نمایش “طپانچه خانم” به نویسندگی محمد امیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب حسین پور که جزء تولیدات تازه تئاتر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر محسوب می شود ، در مسابقه تئاتر ایران در ۶ بخش کاندید دریافت شد که در نهایت توانست در ۳ بخش تندیس جشنواره را از آن خود کند . خبرنگار تئاتر فستیوال با شهاب حسین پور که موفق به دریافت جایزه کارگردانی از جشنواره سی و چهارم فجر شد ، در مراسم اختتامیه گفت و گویی داشته است که می توانید در ادامه بخوانید .
شهاب حسین پور با ذکر اینکه با “طپانچه خانم” در بخش تازه های تئاتر جشنواره شرکت کرده است ، گفت : با اینکه با کارهایی مسابقه دادیم که با ۳۰ اجرای عموم از بخش مرور با ما رقابت کردند ، با کاری نوپا که اولین اجرایمان را در جشنواره روی صحنه تجربه می کردیم ، خدا را شکر در ۶ بخش کاندید شدیم و در ۳ بخش تندیس گرفتیم . امیدوارم به این نمایش اجرای عموم تعلق بگیرد و ما در اجرای عموم بتوانیم اجرای مورد قبول مخاطب را به روی صحنه ببریم که بیایند و لذت ببرند .
وی در مورد اجرای عموم این نمایش افزود : هم در یک سالن خصوصی و هم در تئاتر شهر به من پیشنهاد اجرا شده است . باید دید کدام پیشنهاد منطقی تر و به نفع گروه اجرایی این نمایش است .
کارگردان نمایش “بیوه های غمگین سالار جنگ” در مورد تمرینات نمایش “طپانچه خانم” گفت : به اتفاق آقای یاراحمدی نویسنده ی کار ، دو سال روی این نمایش کار کردیم و هنوز هم فکر می کنیم نیاز به روتوش دارد ، صحنه های پایانی برای جشنواره خیلی به سرعت آماده شد . ولی غیر از این دو سالی که با ایشان فکر تولید این نمایشنامه را داشتیم ، در سال ۹۲ من نسخه دیگری از این نمایش را به جشنواره ارائه دادم که پذیرفته شد ولی چون با اجرای عموم “بیوه های غمگین سالار جنگ” تداخل پیدا کرد و بازیگر مشترک داشتند ، مجبور به انصراف از جشنواره شدم . امسال از اول مهر ماه تمرینات این کار آغاز شد که کار پر پرسوناژی هم هست و خدا را شکر به جشنواره رسید .
او در پاسخ به اینکه نمایش های حاضر در جشنواره را دنبال کرده است یا خیر ، گفت : اجرای من هفتم بهمن بود و تا هفتم قاعدتا نمی رسیدم چون زمانی که سایر نمایش ها در حال اجرا بودند ، ما تمرین می کردیم . ولی بعد از اجرای کارم سه ، چهار نمایش را دیدم . کار آلمان را دیدم ، آقای اوستر مایر . از نظر من کار بسیار خوبی بود و آن ر ا دوست داشتم . دراماتورژی شان روی نمایش “هملت” ، بی نظیر بود . چند کار هم در بخش مسابقه ایران دیدم که کار همکاران ، دوستان و هم دانشگاهیانم که با هم رشد کردیم ، بود . کارها بد نبود ، حالا این سعادت نصیب من شد که مورد توجه تیم داوری قرار بگیرم .
کارگردان نمایش “طپانچه خانم” در مورد کیفیت و برنامه ریزی جشنواره امسال گفت : من یک چیزی را روی سن اختتامیه یادم رفت بگویم و آن هم راجع به دبیرخانه جشنواره و سعید اسدی بود . امسال دبیرخانه جشنواره ، برای کارگردان ها شرایط منحصر به فردی ایجاد کرد ، آن هم ایجاد آرامش بود . توجه ویژه ای به ما کردند ، من احساس کردم تیمی آنجا نشسته و دلسوز ماست . پول نبود که البته هیچ سالی نیست ، امسال بدتر از هر سال دیگری بود . یک سری برنامه ریزی ها همیشه مشکل است ، اینکه بخش مرور می آید با تازه های تئاتر مسابقه می دهد ، این ها الگوهای اشتباهی است . آنقدر لبخند و محبت در دبیرخانه بود که خیلی خوب بود . الان فکر می کنم که انتخاب سعید اسدی انتخاب به جایی است . برنامه هایی دارد که حتما ادامه ی آن را می تواند در سال آینده پیاده کند و برای او آرزوی موفقیت می کنم .
شهاب حسین پور در ادامه افزود : امیدوارم تئاتر ما به شرایطی برسد که هیچ کدام از ما دنبال کار دوم نباشیم .
من نمی دونم چطور این کار ضعیف توی جشنواره این قدر کاندید شد و این همه هم جایزه گرفت
طپانچه خانم بینظیر بود
شهاب حسین پور حقش بودد
دمشششششش گرم