ارزیابی شورایی تئاتر خیابانی، نکته مثبت«تئاتر فجر»/«تئاتر فجر» امسال ویژگی شاخصی ندارد


گروه ۱۰ نفره از کارگردانان تئاتر مسئولیت ارزیابی آثار بخش خارج از صحنه «تئاتر فجر» را به عهده دارند که این امر احتمال بروز خطا را در ارزیابی آثار خیابانی این جشنواره به حداقل خود می‌رساند .

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایکنا ، مصطفی کولیوندی ، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی گفت : امسال با کارگردانی نمایش خیابانی «درد دل روی خط حامل» در بخش آف استیج جشنواره «تئاتر فجر» حضور داشتم و خوشبختانه با وجود فشردگی در برنامه‌ریزی اجراها، از نتیجه کار رضایت کامل دارم و شاهد بودم که اجرای این نمایش بازخورد خوبی نیز از سوی مخاطبان داشت.

وی ادامه داد: داوری شورایی این بخش از جشنواره را باید از جمله نکات مثبت «تئاتر فجر» دانست که طی آن یک گروه ۱۰ نفره از کارشناسان تئاتر با توجه به معیارهایی، امتیازاتی را به اجراهای خیابانی که حدود ۱۷ اثر در این دوره از جشنواره در حال اجرا هستند، می‌دهند که با توجه به سه اجرایی بودن هر یک از نمایش‌ها و تعداد بالای اعضای شورای ارزیابی، آنها در هر یک از اجراها حضور دارند که این امر موجب می‌شود تا بازیگران و اعضای گروه همچنان با قوت و نهایت توان و انگیزه نمایش خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

کولیوندی تصریح کرد: با وجود آنکه انتخاب تنها یک نمایش از میان ۱۷ اثر نمایشی این بخش امری منطقی به نظر می‌رسد که تندیس جشنواره نیز به آن تعلق می‌گیرد اما باید به این مسئله هم توجه کرد که سایر آثار راه یافته و اجرا شده در این بخش نیز واجد شایستگی و نکات ویژه‌ای هستند که فقط با انتخاب یکی از این تعداد در حق سایر آثار اجحاف خواهد شد چرا که آثار خیابانی شرکت کننده در این جشنواره که اغلب از شهرستان‌ها به پایتخت می‌آیند، مبالغ ناچیزی را به عنوان کمک‌هزینه دریافت می‌کنند که تکافوی مخارج آنها را نمی‌کند و البته انگیزه لازم را نیز برای آنها به منظور ادامه کار فراهم نمی‌آورد.

وی که با کارگردانی نمایش خیابانی «درد دل روی خط حامل» برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» نیز شده است افزود: از سال ۸۲ به طور مستمر در جشنواره «تئاتر فجر» حضور دارم اما هیچگاه در طی این ادوار سپری شده ندیدم که ساختار اجرایی جشنواره از انسجام و یک‌دستی در نحوه برنامه‌ریزی‌ها برخوردار باشد و هر بار با آمدن دبیری جدید و به تبع آن گروه اجرایی جدید، شامل اعمال سلایقی هستیم که مغایر با تصمیمات و کارهای انجام شده ادوار گذشته است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر خیابانی در پایان تأکید کرد: مورد دیگری که باید درباره «تئاتر فجر» به آن اشاره کنم تشخصی است که همچنان  این جشنواره بزرگ نتوانسته است به آن دست پیدا کند، این امر نیز تنها به این واسطه است که همچنان سیاست درست و خط مشی اصولی از برگزاری هرساله آن تبیین نشده و وجود ندارد؛ به عنوان نمونه تمام رویدادهای هنری به ویژه در قالب جشنواره‌های فجر تندیسی دارند که برای آنها نامی تعیین شده است و مثلاً «فیلم فجر» دارای سیمرغ بلورین است و «تجسمی فجر» نیز صاحب طوبای زرین، در حالیکه همچنان نامی برای تندیس جشنواره «تئاتر فجر» انتخاب نشده است.

۳ نظر ثبت شده است .

  1. Farahani63 گفت:

    Che tavaghoee darid vaghti chizaye dge taatrenoon doros nist che tavaghoeiye ke tandis jashnvaramoon esm dashte bashe ????

  2. علیرضام گفت:

    به نظر من مشکل اینجاس که هر دفعه دبیر و هی عوض میکنن اگه همون سعید اسدی میموند قطعا امسال از دو سال پیشش خیلی بهتر میتونس کار کنه مطمئنم ولی نمیدونم مشکل کجاس که هی باس عوض کنن دبیرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *