسیار مصر بودم که به جشنواره بیایند ولی درست زمانی که تنها ۲۰ روز تا شروع جشنواره مانده بود ، نتوانستیم از آن کار استفاده کنیم . گویا سرنوشت این بود که این کار امسال در این جشنواره شرکت کند .
در ادامه دکتر صالح پور در ارزیابی آثار حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت : کمابیش کارهایی را دیده ام . به نظرم در بخش کارهای بین الملل ما هنوز نیازمند کارهای بهتر و بزرگتری هستیم و شاید مشکل بودجه یکی از عواملی است که اجازه نداده است کارهای خوبی انتخاب شوند . البته نمایش “هملت” اجرای خوبی بود . نمایش هایی که از کشور گرجستان و اسپانیا اجرا کردند ، متوسط بودند و یک مدیا جدید را ارائه می کردند . به هر حال ماحصل تجربه و کوشش و حمیت خانواده تئاتر بودکه این اتفاق را رقم زد اما ما هم باید گام های بلندتری برداریم چرا که تئاتر ایران قابلیت های بهتری دارد .
این نمایشنامه نویس برجسته درباره ی کلیت برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر بیان کرد : طبیعتا کاستی ها و کمبودهایی که ما در دوره ی قبل برگزاری جشنواره داشتیم ، امسال نداشتند . من فقط ۵ ماه برای دبیری جشنواره ، زمان داشتم یعنی تنها ۵ ماه قبل از شروع جشنواره دبیر شدم . چهار ماه از آن مدت کم هم به درگیری های بین معاون وزیر و مدیر کل هنرهای نمایشی سابق گذشت . من تنها ۲۵ روز توانستم کار کنم . در مصاحبه ای هم این موضوع را گفته ام که انگار در حکم ماشینی بوده ام که با یک سیلندر کار می کردم . چرا که در ۲۵روز هیچ کاری نمیشد کرد ! ضمن این که یک سوم بودجه جشنواره ی گذشته را به دلیل معضلات اقتصادی کاهش دادند . بنابراین من در آن زمان با چنین شرایطی کار کردم و حس می کنیم خیلی اذیت شدیم . به هر کاری بود که باید می شد و وظیفه ای بود که به گردنم بود و باید انجام میشد . امسال هم مجال بیشتر و هم بودجه بهتری داشتند . به هر حال هر دوره ای مشکلات خاص خودش را دارد .
دکتر اردشیر صالح پور در رابطه با وضعیت تئاتر در بین نسل جوان توضیح داد : تئاتر ایران با یک خیل جدید جوانگرایی مواجه است و متاسفانه ما هیچ برنامه ای برای آن ها نداریم . به همین دلیل در اطراف تئاتر شهر و تالار وحدت آپارتمان ها ، فضاها و سالن های کوچک شکل گرفته است . این تلاش بچه هاست و ما هیچ برنامه ای برای آن ها نداریم . باید از جوان ها حمایت کنیم . آن ها از زندگیشان مایه می گذارند تا ما کاری کنیم .
وی در این رابطه ادامه داد : واقعا فکر می کنم ساختن یک سالن کوچک در اندازه تالار چهارسو یا سالن قشقایی که حدود ۶۰ الی۷۰ متر است خیلی کار دشواری نیست . الان بسیاری از آن ها در آپارتمان های ۴۰ متری کار می کنند و در واقع از زندگی و بودجه شان مایه می گذارند چون درس خوانده اند ، متخصص هستند و انرژی ، سواد و آمادگی دارند ولی هیچکس از آن ها حمایت نمی کند . این ها طبیعتا باید حمایت شوند و برایشان برنامه ریزی صورت بگیرد و اگر این اتفاق نیفتد این ها رها می شوند.
دکتر صالح پور درباره وضعیت نگران کننده ای که با ادامه ی این روند اتفاق خواهد افتاد به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : این یک خطر و نگرانی برای تئاتر آینده ایران است چون این همه فارغ التحصیل در دانشکده ایران داریم و من بسیاری از کارهایشان را دنبال می کنم . ولی می بینیم که باید از زندگیشان مایه بگذارند . به نظرم پتانسیل جدیدی در تئاتر ایران ایجاد شده که آن را باید جدی گرفت . مبادا این ها به تئاتر زیر زمینی تبدیل شوند چون در آن صورت شاید دیگر رها شوند و هیچ برنامه ای برایشان نداشته باشیم .
وی در پایان افزود : مهمترین معضل تئاتر ایران این است که باید برای خیل جوان ها فکری شوند . آن ها از دانشکده ها فارغ التحصیل می شوند و خودشان هم به صرافت تهیه امکانات و سالن می افتند . چون هیچ جایی به آنها نمی دهند . نداریم که بدهند . به نظر من این موضوع مهمی است که تئاتر ایران باید جدی بگیرد چون اگر این را جدی نگیرد آینده تئاتر ایران به مخاطره خواهد افتاد .
doroste dr salehpur ham ba un vaziat zahmat keshide vali jashnvareye emsaaal kheiliiii ba nazmo behtar az sal haye ghabl ejra shod
حالا الان همه میخوان بگن ما هم کار کردیم . خب این نشد به گروه دیگه میاوردی دکتر جان
الحق که بهترین دبیر بود