نمایش خیابانی «مستر دیفال» به نویسندگی و کارگردانی سید سروش پیمبری از شهر کرمانشاه از جمله نمایش هایی است که در چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی انجام داده است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :
توضیح مختصری درباره سوژه نمایش «مستر دیفال» بفرمایید.
نمایش «مستر دیفال» غمنامه ای از هشت سال دفاع مقدس است، آزاده ای که در ایام جنگ شانزده ساله بوده و الان تقریبا از میانسالی گذشته اما هنوز حال و هوای دوران دفاع مقدس در ذهن، جسم و روحش است. در نوجوانی تعدادی دختر را به او می سپارند که از محاصره نجاتشان بدهد تا اسیر نشوند و آن ها را در تنور نانوایی مخفی میکند تا شب دنبال شان بیاید. اما نانوایی توسط توپ دشمن تخریب می شود و آن ها شهید می شوند. او اسیر می شود و الان که بعد از سال ها از اسارت برگشته است، می بیند ای داد بی داد هنوز هم جنگ است، جنگ دختران ما با فقر، جنگی که هیچکس متوجه آن نیست، اینکه آینده ی آن ها به خاطر فقر از بین می رود. این کل داستان «مستر دیفال» است، یک نمایش سورئالیست که شیوه اجرا هم سورئال است. این مرد با چهار دیوار صحبت می کند، دیوارهای شهرش و دخترهایی که الان دیگر پیش خدا رفته اند و خیلی بزرگ شده اند.
کلمه «مستر دیفال» به چه معنا است و از کجا منشأ گرفته است؟
«مستر دیفال» از زمانی می آید که این آدم در اردوگاه های عراق اسیر است. دیفال در زبان پارسی قدیم به معنای دیوار و مستر هم یک واژه انگلیسی است. وقتی عراقی ها می بینند او دارد با قاشق دیوارها را میکند، فکر می کنند می خواهد فرار کند ولی بعد متوجه میشوند که او روحش در عذاب است و فکر می کند دخترها پشت هر دیواری هستند و به همین علت اسم او را می گذارند «مستر دیفال».
وضعیت تئاتر خیابانی در استان کرمانشاه را چگونه ارزیابی می کنید؟
استان کرمانشاه یکی از پیش گام ترین استان ها در عرصه تئاتر خیابانی است. حدودا ۳۵ سال است که در کرمانشاه تئاتر خیابانی داریم یعنی همزمان با ورود تئاتر خیابانی به ایران ما تئاتر خیابانی را در کرمانشاه شروع کردیم و هنرمندان بسیار خوبی در این زمینه فعالیت می کنند. اگر به ادوار مختلف جشنواره بینالمللی تئاتر فجر دقت کنید، می بینید که حضور گروه های خیابانی کرمانشاه در فجر زیاد بوده است و خوش درخشیده اند و مقام های نخست جشنواره فجر را کسب کرده اند. جوان های بسیار خلاقی دارد چرا که ما داستان و افسانه زیاد داریم. جای جای این خطه پر از افسانه و مثل است .
تاکنون در چند دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت داشته اید؟!
«مستر دیفال» پانزدهمین اثرم بوده است که به عنوان نویسنده و کارگردان به نمایش تئاتر فجر آورده ام، در چهار اثر هم در کارهای صحنه ای بازیگر بودم. اگر بخواهم به طور کامل بگویم نوزدهمین حضورم در جشنواره تئاتر فجر است.
این دوره از جشنواره تئاتر فجر را چگونه ارزیابی می کنید؟
این دوره از جشنواره تئاتر فجر در بخش خیابانی، به قول بچه ها یک اسکار بود. برای همه ما بسیار سخت بود چون با همه کسانی که در حال حاضر در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند، در جشنواره های مختلف همراه بوده ایم. می دانم چه عزیزانی در این جشنواره هستند که پای تک به تک کارهای شان ایستاده ام، با آن ها اشک ریخته ام، خندیده ام و از آن ها یاد گرفته ام.
اگر صحبتی، انتقادی یا حرفی ناگفته مانده است، بفرمایید.
خب اگر انتقاد کنم هم اتفاق خاصی نمی افتد. انتقادی ندارم چون دیگر از انتقاد خسته شده ام. می گویند: «سنگی که نمیتانی تکانش دهی، تک بزن بشش» یعنی به آن پشت کن.