پری صابری درگذشت


پری صابری کارگردان با سابقه تئاتر دار فانی را وداع گفت.

به گزارش تئاتر فستیوال، پری صابری، هنرمند باسابقه تئاتر شامگاه چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه بعد از یک دوره بیماری از دنیا رفت.

زنده یاد پری صابری زاده سال ۱۳۱۱ بود. وی پس از پایان دورهٔ متوسطه برای تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی دربارهٔ یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی سال ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد. در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۸ در مکتب تانیا بلاشوا تئاتر آموخت و پس از مدتی مطالعه در اسپانیا در ۱۳۴۴ به ایران بازگشت. در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد.

پری صابری پس از انقلاب ۱۳۵۷ به خارج از ایران رفت. در این سال‌ها نمایشنامه «من از کجا، عشق از کجا» را دربارهٔ زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در سال ۱۹۸۱ در لس‌آنجلس اجرا کرد. همچنین این نمایشنامه را در جشنواره هنری بازی‌های المپیک به انگلیسی اجرا کرد که با استقبال مواجه شد. سپس تصمیم به بازگشت به ایران گرفت.

از جمله آثاری که پری صابری در کارنامه هنری‌اش اجرا کرده است می توان به نمایش‌هایی همچون «من به باغ عرفان»، «بیژن و منیژه»، «شمس پرنده»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا»، «رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا» و … اشاره کرد. همچنین نمایشنامه‌های خارجی همچون «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «آنتیگونه» و … را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

همچنین زنده یاد پری صابری نشان هنر و ادب فرانسه را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.

مراسم خاکسپاری زنده یاد پری صابری روز جمعه ۲۳ شهریور ماه، ساعت ۱۰ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و قرار است این هنرمند برجسته طبق وصیت خودش در کنار همسرش، دکتر هوشنگ شیرینلو در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود.

وبسایت خبری، تحلیلی تئاتر فستیوال، درگذشت این هنرمند برجسته را به خانواده تئاتر و دوستداران هنرهای نمایشی و نیز خانواده ی این هنرمند ارزشمند تسلیت می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *