گزارش وضعیت تئاتر در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی


رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی گزارش از وضعیت فعلی تئاتر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، رحمت امینی؛ سرپرست ارزشیابی و نظارت و رییس شورای مرکزی اداره کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت تئاتر کشور گزارش داد.

امینی در این گزارش با اشاره به تئاتر تهران و استان ها گفت: اتفاقات عمده و مهم تئاتر در تهران است و به جز موارد معدودی کمتر نشانی از تئاتر رو به رشد در استان ها دیده می شود، در استان ها جریان مستمر تئاتر وجود ندارد و تئاتر استان ها فقط با جشنواره ها نفس می کشد.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه با تقسیم بندی تئاتر دولتی و نیمه دولتی، تئاتر خصوصی و تئاتر کمدی(آزاد) وضعیت هر یک از این تئاترها و مسایل و مشکلات آنها را بیان کرد و گفت: بیشترین گردش مالی تئاتر در حال حاضر در تئاتر کمدی است و تئاتر خصوصی در رتبه دوم و در آخر تئاتر دولتی و نیمه دولتی قرار دارند. متاسفانه تئاتر کمدی رها شده است و بیشتر تئاترهای کمدی که در حال حاضر اجرا می شود، مسایل و شوخی های سخیفی را طرح می کنند و مخاطبانی هم به تماشای چنین کارهایی رضایت داده اند.

امینی در ادامه با اشاره به فعالیت کارگردانانی که در چند سال اخیر از اجری تئاتر فاصله  داشتند، گفت: بعضی کارگردانان تئاتر که چند سال با دلایل شخصی و یا دلایل دیگر چند سالی تئاتری اجرا نکردند، دوباره تئاترهایی را روی صحنه بردند که اتفاق خوشایندی است.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی افزود: تئاتر دماسنج جامعه است و به سرعت به مسایل اجتماعی، سیاسی و … واکنش نشان می دهد بنابراین آنچه روی صحنه های تئاتر دیده می شود یا در نمایشنامه ها بیان می شود، مسایلی است که در زیر پوست جامعه وجود دارد و لازم است نهادها و مسئولان آنها را ببینند.

در ادامه این جلسه حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی نیز با اشاره به مسایل و بحث های اجرای کنسرت ها گفت: ضرورت دارد که کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به اهمیت موضوع به مبحث اجرای کنسرت در شهرستانهای زیارتی وارد شود و در جلساتی این موضوع را از نگاه هنری و تخصصی و همچنین قانونی و فرهنگی بررسی کند.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون نظرات خود را درباه گزارش وضعیت تئاتر بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *