شیما جوادپور :سعی کردم شیوه اجرایی “مجلس قربانی سنمار” را به تئاتر روز دنیا نزدیک کنم .


شیما جوادپور که دانش آموخته ی ادبیات نمایشی است در سی و چهارمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر با نمایش “مجلس قربانی سنمار” نوشته بهرام بیضایی حضور یافته است . او که تاکنون نمایش های “بوشهر ، روزگار نو” ، “عمارت حاج رئیس” ، “کاندیدا برای خورده شدن” و … را به روی صحنه برده است ، طی گفت گویی با خبرنگار تئاتر فستیوال از روند انتخاب متن تا رسیدن به فرم نهایی اجرا گفت .

تئاتر فستیوال

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : شیما جوادپور در مورد ملاک های خود برای انتخاب نمایشنامه گفت : در انتخاب متن خیلی وسواس به خرج دادم . بیشتر هدف این بود متنی انتخاب شود که با معیارها و ملاک های روز مطابقت داشته باشد . این متن را تعمدا انتخاب کردیم به نوعی حرف مبتلا به جامعه ی امروز ماست . تقابل اندیشه و قدرت . افراد اندیشمندی که در جامعه همیشه قربانی می شوند و سنمار نماد آن فرد اندیشمند است .

کارگردان نمایش “لیوا” در مورد مراحل رسیدن ایده به اجرای نهایی نمایش “مجلس قربانی سنمار” توضیح داد : متن نمایش متن کهنی است و با توجه به ادبیاتی که استاد بیضایی بر آن تسلط دارند ، ادبیاتی که زبان آرکائیک بر آن محوریت دارد ، در کنار اینکه تماشاچی ما قدری از دیدن کارهای اِپیک اشباع شده است ، سعی کردم شیوه اجرایی را به تئاتر روز دنیا نزدیک کنم ، آن را سمت تئاتر فیزیکال ببرم و به جای حس از بدن استفاده کنم و بیشتر حرکت محور باشد . ما خط سیر داستان را گرفتیم و به شکل اپیزودیک ، صحنه به صحنه قاب بندی کردیم و کار را بیشتر به سمت شیوه فیزیکال بردیم تا با تئاتر روز دنیا مطابقت کند .

جوادپور در مورد امکان اجرا در شهرهای دیگر کشور گفت : در حال رایزنی هستیم که اگر بتوانیم در تهران اجرای عموم بگیریم . با توجه به اینکه مخاطب را راضی دیدم و برای اجرای عموم درخواست داشتیم ، تلاش خودم را می کنم که اگر بشود این اتفاق بیافتد .

کارگردان نمایش “شِرِک و اژدهای قلعه پفکی” در مورد وضعیت تئاتر در شهرستان ها به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : بوشهر شهری است که پیشینه ی خوبی در  تئاتر دارد به طور مثال آقای صغیری را داریم که از سال ۵۴ با کار “قلندر خون” خود را به تئاتر ملی ثابت کردند . ولی مدتی به خاطر سیاست گذاری ها بچه های تئاتر بوشهر به شدت افت کردند . اما الان با توجه به اینکه در بوشهر دانشگاه آزاد داریم و بچه ها همه تحصیلکرده های تئاتر هستند و مخصوصا که رئیس انجمن این دوره آقای یاراحمدی هستند و به شدت ارتباط خوبی با تهران داشتند ، ما را در جریان اتفاقات روز تئاتر قرار می دادند و خدا را شکر تئاتر بوشهر دوباره دارد احیا می شود یعنی مدتی است در جشنواره ها خوب ظاهر می شویم . جشنواره ی معلولین را خودمان بنا کردیم . با مدیریت صحیحی که انجمن نمایش ما انجام داد و ارتباط خوبی که با آقای اتابک نادری مسئول امور شهرستان ها داشتند و حمایتی که می شد ، تقریبا تئاتر بوشهردارد دوباره احیا می شود .

وی در مورد کیفیت برگزاری و برنامه ریزی های جشنواره تاتر فجر گفت : برای ما که از شهرستان می آییم ، هماهنگی های قبلی خیلی مهم است چون در سالن و پلاتوهای کوچکتری تمرین می کنیم و با سالن های اینجا آشنایی نداریم . بسیاری از هماهنگی ها به صورت تلفنی انجام شد . جلساتی به صورت تلفنی گذاشته شد ، ابعاد سالن و شرایط را به ما گفتند . همه چیز به خوبی انجام شده بود و وقتی به تهران آمدم ، هیچ مشکلی برایم پیش نیامد و واقعا از همه چیز راضی بودم . مدیریت واقعا عالی بود . باید از آقای طاهربخش مسئول سالن ها خیلی تشکر کنم . آقای اسدی پیگیر کارها بودند حتی وقتی برای جشنواره فجر استانی به بوشهر آمدند ، همانجا هم پیگیر بودند ، ما که از شهرستان می آییم همه چیز مهیا باشد . خدا را شکر مشکلی پیش نیامد و همه چیز خوب و عالی بود .

شیما جوادپور در پایان با بیان اینکه ما در حال تجربه هستیم ، گفت : خودم را موظف می کنم که دانشم را بیشتر کنم و دوست دارم به دوستانم هم این پیشنهاد را بدهم که به روز باشند و دانششان را بیشتر کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *