نقد و نقدپذیری مقوله های ی جالبی هستند . بی شک از هر فردی پرسیده شود که آیا شما نقدپذیر هستید ؟! فوراً پاسخ خواهد داد : بله ! و بعد اندر فواید نقد و نقدپذیری صحبت خواهد کرد .
این امر در بین هنرمندان بیشتر به چشم می آید . چرا که اغلب اثری را در معرض دید عموم قرار می دهند و طبعاً بیشتر در معرض نقد قرار می گیرند !
اما آیا تمام این افراد نقدپذیر هستند ؟!
نقد را فارغ از معنای لغوی و یا تفسیر اصولی ، تفکیک سره از ناسره می گوییم . یعنی منتقد در قدم اول باید سره را از ناسره و خوب را از بد جدا کند . و تا به امروز سعی و تلاش ” تئاتر فستیوال ” نیز همین بوده است .
تئاتر فستیوال در ابتدا با نقد نمایش ها و بعد تشکیل دپارتمان نقد تئاتر و راه اندازی سیستم ” پیشنهاد تئاتر ” تمام تلاش خود را کرده است که خوب از بد تفکیک شود و خوشبختانه بازخورد مناسب و خوبی از این روند به دست آورده است . چرا که بی شک هم عزیزانی که از این طرح و روند نقد در تئاتر فستیوال حمایت کرده اند و هم دوستانی که بعضاً با نامهربانی ما را مورد هجوم قرار داده اند ، نشان از این دارند که این طرح تا به امروز با لطف خدا موفق بوده است . چه بسا گروه های تئاتری که پیش از شروع نمایششان از دپارتمان نقد تئاتر فستیوال دعوت به عمل آورده اند که نمایش شان دیده شود و نقد شود .
اما در این میان ، با اتفاقی روبه رو شدیم که خارج از شأن هنر و هنرمند است : گاهی به طرق مختلف تلاش می شود تا در نهایت منتقدین تئاتر فستیوال موفق به دیدن نمایشی نشوند و به الطبع آن نمایش نقد نشود و از مُهر ” پیشنهاد تئاتر ” نیز در امان بماند !
و این گونه بود که ما به معنای واقعی مفهوم نقد پذیری را درک کردیم !
و یا در مواقعی پیش آمده است که بعد از تماس با گروه های محترم تئاتری که کارشان روی صحنه است ، گفته اند که منتقد هفته ی بعد به دیدن کار بیاید !!؟ چرا ؟! چون هنوز کار کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد !
و ما همیشه این سوال برایمان ایجاد شده است که چرا یک اثر با نواقص فراوان به روی صحنه می رود ؟! آن هم اثری که خود ِ صاحب اثر ، واقف به این موضوع است که نتیجه رضایت بخش نیست ، در نتیجه نمی خواهد در معرض نقد قرار بگیرد ؟! و در همه ی این شرایط تکلیف مخاطب چیست ؟ مخاطبی که از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان و گویا به تازگی تا ۱۰۰ هزار تومان ! هزینه می کند تا بتواند یک اثر نمایشی قابل قبول ببیند ؟!! و اگر قرار است اثری بعد از یک هفته اجرا از ۱۵ شب اجرایی که دارد ، اصطلاحاً جا بیفتد و ایراداتش برطرف شود ؛ پس تکلیف مخاطبی که در یک هفته ی اول اثر را دیده است ، چیست ؟!
سوالات فراوانی از این دست ، در این مدت برایمان ایجاد شده است که متاسفانه بی پاسخ مانده است . و ما نگرانیمان به عنوان یک رسانه این است که آیا قرار است این روند در تئاتر ما ادامه دار باشد ؟! و آیا وقتی کارگردانی صاحب نام به هزار و یک بهانه ، اعلام می کند که چند اجرای اولش حکم تمرین گروه را داشته است ، جوانان تئاتری ما این حق را برای خود قائل نمی شوند که کل اجرایشان را ادامه تمریناتشان بدانند ؟!
در این میان تئاتر فستیوال وظیفه ی خود می داند که تا حد توان نسبت به این روند ِ اشتباه در تئاتر واکنش نشان دهد . در نتیجه تصمیم گرفتیم که در راستای سیستم ” پیشنهاد تئاتر ” زین پس هر گروهی که به هر دلیلی به منتقد اجازه ندهد به تماشای اثرش بنشیند و اثرش را نقد کند و یا هفته ی اول اجرا را هفته ی تمرین بنامد و حضور منتقد را به هفته ی دوم موکول کند ، بدون این که اثر مربوطه توسط منتقدین دیده شود ، مُهر ” پیشنهاد نمی شود ” را دریافت کند . چرا که اگر اثری خوب باشد بی شک از حضور منتقد استقبال می کند و نکته ی دیگر اینکه تئاتر فستیوال وظیفه ی خود می داند که نسبت به نمایش های روی صحنه بی تفاوت نباشد چرا که حق مخاطب دیدن اثر خوب است و وظیفه ی رسانه ، آگاه سازی !
امیدواریم که روزی فرا برسد که نقد و نقد پذیری تنها پزی روشنفکر مآبانه نباشد و باور داشته باشیم که تیغ تیز نقد ، به رشد و بالندگی تئاتر کشورمان کمک شایانی خواهد کرد .
ما همیشه این سوال برایمان ایجاد شده است که چرا یک اثر با نواقص فراوان به روی صحنه می رود ؟!
برای ما هم سواله والله …
:)) مگه سیـــرکه ! ۱۰۰ تومــــن ؟؟؟ یعنی با دوستم بخوام برم این کارو ببینم باید ۲۰۰ تومن بدم ؟؟ یعنی دو سوم اجاره خونم؟؟
واقعا ؟؟ :O
با سرمقاله تون موافقم . این روند خوبیه اگه ادامه دار باشه
این رو هم بگید که شما نقد نمی کنید . نگاه مقرضانه تون به کارها و گروه ها همواره توی یادداشت هاتون مشهود بوده و هست .
ژست گرفتن آسونه . ادعای چیزی رو کنید که از عهده اش بر بیاید ، نه اینکه ….
این روزها بیشتر از نقد کردن ، یا غر زدن جریان داره یا چاپلوسی از کار دوست و رفیق .
کمتر کسی بی غرض و دلسوزانه نظرش رو میگه.
امیدوارم روی اصولی که میگید پایبند باشید . این خیلی مهمه …
kheiliii bahaaaaliiiin :))
harki nazaasht kareshoonoo bebinin karesho pishnahad neishavad mikonin??!!
khob age nakhaaym shoma nazar bedin rajebe karhaa bayad kio bebinim ?
خب وظیفه ی رسانه مگه غیر از دیدن و نقد کردنه .
وظیفشون همینه دیگه … چیکار کنن ؟
چرا الکی شلوغ می کنی آقا بهزاد . نکنه کار خودت هم نقد شده ناراحتی ؟؟؟؟
به هر حال هرکسی وقتی کاری رو می بینه می تونه نظرش رو راجب کار بگه . طبیعیه خب . رسانه که جایگاه خاص خودشو داره …
مرسی تئاتر فستیوال . همیشه از یادداشت هاتون استفاده کردم.
پاینده باشین.
valla age man 100 toman pul dashtaam miraftam 10 ta teater 10 tomani mididam .
mage tu ye teater ikhad cheghadr be man ezafe kone ???
bayad be salamate unayi ke miran in karo bebinan shak kaard.
خداییش حرف حساب زدی . همیشه دیدن بازیگرها و چهره ها برای مردم جذابه . اینا هم از همین موضوع سواستفاده می کنن دیگه .
کاش یه برنامه مثل هــفت البته از نوع جــیرانیش !! برای تئاتر هم داشتیم که نمایش ها بررسی و نقد می شدند .
برد رسانه ایش هم بیشتر بود .
مجله تئاتر از هیچی بهتره ، ولی اصلن جذابیت نداره …
نقد پذیزی اسن تو کل کشورمون تعطیله ………………….
اونم یه تعطیله عمومی ……………………
اره دقیقا همه ادا در میارن
ادای روشنفکری و نقد پذیری !!!!!!!!!!!!
کو گوش شنوااااا ….
نقد می کنین ؟ نقد اصلا چی هست ؟ خوردنیه ؟!
likeeeeeeeeeee
Hame faqat baladan zheste naqdpaziri begiran . Age naqdpazir budan ke vaze jame in nabud .
Aslan shoma ki hastin ke be khodetun ejaze midun begin che kari khube , che kari bade ???
ببخشید اگه منتقد کار رو نبینه و نقد نکنه ، چه کسی باید این کار رو کنه ؟!؟
خداییش این طرحتون خیلی خوبه . اینجوری آدم می دونه پولشو داره واسه یه کار خوب خرج می کنه .