تئاترفستیوال یک رسانه ی تخصصی تئاتر است ، یک رسانه با محوریت نقد و تحلیل . که بی شک به پوشش اخبار تئاتر و حواشی آن نیز می پردازد . هجوم تکنولوژی های جدید و راه های ارتباطی مختلف، ما را در تئاتر فستیوال نیز مصون نداشت و ما نیز به جرگه ی اینستاگرام دار ها ، تلگرام دار ها و اپلیکیشن دار ها پیوستیم ! که پیش از این به معرفی صفحات و کانال های خود پرداخته ایم .
اما آنچه منجر به نگارش این سطور شده است ، چند بهانه دارد که به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت .
- ۱. ما نیز قبول داریم و بر این باوریم که نسل امروز همه چیز را حاضر ، آماده و در کمترین زمان ممکن می طلبد ! می گوید عصر ارتباطات است و وقت نداریم ، اما واقعیت این است که حوصله ندارد ، وگرنه چیزی که زیاد دارد وقت است ! عصر ، عصر فست فود است ، نه اینکه قرمه سبزی نخواهد ، حوصله اش را ندارد ! و الا آنقدر وقت دارد که برای یک نوستالژی بازی بعضا خنده دار حاضر است یک روز تمام وقت بگذارد ، به کافه ای قدیمی برود ، قهوه ای سفارش دهد و سیگاری بگیراند و همچنان که به دود سیگار زل زده است به این فکر کند که روزگاری فلان نویسنده مشهور درست بر روی همین صندلی نشسته بوده ! اما حتی حوصله ی خواندن کپشن ( caption ) کوتاه اینستاگرام را هم ندارد !
و این اولین معضلی است که ما در صفحات مجازی تئاتر فستیوال با آن مواجهیم . مباحث جامعه شناسانه ی این نوشتار تا همین حد کافی ست و آن را ادامه نمی دهیم ، چرا که بیش از این در این مقال نمی گنجد و بماند برای وقتی دیگر .
ما در این سالها مخاطبین فهیم تئاتری فراوانی داشته و به آنها می بالیم که همیشه ما را از نقدهای و پیشنهادهای خود نیز بهره مند کره اند ، اما آنچه ما در این نوشتار با آن مواجهیم و به آن می پردازیم گونه ای از مخاطب های کم حوصله و کم طاقت تئاتری فضای مجازی ست که گویا اصل را بر نخواندن و انتقاد کردن نهاده اند! در این مدت چند ساله طرح پیشنهاد تئاتر ، مخاطبین تئاتر فستیوال با چگونگی اجرای این طرح آشنا شده اند و اگر نقدی داشته اند و یا با طرح مخالف بوده اند اعلام کرده اند . ولی شما بگویید ما با آن دسته از مخاطبین تئاتری،اینستاگرامی که تنها یک مهر را می بیند و حاضر نیست توضیحات طرح را بخواند و بدتر از آن حاضر نیست حتی نقدی را که بر نمایشی نوشته شده و چند خطی از آن در اینستاگرام قرار گرفته است را بخواند چه باید کنیم ؟! حال پیشکش که آن مخاطب عزیز به خودش زحمت بدهد و به یک وبسایت رسمی بیاید و نقد را به طور کامل بخواند ! ما با روی گشاده هر نقدی را پذیرا هستیم ، اما چرا ما را نقد نمی کنند ؟! چرا اساس چیزی که نمی دانند چیست را زیر سوال می برند ؟! دوستان عزیز ، صفحه های مجازی را شاخص سنجیدن و قضاوت ما قرار ندهید . اینستاگرام مربوط به شرکت فیسبوک است ، تلگرام مربوط به شرکتی آلمانی به مدیریت پاول دوروف است و وبسایت رسمی تئاترفستیول برای شرکت ماست !!! پس هر صفحه ی مجازی تئاتر فستیوال تنها یک راه ارتباطی است که در نهایت به وبسایت تئاتر فستیوال ختم می شود ، منتها برای ایجاد رابطه ی مستقیم تر با مخاطبین خود ، صفحه های مجازی را ایجاد کرده ایم ، پس ما یک صفحه اینستاگرام و یا یک کانال تلگرام نیستیم ، ما یک وبسایت رسمی و ثبت شده ی خبری ، تحلیلی تئاتری هستیم ، خوشحال می شویم ما را بخوانید و نقد کنید
- ۲. طرح پیشنهاد تئاتر را همچنان با قدرت ادامه می دهیم . بر این باوریم که اولین بودن در هر امری سخت است و بها دارد . ما بهای این اولین بودن را می پردازیم، اما سعی می کنیم خسته نشویم و ادامه دهیم ! بی شک این طرح به هیچ وجه به مذاق آن دسته از دوستان تئاتری اعم از کارگردان ، نویسنده ، بازیگر و … که مهر ” پیشنهاد نــمی شود “ما اذیت شان کرده ، فروش شان را پایین آورده و عدم موفقیت شان را به رویشان آورده خوش نخواهد آمد.
شاید بعضی دیگر از دوستان تئاتری نیز نخواهد وارد این ترازوی سنجش بشوند ، چنان که تا امروز پیش آمده که تلاشی صورت گرفته شده تا منتقدین ما نتوانند کاری را ببینند ، اما عزیزان من ، رسانه ، رسالتش ایجاد رسانا بین اهل فن و مردم است ! از ما نخواهید که برای خوش باش برخی هنرمندانمان ، چشم مان را به روی خواست مردم ببندیم و یادمان برود که رسانه هستیم !
از ما نخواهید که فراموش کنیم مخاطبی را که دلگیر بوده از هزینه گزافی که خرج تئاتری کرده و در نهایت هیچ چیز عایدش نشده !
پس : آماده پذیرش هرگونه نقدی جهت بهبود و اصلاح طرح پیشنهاد تئاتر هستیم ، اما غر زدن ها و نق های نسل فست فودی هیچ چیز نخوانده ی بی حوصله ی شبکه های اجتماعی را جدی نخواهیم گرفت ! ولی باز هم با حوصله جواب خواهیم داد .
- ۳. بی انصافی است اگر یادی نکنیم از هنرمندان نقد پذیرمان که در طی سال های اجرای این طرح ، با روی گشاده و به خواست خود ، پذیرای منتقدین ما و به تبع آن طرح پیشنهاد تئاتر شده اند و به جد نقد ها را دنبال کرده اند و در خیلی از موارد در آثار بعدی شان تغییر رویه داده اند و یا نقدی که بر آنها شده بود را به کار بستند . دوستان هنرمند نقد پذیر، دست مریزاد .
- ۴. ظرسنجی برترین تئاتر سال تئاتر فستیوال نیز از گزند شبکه های اجتماعی در امان نمانده است . ما در نظرسنجی مشق دموکراسی می کنیم . موضوع بسیار ساده است . تعدادی از نمایش هایی که در طول سال مهر ” پیشنهاد می شود “دریافت کرده اند بر اساس نظر دپارتمان نقد اعلام می شوند و به نظرسنجی گذاشته می شوند .
امکان تبلیغات و کسب رای هم برای همه یکسان است . چنان که پیش از این بار ها گفته ایم ما با یک نظرسنجی علمی رو به رو نیستیم ، با یک نطرسنجی ساده ی اینترنتی رو به رو هستیم. ما نه قصد برگزاری یک نظرسنجی علمی را داریم نه ابزار و امکانش را داریم ! قصدش را نداریم ، چون تنها هدفمان ایجاد شور و شوق در جامعه تئاتری است و پویایی تئاتر. ابزار و امکانش را نداریم ، چرا که اساسا در حوزه وظایف یک رسانه مستقل تئاتری چنین چیزی تعریف نمی شود .
شرایط یکسان نمایش ها را در این نظرسنجی در ظرفیت سالن و تعداد مخاطب تعریف نمی کنیم چون میزان شهرت ، محبوبیت و تبلیغات از آن دست مواردی است که طی هیچ شرایطی ، یکسان نخواهد بود .
تمام تلاشمان این بوده و هست تا این نظرسنجی بتواند باعث شود صرفا با رای دادن به یک نمایش از هنر محبوبمان حمایت نکنیم ، بلکه ترغیب بشویم که نمایش بعدی اش را حتما ببینیم .
توضیحات مربوط به نظرسنجی را در هر دوره از نظرسنجی در سایت در قالب سرمقاله و بیانیه و اطلاعیه اعلام کرده ایم اما هنوز دوستانی در شبکه های اجتماعی بدون اینکه مطالب را خوانده باشند خیال می کنند نظرسنجی در اینستاگرام و تلگرام انجام می شود و در نتیجه انتقاد ها را شروع می کنند.
رسانه تئاتر فستیوال نه تنها موظف است بلکه از جان و دل پاسخگوی حتی عزیزانی که فقط در فضای مجازی سیر می کنند و نخوانده قضاوت می کنند خواهد بود . اما نگرانی ما چیز دیگری است ، واقعا این نسل شتاب زده بی حوصله ی کم مطالعه تا کجا می خواهد پیش برود ؟!
- ۵. در طی این چند دوره برگزاری نظرسنجی ما به دو شیوه عمل کرده ایم . سال نخست ، نظرسنجی را تنها در انتهای سال برگزار کردیم که درنتیجه هم کاری که در ابتدای سال به روی صحنه رفته بود در نظرسنجی حضور داشت و هم کاری که در انتهای سال به روی صحنه رفته بود . در ابتدا ۴۰ اثر انتخاب شده بود و با رای شما مخاطبین ۱۰ اثر به مرحله ی دوم راه یافتند و در نهایت نمایش برتر سال از دید مخاطبین وبسایت تئاتر فستیوال انتخاب شد .
سال گذشته نظرسنجی را در دو نیمه برگزار کردیم ، نمایش های نیمه ی نخست سال در یک نظرسنجی و در پایان شهریور ماه ، و نمایش های نیمه ی دوم سال در یک نظرسنجی دیگر در پایان اسفندماه به رای گذاشته شد و در نهایت در اردی بهشت تئاتر ایران ، نمایش های برتر هر دوره مجددا به نظرسنجی گذاشته شد تا تئاتر برتر سال انتخاب شود .
حال تصمیم داریم یک نظرسنجی بر نظرسنجی مان داشته باشیم . به نظر شما کدام روش بهتر است ؟
ما همچون همیشه مشتاق شنیدن و خواندن نظرات و پیشنهادات و انتقادهای شما هستیم . ما را برای برگزاری بهتر نظرسنجی یاری کنید .
با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان و دلسوختکان هنر و فرهنگ ایران
بنده تا کنون در نظرستجی شما شرکت کرده و وبسایت شما را دنیال می کنم ، خواندن این سرمقاله من را وادار به انتقاد کرد
زیرا لازم است شما برای پیشنهاد شدن یا نشدن کارها دلیل و برهان بیاورید و مخاطبان خود را آگاه کنید .
در غیر این صورت حق بسیاری از هنرمندان ضایع خواهد شد .
انشالله موفق و پیرروز باشید
بلای تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک این است که به کسی اشتباهات او را گوشزد نمیکند فقط همه تعریف و تمجید را می فهمند
خدا قوت
دستمریزاد
ما امروز بهشدت به نقد و تحلیل و دستهبندی نیاز داریم، سالهاست در حوزه شعر، موسیقی و سینما، نهادی نداریم که پس از انتشار این محصولات، کیفیت آنها را تعیین کند و به همین واسطه به نظر من، فضای نقد باید در کشور جدیتر باشد و امیدوار هستم که شما به واسطه این وبسایت تخصصی بتوانید این نیاز ضروری کشور را برطرف نمایید .
آخ آخ آخ
دقیقا حرف دل ما رو زدی
من متولد ۶۱ هستم ولی واقعا جوونای امروز و نمی فهمم واقعا راسته که می گی حوصله ی خواندن کپشن کوتاه اینستاگرام رو هم ندارم
خیلی خوب بود و برای من جالبه درد مشترک من با تئاتر فستیوال
خوندن این صفحه برای خیلی از تئاتری ها بسیار پیشنهاد می شود
خوبه که حرفتون و بخونن و اینقدر با شما دشمنی نداشتن باشن
InSta vase hame ye fazaiye ke betunan az mohem tarin chiza Tu kochik tarin vaghti bakhabar beshan.
سلام
بسیار خوشحال هستم که مخاطب سایتی هستم که در درد روز جامعه رو لمس کرده و داره سعی می کنه اوضاع نابه سامان ما را حتی در حدی کوچک نجات دهد .