محسن حسینی کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» عنوان کرد؛

ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران


دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» از دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر سخن گفت.

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاترشهر، محسن حسینی دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» با انتشار یادداشتی از دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی را ارائه داد.

در یادداشت محسن حسینی آمده است:  مضحکه «جنگنامه  غلامان» اثر بهرام بیضایی  یک مجلس درباره سه سیاه با نام های «الماس»، «مبارک» و «یاقوت» است که به خدمت اربابان خود و یا با به روایت نویسنده پهلوانان پوشالی به نام «ببرازخان»، «شیرباش خان» و یا «اژدرخان» در آمده تا از سطل های آب آنها در نبودشان، نگهداری کنند، زیرا پهلوانان مدام دن کیشوت وار با دشمنان خیالی خود در جنگ، نبرد و هراسند.

سیاهان این نمایش هم به گونه ای اودیسه سفر خود را همانا در فانتزی، خیال و خواب و رویاهایشان و حتی کابوس های خود همچنان تلخک وار و به عبارتی به روایت تیتر نمایش مضحکه ای آغاز کرده و در کشاکشی دراماتیک و تعلیقی غافلگیر کننده دو سیاه از این سه نمایش یعنی «مبارک» و «یاقوت» به شکل واقعی تر خود و به عبارتی «ترگل» و «معروف» درآمده که خود داستانی از عاشقانگی ها و پیروزی سرانجام عشق بر همه چیزهای دیگر را حکایت و روایت دارد. در این فضای نمایشی است که سیاهِ واقعی نمایش یعنی «الماس» همچنان سیاه باقی می ماند.

در این کارزار ، شوریدگی و شیدایی این نمایشگران و یا همانا مقلدین سیاهان . پهلوانان با انرژی سرشار دیونیزوسی خود در سکوی این نمایش خاص، بار دیگر ادای احترام تمام قد خود را به هنر سترگ نمایش در ایران، تعزیه و تخت حوضی را در رویارویی با روح و جوهره اثر نمایشی و به عبارتی آپولونی صحنه نمایش اعلام کرده و تماشاگران را یک بار دیگر به این ضیافت شور، شیفتگی و شیدایی مضحکه «جنگنامه غلامان» تقلید در یک مجلس دعوت می کند.

نمایش«جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی هر روز ساعت ۱۸ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. در این نمایش مرجان صادقی، فاطمه صارمی، الهه مونسی، شقایق سرسختی، مریم آشوری، لیلی جنیدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

متاسفانه امکان نظردادن نداريد.