احسان معجونی : ” باید به جوان ها کمک کرد تا با پشنوانه قوی به پیش بروند . “


نمایش ” خونه ی ما ” به گارگردانی سمن قناد در بخش به علاوه تئاتر فجر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در استاد مشایخی به روی صحنه رفت . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با احسان معجونی بازیگر این نمایش داشته است . احسان معجونی تا به حال نمایش های ” پریشانه های من ” و ” آقای هیچکس  ” را به روی صحنه برده است

تئاتر فستیوال

احسان معجونی بازیگر نمایش ” خونه ما ” در رابطه با فرم اجرایی این نمایش گفت : ” این نمایش به دلیل فرم و شیوه اجرایی که دارد جزو نمایش هایی است که بسیار سخت شکل می گیرد ، چون در این نمایش هیچ دیالوگی وجود ندارد و فقط با فرم حرفش را بیان می کند . ” خونه ما ” نمایشی کارگاهی است و از ایده تا اجرا فقط یک خط داستانی داشتیم و به نوعی بچه ها خودشان را هدایت می کردند تا کار شکل و شمایل بگیرد و همانند پازل در نهایت با کنار هم قرار گرفتن تکه ها یه یک شکل واحد برسد و قابل مشاهده باشد . اجرای نمایش ” خونه ما ” فانتزی است و بسیار کم در کشورمان شاهد  این نوع از اجرا هستیم و امیدوار هستم بیشتر شود .

وی در رابطه با میزان بداهه پردازی در این نمایش و شیوه ی کارگاهی پیش رفتن متن و تمرینات گفت : در حقیقت اتودهایی که انجام میدادیم بر سر تمرین ها بود . ما به یک خط داستان رسیدیم  و ابتدا چارچوب کار ما کامل در آمد و سپس بر روی همان چار چوب کار کردیم و کم کم به این سبک رسیدیم . ما یک سال و نیم برای این نمایش تمرین داشتیم و اگر اتفاقی برای کار می افتاد  در راستای کار بوده است . “

بازیگر نمایش : خونه ی ما ” ارتباط مخاطب را با نمایش مهم و اصل دانست و افزود : ” من فکر می کنم ما  در این نمایش وارد دنیای دیگری شده ایم و قرار است خانواده ای را نشان دهیم که شاید در زندگی عادی مان خیلی با آن روبرو باشیم ولی قرار است با خانواده ای آشنا شویم که کمی با بقیه متفاوت  و فانتزی است و فکر می کنم همین باعث میشود که ما وارد دنیای جدیدی شویم و مهم این است که مخاطب بتواند وارد این دنیای جدید شود و آن را باور کند . “

وی در رابطه با بخش به علاوه تئاتر فجر که نمایش ” خونه ی ما ” نیز در همین بخش در جشنواره به روی صحنه رفت گفت : ” جشنواره یک بازی جذاب است که همه درگیر آن بازی می شوند ولی من نمی توانم راجع به بخش به علاوه تئاتر فجر بگویم . کار جالبی بوده است ، چرا که ما باید از لحاظ کیفی کارهای جشنواره را مورد بررسی قرار دهیم و نباید به این شکل باشد که بگوئیم چون تعداد کارها زیاد است ، جشنواره خوبی است . “

احسان معجونی معتقد است که آثار ارائه شده در حشنواره تا سطح بین المللی فاصله ی زیادی دارد و افزود : ” من کارهای جشنواره را دیدم و تنها چیزی که می توانم بگویم این است که اگر بخش خارجی جشنواره را حذف کنیم آیا کارهای ما در حد بین المللی است ؟ و می توان عنوان بین الملل به خود بگیرد ؟ در جشنواره بخشی به عنوان نسل نو وجود دارد که بسیار بخش خوبی است ، ولی به نظر من این بخش باید به بخش پیشکسوتان و بخش جوانان تغییر یابد . چرا که الان یک قشر جوان با یک قدرت فکری جوان وارد جشنواره شده اند که تنها نیاز به هدایت درست دارند تا پشتیبانی شوند و اگر این اتفاق نیفتد معلوم است که اجراها ، اجرایی بی کیفیت خواهد شد . چون در حال حاضر صرفا تعدادی تماشاخانه داریم تا گروه ها بیایند و بگویند ما اجرای عموم رفتیم . در حالی که این دلیل نمی شود که ما بخواهیم بگوییم تئاتر کار می کنیم . “

کارگردان نمایش ” آقای هیچکس ” با ابراز امیدواری به اینکه قدر آثار ارائه شده و تئاترهای اجرا شده را باید دانست ، گفت : ” تمیدوارم اجراهایی که در هر سالنی به روی صحنه می روند قدرشان دانسته شود ، چرا که این اجراها در روند تئاتری ما خیلی تاثیر گذار هستند ، ما نباید عقب بمانیم و باید مدام به روز باشیم و فکر می کنم جوان ها خیلی به روز هستند و لازم است که کمکشان کنند تا با پشتوانه ای قوی جلو روند و نگذارند که به هر دلیل بیاستند . “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *