آوا تدین : رخداد “بداهه ، موسیقی ، مونولوگ” باعث گسترش خلاقیت می شود .


موسسه فرهنگی ، هنری فانوس این روزها در حال برگزاری یک رخداد هنری با نام ” بداهه، موسیقی، مونولوگ” است که شرکت کنندگان شامل حداقل دو موزیسین و یک اجراگر مونولوگ ، پانزده دقیقه فرصت دارند تا براساس موضوعی که به آن ها داده می شود ، مونولوگ و موسیقی ای بداهه بسازند . خبرنگار تئاتر فستیوال با آوا تدین یکی از شرکت کنندگان این رخداد که دانشجوی رشته ی تئاتر است ، گفت و گویی داشته که می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

آوا تدین در مورد چگونگی آشنایی خود با این رخداد هنری توضیح داد : من عضو گروه و کمپانی فانوس هستم و از زمانی که محصل بودم با خانم شاهرخی کار می کردم . در جریان برگزاری این رخداد بودم و می دانستم قرار است یک سری رخدادهایی برگزار شود که اولین آن ها  تشکیل شده از موسیقی و مونولوگ باشد تا گروه های بیشتری بتوانند در این رخداد شرکت کنند .

وی با بیان اینکه تا به امروز رخدادی را که هم موسیقی و هم مونولوگ به صورت بداهه باشد را تجربه نکرده بود ، گفت : تجربه بداهه گویی را در جشنواره مونولوگ  دانشگاه هنر داشتم ولی این که گروه موسیقی و اجراکننده مونولوگ در کنار هم قرار گیرند و به صورت بداهه اجرا کنند نخستین باری بود که آن را تجربه می کردم . به نظرم ایده جذابی بود و چون بداهه است و از قبل تمرینی صورت نگرفته ، همه چیز در همان پانزده دقیقه جلوی چشم تماشاچی شکل می گیرد و تماشاگر می تواند قضاوت کند . تجربه جدیدی است و به خاطر علاقه ای که به بداهه پردازی دارم در این رخداد ثبت نام کردم . تا به امروز با گروه موسیقی ام تجربه این را نداشتم که من بداهه مونولوگ بگویم و آنها بداهه موسیقی بزنند و همه چیز در فضایی تجربی برگزار شد .

تدین با ذکر اینکه کارگاهی بودن این رخداد باعث گسترش خلاقیت می شود ، ادامه داد : در این رخداد شما از چارچوب شروع نمی کنید تا به محتوا برسید ، یعنی از قبل یک سری قانون و قرارداد مشخص نمی کنید . به صورت بداهه کارهایی انجام می دهید و از میان آن ها قانون ها و قرارداد های خودتان را پیدا می کنید که ممکن است با نفر بعدی بسیار فرق داشته باشد . این اتفاق خلاقیت را گسترش می دهد و باعث می شود که شکل های جدید به وجود بیایند یعنی آدم ها بتوانند ایده های شخصی خود را به عنوان یک شکل هنری بروز بدهند . اگر من می خواستم این متن را بنویسم و برایش موزیک انتخاب کنم ، قطعا متفاوت تر از چیزی که الان اجرا کردم ، می شد . چون در این روش همه چیز در لحظه اتفاق می افتد و شما آن را تجربه ، آزمون و خطا می کنید . جای شکست ندارد زیرا مدام در حال تجربه کردن هستید و اگر این نشد بعدی را امتحان می کنید و همانطور که از اسمش پیداست تجربی و کارگاهی است  .

این دانشجوی تئاتر اضافه کرد : تئاتر ما به این سمت رفته و کمتر مانند قدیم متن محور است . گروه ها  ابتدا با اتود هایی به صورت بداهه بر سر موضوعی مشخص کار خود را شروع می کنند و بعد نویسنده به آنها اضافه می شود . به نظرم روش جذابی است و در حال حاضر چنین چیزی برای تئاتر ما نسبت به روش قدیمی که متنی نوشته شده توسط نویسنده ای در قرن گذشته را عینا اجرا می کنیم ، بهتر است .

آوا تدین در پایان در مورد شرکت در چنین رخدادهای هنری ای گفت : امیدوارم کسانی که این مصاحبه را می خوانند به دیدن این بداهه ، مونولوگ ، موسیقی بیایند و چه به عنوان تماشاگر و چه شرکت کننده در این رخداد شرکت کنند . لذت بخش است که آدم ها برای چنین رخدادی دور هم جمع شوند و به هم فرصت دیده شدن دهند . ما برگزاری این رخدادها را ادامه می دهیم و از این که آدم های بیشتری به ما اضافه شوند خوشحال می شویم تا بتوانیم نسبت به نیاز آنها ، رخدادهای متنوع تری را برنامه ریزی کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *