پریندخت عابدی نژاد برگزیده ی بخش طراحی لباس از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر برای حضور در نمایش “طپانچه خانم” و “هیچ کس نبود بیدارمان کند” ، سال هاست در زمینه ی طراحی لباس در حوزه ی تئاتر فعالیت می کند . همین بهانه ای شد برای گفتگوی کوتاهمان با او که می توانید در ادامه بخوانید :
پریندخت عابدی نژاد از سال های فعالیت اش در حوزه لباس به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : حدود ۳۰ سال در حوزه لباس فعالیت می کنم که ۲۰ سال آن را در تئاتر کار بوده است .
وی در رابطه با جذابیت های حوزه ی فهالیت خود و روند کاری خود در تئاتر توضیح داد : روند تولید کار در کار تئاتر ، شاید کمتر از ده روز باشد . ولی در واقع از زمانی که متن تولید می شود و کارگردان متن را به دست می گیرد ، با طراحان لباس تماس می گیرد و ما به کار اضافه می شویم . من متن را می خوانم و بر اساس آن ایده هایی در ذهنم شکل می گیرد . با کارگردان صحبت می کنم . به نقاط مشترکی می رسیم . ولی نهایتا زمانی که میزانسن ها تعیین می شود و به قول معروف کار سرپا می شود ، آن موقع است که ما به طرح نهایی می رسیم .
وی در این رابطه افزود : یعنی من پیشنهاد هایی به کارگردان می دهم . بعضی وقت ها خود کارگردان هم دوست دارد دخالت کند ، نظراتش را می گوید یا رد می کند تا در نهایت به نتیجه ای میرسیم . این گونه هم هست که کارگردان کاملا کار را به طراحان می سپرد و خودش دخالتی نمی کند . در این مواقع او در رابطه با متن و نحوه ی اجرایی خود به من توضیحاتی می دهد که بر اساس آن اجرا طراحی می کنم . ممکن است بر اساس طراحی لباس میزانسن هم تغییر کند . به این شکل طراحی لباس شکل می گیرد و همکاری ادامه پیدا می کند .
طراح برگزیده لباس نمایش های “طپانچه خانم” و “هیچ کس نبود بیدارمان کند” در رابطه با حضور و نحوه همکاری خود در این دو اثر اذعان داشت : من با دو نمایش “طپانچه خانم” و “هیچ کس نبود بیدارمان کند” که هر دو نوشته ی آقای یاراحمدی است در جشنواره امسال حضور داشتم . من به جهان ذهنی آقای یاراحمدی آشنایی زیادی دارم . در عین حال که خود من هم وقتی متن را می خواندم ایده هایی در ذهن داشتم . وقتی با کارگردان های این دو نمایش صحبت کردم ، بر اساس عقاید و فکرشان و بر اساس درکی که خودم نسبت به متن داشتم ، شیوه ی اجرایی کارگردانان طراحی شد که من راضی بودم .
او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در اجرای عمومی نمایش “طپانچه خانم” طراحی لباس کار عوض شود یا نه گفت : فکر نمی کنم تغییری کند . معمولا هنرمندان از کار خود راضی نیستند ولی این نمایش جزو کارهایی بود که من به شدت از آن راضی بودم . همه چیز خوب بود . فکر می کنم کارگردان یا نویسنده هم دوست نداشته باشند طراحی لباس عوض شود .
وی افزود : شاید در اجرای عموم تصمیم بگیریم جاهای کوچکی از کار تغییر کند ولی به هر حال شاکله ی کار همانی است که در نمایش می بینید و در جشنواره اجرا شده است .
عابدی نژاد درباره ی آثار اجرا شده در جشنواره تئاتر فجر امسال گفت : چون به شدت درگیر کارها بودم ، متاسفانه هیچ کاری را در جشنواره ندیدم . جشنواره ی امسال به طور کل خوب بود ولی در بخش متن نظراتی داشتم که قابل گفتن نیست .
طراح لباس نمایش “طپانچه خانم“ با ابراز ناراحتی از کاندید نشدن بخش نویسندگی این نمایش اذعان داشت : مگر می شود نمایش “طپانچه خانم” که ۵ کاندید داشت و تا این حد کار دیده شده بود ، در بخش نویسندگی کاندید نشده باشد ؟! چون در واقع یک متن خوب است که یک کار را ردیف می کند . شما اگر متن خوب نداشته باشید ، هرچه قدر هم زحمت بکشید کار دیده نمی شود ، بنابراین من فکر می کنم در مورد متن کمی بی انصافی شده است .
وی درباره ی نحوه مدیریت و کیفیت برگزاری این دوره از گفت : به نظر من همه چیز در جشنواره امسال خوب بود . جشنواره بسیار آرام و بدون تنش برگزار شد .
پریندخت عابدی نژاد در رابطه با کارهای بعدی خود در حوزه تئاتر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : در حال حاضر با خانم راشین امامی و گروهی شان مشغول به کاری هستم که در رابطه با حضرت زهرا است و به شیوه ی مدرن احرا خواهد شود . فکر می کنم کار خوبی در بیاید . همه جوان هستند و فرم کار می کنند . تا آن جایی که من با ایده های کارگردانی آشنا شده ام ، ایده های جذابی دارد . امیدوارم در لباس هم بتوانم این ایده ها را پیاده کنم و این جذابیت را ایجاد کنم .
این همه طپانچه خانوم جایزه گرفت باز هم شاکی هستید ؟؟؟؟