یادداشتی بر نمایش ” مجلس سیاه بازی ناز کنیز ” به کارگردانی علی جاور در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی
نمایش مجلس سیاه بازی ناز کنیز را می توان یک نمایش متوسط رو به بالا دانست . یک نمایش سیاه بازی که موضوع و ساختار سنتی دارد اما کارگردان اثر توانسته است با ظرافت موضوعات روز را در کارش بگنجاند . هرجند که این گنجاندن موضوعات روز ، سوژه را به روزنمی کند و همچنان نمایشی آیینی و سنتی به سبک قدیم و با سوژه ای قدیمی می بینیم اما خلاقیت های کارگردان اثر، مخاطب امروز را با یک نمایش و سوژه کاملا سنتی همراه می کند . مثلا اینکه در لحظه ی مواجهه مخاطب با سیاه ، بازیگر شروع به رپ خواندن می کند و یا معضلات اجتماعی و سیاسی روز را پرسوناژ سیاه به نحوی مناسب و جذاب بیان می کند . البته تمام اینها باعث شده است که ستاره ی نمایش فیروز (سیاه) باشد و بازیگران دیگر نمایش نتوانند آنطور که باید موفق ظاهر شوند .
طراحی صحنه مناسب و قابل قبول است . میزانسن ها خالی از ایراد نیست اما قابل اغماض است . میزانسن ها اغلب تکراری و گاها بی دلیل است ، اما می توان از ایرادات جزیی چشم پوشی کرد ، چرا که مخاطب را آزار نمی دهد .
شاید بتوان بزررگترین ایراد این نمایش را موسیقی آن دانست ، موسیقی که همراهی ویولن ودف و تنبک است ، گاهی خارج زده می شود و گاهی کاملا بی ربط به اجرای نمایش نواخته می شود و گاهی نیز شدیدا گوش خراش است . در واقع موسیقی اثر هم در آهنگسازی و طراحی اشتباه است و هم در اجرا ناموفق عمل کرده است .
نمایش مجلس سیاه بازی ناز کنیز می تواند مخاطب را ناراضی از سالن خارج نکند و شاید اگر جشنواره رقابتی بود می توانست یکی از گزینه های بهترین بازیگر مرد باشد .
سعید خالقی – تئاتر فستیوال
وای خدا رپ کردنشون خیلی باحال بود. اصلا توقع نداشتم. هه هه هه
Bad nabud. Ba nevisande movafeqam ke bazigar mar karesh khub bud.
الحق که جشنواره متوسطه. البته به نظر من متوسط بد.