یکی از بازیگران نمایش “اینجا همانجاست” که به نویسندگی و کارگردانی رضا مرادی نژاد روزهای پایانی اجرای خود را در تماشاخانه تازه تاسیس تئاتر کلاسیک پشت سر می گذارد ، علی باقری بازیگر باسابقه ی تئاتر و سینما است . علی باقری که در این نمایش نقش یک ژورنالیست را بازی می کند ، در طی گفت و گویی که با خبرنگار تئاتر فستیوال داشت ، از بازی در نمایش “اینجا همانجاست” ، تفاوت بازی در دو مدیوم تئاتر و سینما ، مشکل اصلی گروه های نمایشی و … گفت که می توانید در ادامه بخوانید .
علی باقری در مورد پیوستنش به گروه نمایش “اینجا همانجاست” ، گفت : یکی از بازیگرهای نمایش که قبلا این نقش را بازی می کرد ، به خاطر مشکلی که برای خانواده اش پیش آمده بود ، یک هفته قبل از اجرا مجبور شد که از کار برود . رضا مرادی نژاد که دوست چندین ساله ام است ، با من تماس گرفت . فرصت خیلی کم بود ، با هم صحبت کردیم و بعد از خواندن متن چون متن را از نظر اخلاقی دوست داشتم ، پذیرفتم که به این کار و مجموعه اضافه شوم .
باقری که تجربه ی بازی در دو مدیوم تئاتر و سینما را دارد ، در مورد تفاوت ها و اولویت خود برای بازی در این دو مدیوم توضیح داد : برای من اصلا قابل مقایسه نیستند . با اینکه اسم هر دوی آن ها بازیگری است و هر دو از تخیل سرچشمه می گیرند ، منتهی تکنیک های خیلی متفاوتی دارند . یک نفر می تواند بازیگری تئاتر را بیشتر دوست داشته باشد ، دیگری بازیگری سینما را ، من خودم جدای همه ی حواشی ، بازیگری سینما را بیشتر دوست دارم ولی بازیگری تئاتر برایم خیلی لذت بخش است .
این بازیگر تئاتر در مورد اصلی ترین مشکلی که گروه های نمایشی با آن روبرو هستند به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : مشکل اصلی تئاتر حمایتی است که باید به لحاظ مالی صورت گیرد . ما خوشبختانه جزء گروه های خوش شانس بودیم ، تهیه کننده و سرمایه گذاری داشتیم که از روز اول پشت کار ایستاد ، حتی دنبال سود کردن نبود و کار را خیلی حمایت کرد . ولی مشکل اصلی بچه های تئاتر مسئله ی مالی است . من خیلی از بچه های بااستعداد را می شناسم که ایده های درخشانی دارند منتهی مدام به دنبال فردی هستند که روی آن ها سرمایه گذاری کند یا اینکه هزینه ی اولیه ی تئاتر را بدهد .
او در همین راستا ادامه داد : ضمن اینکه تماشاخانه های جدیدی که باز شده اند ، علی رقم اینکه موقعیت خیلی خوبی برای تئاتر هستند ، طبیعی است باید برای کسانی که این تماشاخانه ها را راه اندازی کرده اند ، بازده ی مالی داشته باشند وگرنه توجیهی برای ادامه ندارند . به همین خاطر بخشی به هزینه های تئاتر اضافه شده که به تامین هزینه های این سالن ها مربوط می شود . فکر می کنم به غیر از گروه های محدودی که حرفه ای هستند یا تئاترهایی که بازیگرهای مطرحی دارند و مطمئن هستند که سرمایه شان برمی گردد و سرمایه گذارها در آن شرایط خیلی راحت تر ریسک می کنند ، مسئله ی مالی مشکل اصلی بچه های تئاتر باشد .
بازیگر نمایش “ایوانف” امیررضا کوهستانی که قرار است به زودی اجرای مجدد آن به روی صحنه رود ، در مورد تاسیس تماشاخانه های جدید توضیح داد : خیلی خوب است که تماشاخانه ها و سالن های جدید به تئاتر ما اضافه می شود . زمانی را به یاد دارم که قبل از اینکه حتی تماشاخانه ایرانشهر ساخته شود ، ما فقط تئاتر شهر را با چند سالن داشتیم ، در تالار وحدت کم و بیش تئاتر اجرا می شد ، تئاترهایی که باید خیلی فاخر می بود و البته تماشاخانه سنگلج هم بود . ولی امروز تماشاخانه های زیادی داریم ، به همین دلیل فرصت تئاتر کار کردن برای بچه های تئاتر بیشتر است . مخصوصا در حال حاضر که خروجی های تئاتر از دانشگاه ها به نسبت قبل خیلی بیشتر شده است و این بچه ها باید جایی برای ارائه ی کارشان داشته باشند .
بازیگر نمایش “اینجا همانجاست” با بیان اینکه چگونگی افتتاح یک تماشاخانه و میزان تبلیغات در شناساندن یک تماشاخانه تازه تاسیس به مخاطبان تاثیر دارد ، در مورد تماشاخانه کلاسیک گفت : من دقیقا نمی دانم تماشاخانه کلاسیک با چه کاری یا به چه شکل افتتاح شد منتهی خیلی سالن خوبی است . مسئولینش خیلی خوب و رفیق هستند و خیلی همکاری می کنند ، خیلی خوشحالم که اینجا اجرا دارم . ولی ای کاش که برای مردم مقداری شناخته شده تر بود ، البته طبیعی است چرا که تازه کارش را شروع کرده است . امیدوارم این تماشاخانه هر چه زودتر آنقدر رونق بگیرد که نیاز نباشد به کسی آدرس بدهیم ، فقط بگوییم تئاتر کلاسیک و همه آن را مثل همه ی سالن های معروف بشناسند و برای دیدن کار به اینجا بیایند .
علی باقری در پایان درباره ی نقش رسانه تئاتر فستیوال گفت : خیلی ممنونم که از جایگاه خودتان می آیید و کارهای مهجورتر در سالن های تازه تاسیس را حمایت می کنید . من فکر می کنم هم سالن ها ، هم نمایش هایی که کمتر روی آن ها تبلیغات می شود ، به حمایت افرادی مثل شما نیاز دارند . خیلی مهم است که تبلیغ شود و واسطه ای برای آشنایی مردم که حالت ایده آل اش است و قشرهایی که تئاتر می بینند وجود داشته باشد . چرا که تئاتر تفریح فرهیخته گان است و مثل سینما یک تفریح عام نیست .
سلام
خیلی کار خوبی بود امیدوارم بیشتر توی تئاتر ببینیم شما رو ……….
سلام
من بازی شما تو فیلم اژدها وارد می شود خیلی دوست داشتم حتمن میام تئاترتون هم می بینم