حاشیه های مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ؛

سنگ تمام برای مهمانان خارجی با اهدای تزئینات صحنه !


بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هم با همه ی نقاط ضعف و قوت خود به پایان رسید . مراسم اختتامیه جشنواره نیز همچون روزهای برگزاری جشنواره با حاشیه هایی همراه بود که در ادامه به آن ها می پردازیم :

تئاتر فستیوال

    • در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره ، مجریان مراسم ، گیتی خامنه و حمید ترابیان به همراه مجید قناد دبیرجشنواره و مهمانان حاضر در سالن ، تکه کلام معروف عمو قناد که در سال های دور ، در برنامه  کودک می گفت “بریم یه برنامه ببینیم” را همه باهم اجرا کردند که باعث ایجاد جو شاد و صمیمی در سالن شد .
    • برای مراسم اهدای جوایز ، تعدادی از کودکان که لباس های محلی به تن داشتند ، جوایز را به دست داوران و اساتید می دادند تا به برگزیدگان اهدا کنند .
    • یاسر خاسب سرپرست  گروه بدن دیوانه نمایش “هدیه مرموز” را اجرا کرد که به دلیل فراهم کردن مقدمات لازم و آماده کردن سن ، اجرای نمایش با کمی تأخیر همراه شد . در ابتدای اجرای این نمایش که دارای حرکات فرمی بود و به دلیل نورپردازی صحنه با نور بسیار کم و تاریک ، فضای نسبتا ترسناکی را به وجود آورده بود ، باعث ترس و گریه تعدادی از بچه های حاضر در سالن شد اما در ادامه که این پرسوناژ شروع به زد و خورد با عروسک خود کرد ، باعث خنده ی حاضرین در سالن شد .
    •  در بخشی از مراسم گیتی خامنه برای اینکه جو مراسم را شاد و صمیمی کند از حاضرین در سالن خواست هر کس که هنوز کودک است از جای خود بلند شود که همه از جمله مدیران و هنرمندانی چون اصغر همت و بهزاد فراهانی و … از جای خود برخواستند .
    • در کنداکتور مراسم اختتامیه ، هیچ برنامه ای برای مهمانان خارجی در نظر گرفته نشده بود فقط گاهی اوقات گیتی خامنه به عنوان مجری مراسم تک جمله هایی به زبان انگلیسی می گفت و انتظار داشت مهمانان خارجی هم او را همراهی کنند ولی طبیعتا چنین اتفاقی نمی افتاد . حتی یکی از مهمانان خارجی جشنواره به علت خسته شدن و جذاب نبودن و نفهمیدن برنامه به خواب رفته بود که در این هنگام یکی از دوربین ها تصویر او را روی پرده نمایش نشان داد و باعث خنده ی حاضرین در سالن شد .
    • در راستای عدم توجه به مهمانان خارجی یکی از اتفاقات غافلگیرکننده مراسم این بود که یکی از داورانی که برای اهدای جوایز یکی از بخش های مسابقه جشنواره به همراه تعداد دیگری از داوران و مهمانان روی سن رفته بود ، از اینکه از گروه های خارجی اسمی برده نشده بود و در مراسم به آن ها توجه نشده بود و خسته شده بودند ، شروع به گله و شکایت کرد و از تماشاچیان و مهمان ها خواست مهمانان خارجی را تشویق کنند و از آن ها خواست که روی سن بیایند . این داور محترم در اقدامی عجیب ۴ تا سبد گلی که برای تزئین روی سن قرار داشت را به ۴ تا از گروه های خارجی اهدا کرد در حالی که تعداد گروه های حاضر روی سن بیشتر از این تعداد بود و طبیعتا سر تعدادی از میهمانان بدون کلاه ماند و بدون سبد گل سن را ترک کردند ! این حرکت پیش بینی نشده و برنامه ریزی نشده بیشتر باعث برهم خوردن نظم مراسم شد .
    • یکی از حواشی مراسم اختتامیه بزرگداشت رضا بابک بود که او بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود از صدا و سیما درخواست کرد که نمایش ها و فیلم ها و کارهایی که اوایل انقلاب انجام داده و در آرشیو صدا وسیما قرار دارد را به او بدهند و ضمناً از مسئولان خواست که آن ها سند بشود و ازبین نرود .
    • یکی از حواشی بامزه مراسم این بود که نمایش “هوشنگ لاک پشته” به کارگردانی اُلکا هدایت جوایز بسیاری برد و همین مسئله باعث شده بود که کارگردان نمایش برای دفعات زیادی روی سن بیاید اما نکته جالب اینجا بود که گیتی خامنه اسم کارگردان را نمی توانست درست تلفظ کند و اسم او را به حالت های مختلف از اِلکا گرفته تا اِلِکا و … گفت . حتی یک بار خود کارگردان پشت میکروفن  گفت اسم من اُلکا هدایت است اما با این حال خانم خامنه تا آخر هم تلفظ درست اسم او را یاد نگرفت که نگرفت .
    • نمایش “کچل کفترباز” به کارگردانی آزاده انصاری هم جزو نمایش هایی بود که جوایز بسیاری کسب کرد و چون از گروه  اجرایی فقط یکی از بازیگران ، مینووش رحیمیان در سالن حضور داشت ، مدام در حال رفت و آمد در مسیر سن و برعکس آن بود .
    • مریم کاظمی دبیر دوره ی پیشین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که در روز آخر جشنواره به همدان آمده بود ، در مراسم اختتامیه جشنواره حضور نداشت .
    • حمید ترابیان ، اواسط مراسم از زنده یاد حسین محب اهری که سال ها در زمینه تئاتر کودک فعالیت کرده بود و در دوره های مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از جمله سال گذشته به عنوان داور حضور داشت ، یاد کرد .
    • در همین راستا یکی از اقدامات تحسین برانگیز ستاد جشنواره چاپ عکس زنده یاد محب اهری بود که آن را به همراه یک سبد گل جلو ورودی هتل محل اقامت مهمانان قرار داده بودند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *