نقدپذیری یا چگونه به مخاطب خود احترام بگذاریم


تئاتر فستیوال

نقد و نقدپذیری مقوله های ی جالبی هستند . بی شک از هر فردی پرسیده شود که آیا شما نقدپذیر هستید ؟! فوراً پاسخ خواهد داد : بله ! و بعد اندر فواید نقد و نقدپذیری صحبت خواهد کرد .

این امر در بین هنرمندان بیشتر به چشم می آید . چرا که اغلب اثری را در معرض دید عموم قرار می دهند و طبعاً بیشتر در معرض نقد قرار می گیرند !

اما آیا تمام این افراد نقدپذیر هستند ؟!

نقد را فارغ از معنای لغوی و یا تفسیر اصولی ، تفکیک سره از ناسره می گوییم . یعنی منتقد در قدم اول باید سره را از ناسره و خوب را از بد جدا کند . و تا به امروز سعی و تلاش ” تئاتر فستیوال ” نیز همین بوده است .

تئاتر فستیوال در ابتدا با نقد نمایش ها و بعد تشکیل دپارتمان نقد تئاتر و راه اندازی سیستم ” پیشنهاد تئاتر ” تمام تلاش خود را کرده است که خوب از بد تفکیک شود و خوشبختانه بازخورد مناسب و خوبی از این روند به دست آورده است . چرا که بی شک هم عزیزانی که از این طرح و روند نقد در تئاتر فستیوال حمایت کرده اند و هم دوستانی که بعضاً با نامهربانی ما را مورد هجوم قرار داده اند ، نشان از این دارند که این طرح تا به امروز با لطف خدا موفق بوده است . چه بسا گروه های تئاتری که پیش از شروع نمایششان از دپارتمان نقد تئاتر فستیوال دعوت به عمل آورده اند که نمایش شان دیده شود و نقد شود .

اما در این میان ، با اتفاقی روبه رو شدیم که خارج از شأن هنر و هنرمند است : گاهی به طرق مختلف تلاش می شود تا در نهایت منتقدین تئاتر فستیوال موفق به دیدن نمایشی نشوند و به الطبع آن نمایش نقد نشود و از مُهر ” پیشنهاد تئاتر ” نیز در امان بماند !

و این گونه بود که ما به معنای واقعی مفهوم نقد پذیری را درک کردیم !

و یا در مواقعی پیش آمده است که بعد از تماس با گروه های محترم تئاتری که کارشان روی صحنه است ، گفته اند که منتقد هفته ی بعد به دیدن کار بیاید !!؟ چرا ؟! چون هنوز کار کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد !

و ما همیشه این سوال برایمان ایجاد شده است که چرا یک اثر با نواقص فراوان به روی صحنه می رود ؟! آن هم اثری که خود ِ صاحب اثر ، واقف به این موضوع است که نتیجه رضایت بخش نیست ، در نتیجه نمی خواهد در معرض نقد قرار بگیرد ؟! و در همه ی این شرایط تکلیف مخاطب چیست ؟ مخاطبی که از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان و گویا به تازگی تا ۱۰۰ هزار تومان ! هزینه می کند تا بتواند یک اثر نمایشی قابل قبول ببیند ؟!! و اگر قرار است اثری بعد از یک هفته اجرا از ۱۵ شب اجرایی که دارد ، اصطلاحاً جا بیفتد و ایراداتش برطرف شود ؛ پس تکلیف مخاطبی که در یک هفته ی اول اثر را دیده است ، چیست ؟!

سوالات فراوانی از این دست ، در این مدت برایمان ایجاد شده است که متاسفانه بی پاسخ مانده است . و ما نگرانیمان به عنوان یک رسانه این است که آیا قرار است این روند در تئاتر ما ادامه دار باشد ؟! و آیا وقتی کارگردانی صاحب نام به هزار و یک بهانه ، اعلام می کند که چند اجرای اولش حکم تمرین گروه را داشته است ، جوانان تئاتری ما این حق را برای خود قائل نمی شوند که کل اجرایشان را ادامه تمریناتشان بدانند ؟!

در این میان تئاتر فستیوال وظیفه ی خود می داند که تا حد توان نسبت به این روند ِ اشتباه در تئاتر واکنش نشان دهد . در نتیجه تصمیم گرفتیم که در راستای سیستم ” پیشنهاد تئاتر ” زین پس هر گروهی که به هر دلیلی به منتقد اجازه ندهد به تماشای اثرش بنشیند و اثرش را نقد کند و یا هفته ی اول اجرا را هفته ی تمرین بنامد و حضور منتقد را به هفته ی دوم موکول کند ، بدون این که اثر مربوطه توسط منتقدین دیده شود ، مُهر ” پیشنهاد نمی شود ” را دریافت کند . چرا که اگر اثری خوب باشد بی شک از حضور منتقد استقبال می کند و نکته ی دیگر اینکه تئاتر فستیوال  وظیفه ی خود می داند که نسبت به نمایش های روی صحنه بی تفاوت نباشد چرا که حق مخاطب دیدن اثر خوب است و وظیفه ی رسانه ، آگاه سازی !

امیدواریم که روزی فرا برسد که نقد و نقد پذیری تنها پزی روشنفکر مآبانه نباشد و باور داشته باشیم که تیغ تیز نقد ، به رشد و بالندگی تئاتر کشورمان کمک شایانی خواهد کرد .

۲۱ نظر ثبت شده است .

  1. فرزانه ماجور گفت:

    ما همیشه این سوال برایمان ایجاد شده است که چرا یک اثر با نواقص فراوان به روی صحنه می رود ؟!

    برای ما هم سواله والله …

  2. دانشجو تاتر گفت:

    :)) مگه سیـــرکه ! ۱۰۰ تومــــن ؟؟؟ یعنی با دوستم بخوام برم این کارو ببینم باید ۲۰۰ تومن بدم ؟؟ یعنی دو سوم اجاره خونم؟؟

    واقعا ؟؟ :O

    با سرمقاله تون موافقم . این روند خوبیه اگه ادامه دار باشه

  3. علی گودرزیانی گفت:

    این رو هم بگید که شما نقد نمی کنید . نگاه مقرضانه تون به کارها و گروه ها همواره توی یادداشت هاتون مشهود بوده و هست .

    ژست گرفتن آسونه . ادعای چیزی رو کنید که از عهده اش بر بیاید ، نه اینکه ….

  4. بهنام گفت:

    این روزها بیشتر از نقد کردن ، یا غر زدن جریان داره یا چاپلوسی از کار دوست و رفیق .

    کمتر کسی بی غرض و دلسوزانه نظرش رو میگه.

    امیدوارم روی اصولی که میگید پایبند باشید . این خیلی مهمه …

  5. behzad گفت:

    kheiliii bahaaaaliiiin :))

    harki nazaasht kareshoonoo bebinin karesho pishnahad neishavad mikonin??!!

    khob age nakhaaym shoma nazar bedin rajebe karhaa bayad kio bebinim ?

  6. پریمـی گفت:

    مرسی تئاتر فستیوال . همیشه از یادداشت هاتون استفاده کردم.
    پاینده باشین.

  7. sharif musavi گفت:

    valla age man 100 toman pul dashtaam miraftam 10 ta teater 10 tomani mididam .
    mage tu ye teater ikhad cheghadr be man ezafe kone ???

    bayad be salamate unayi ke miran in karo bebinan shak kaard.

    • علی گفت:

      خداییش حرف حساب زدی . همیشه دیدن بازیگرها و چهره ها برای مردم جذابه . اینا هم از همین موضوع سواستفاده می کنن دیگه .

  8. آرین گفت:

    کاش یه برنامه مثل هــفت البته از نوع جــیرانیش !! برای تئاتر هم داشتیم که نمایش ها بررسی و نقد می شدند .
    برد رسانه ایش هم بیشتر بود .

    مجله تئاتر از هیچی بهتره ، ولی اصلن جذابیت نداره …

  9. oops گفت:

    نقد پذیزی اسن تو کل کشورمون تعطیله ………………….
    اونم یه تعطیله عمومی ……………………

  10. سارا گفت:

    کو گوش شنوااااا ….

  11. سمیرا گفت:

    نقد می کنین ؟ نقد اصلا چی هست ؟ خوردنیه ؟!

  12. Sami گفت:

    Hame faqat baladan zheste naqdpaziri begiran . Age naqdpazir budan ke vaze jame in nabud .

  13. Rahele گفت:

    Aslan shoma ki hastin ke be khodetun ejaze midun begin che kari khube , che kari bade ???

  14. فرجی گفت:

    خداییش این طرحتون خیلی خوبه . اینجوری آدم می دونه پولشو داره واسه یه کار خوب خرج می کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *