فرزین محدث : کارگردان ها باید اصول نمایش عروسکی را به روز نگه دارند .


فرزین محدث ، بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون ، با دو نمایش “ملاقات با گودو در کافه پایتخت” به کارگردانی غزل اسکندرنژاد و “دیوان تئاترال” به کارگردانی لادن نازی در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به عنوان عروسک گردان حضور داشته است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال پس از اجرای نمایش “ملاقات با گودو در کافه پایتخت” گفت وگویی با او داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

فرزین محدث با بیان اینکه “ملاقات با گودو در کافه پایتخت” پنجمین یا ششمین کار تئاتر عروسکی او بوده است ، گفت : به نظرم تئاتر عروسکی یک رئالیسم جادویی ویژه ای دارد و خلاقیت نابی در کار عروسکی هست . بازی کردن در کار عروسکی یک جنس بازی خاصی می خواهد ، نگاه دیگری می طلبد و من این تجربه را خیلی دوست دارم و برایم تجربه های خیلی خوبی در بازیگری بوده است .

او در ادامه با بیان اینکه فکر می کنم جدیدا نگاه مردم و هنرمندان نسبت به کار عروسکی تغییر کرده است ، گفت : دوره ای فکر می کردند کار عروسکی فقط برای کودک و نوجوان است اما الان احساس می کنند که جدی است و حرفی برای گفتن دارد . کارهای جدیدی انجام می دهند و متن های بهتری هم هست . حتی بعضی از اجراها از اجراهایی که به صورت رئالیستی دارد در سالن های دیگر اجرا می شود ، یک سر و گردن بالاتر است و امیدوارم که مسئولین هم این امکانات را در اختیار گروه های عروسکی بگذارند . منظورم این است که به جز امکانات سالن ، امکانات بودجه نیز در اختیارشان باشد که حداقل بتوانند کار کنند .

محدث با ذکر این نکته که ما سالنی برای تئاتر عروسکی نداریم ، گفت : تنها سالن فردوسی هست که آن هم آقای غریب پور در آن اجرا می روند .باید سالن های اجرای عروسکی در تئاتر شهر باشد چون برای اجرا درسالنهای خصوصی باید تهیه کننده داشته باشیم . امیدوارم این حمایت ها صورت بگیرد.

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه نمایشنامه جزء مهمترین ویژگی های یک اثر نمایشی است ، در مورد جذب مخاطب به سمت تئاتر عروسکی گفت : اگر شما یک متن قوی در کنار شکل اجرایی ، به خصوص در نمایش های عروسکی داشته باشید و همچنین عروسک های جذابی داشته باشید که مخاطب با آن ها ارتباط برقرار کند ، برای تماشای آن نمایش می آیند اما اگر هنوز در چارچوب ۲۰ یا ۳۰ سال پیش حرکت کنیم و نمایش عروسکی را به همان شکل ببینیم ، تماشاگر پس می زند و آن را دنبال نمی کند . این نکته خیلی مهم است . اصول نمایش شما شامل صحنه ، بازیگری و کارگردانی باید به روز باشد.  شما دارید در دهه ۹۰ زندگی می کنید و نمی توانید هنوز با تفکر دهه سی متن بنویسید ، کار گردانی و بازی کنید . باید خودتان را به روز نگه دارید .

فرزین محدث در پایان در مورد کیفیت برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت : من در دو کار حضور داشتم اما هیچ کاری را ندیدم . یک اتفاق مثبت در این جشنواره این است که دبیر جشنواره ثابت ماند . خانم مرضیه برومند جزء اساتید نمایش عروسکی هستند و این اتفاق ، اتفاق مثبتی بود که دبیر دو سال پیش و امسال یکی بود . تجربیات دوره گذشته داشتند و آن ها را حتی بهتر و با کارهای نو اجرا کردند و به نظرم باید این ثبات مدیریت در جشنواره بماند چرا که ثبات مدیریت در جشنواره عروسکی و دیگر جشنواره ها مخصوصاً جشنواره فجر باعث می شود که یک راهکار و یک نقشه راه داشته باشند و بدانند چگونه باید کارهایشان را پیش ببرند و اجرا کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *