در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

فرزین محدث : نقش و کارکردی که در درام دارد ، برایم بسیار مهم است .


فرزین محدث از بازیگران جوان و بااستعداد عرصه ی تئاتر است که هر زمان که پا به صحنه می گذارد ، درخشان ظاهر می شود . وی در سال جاری در ۴ نمایش “رومئو و ژولیت” به کارگردانی مصطفی کوشکی ، “هفت روز از تیر شصت” به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی ، “شب دشنه های بلند” به کارگردانی علی شمس و “دولت ضعیفه” به کارگردانی اصغر خلیلی بازی کرده است که در همگی آن ها توانسته توانایی بازیگری اش را به رخ بکشد ، پرسوناژهایی متفاوت از پیرزن گرفته تا خواجه ی حرم سرا . فرزین محدث بازیگری است که می داند در بازیگری به کدام قله می خواهد برسد و برای رسیدن لحظه ای از تلاش دست بر نمی دارد و بی شک آینده ای درخشان در بازیگری خواهد داشت .

به بهانه ی بازی وی در نمایش “دولت ضعیفه” خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی پیرامون بازیگری ، ملاک هایش برای بازی در نمایش ها و معضلات امروز تئاتر داشته است که می توانید در ادامه بخوانید.

تئاتر فستیوال

فرزین محدث با بیان اینکه سال گذشته برای ورکشاپ یوجینو باربا به ایتالیا سفر کرده بود ، در مورد آموزش هایی که اخیرا در زمینه بازیگری دیده است ، توضیح داد : در ورکشاپ یوجینو باربا کمدیا دلارته ، جنس بازی بدن و تمرینات گروتوفسکی به ما آموزش داده می شد و حدود ۲۰ روز آنجا تمرین کردیم . بعد از بازگشت به ایران ، به  ورکشاپ شخصیت شناسی آقای کیومرث مرادی رفتم که دو دوره شخصیت شناسی ۱ و شخصیت شناسی ۲ ، شش ماه طول کشید . من تلاش کردم امسال آن آموزش ها را در بازیگری اجرا کنم . هر زمان که لازم باشد و بدانم که ورکشاپی برگزار می شود و آدمی می آید که خیلی باسواد است و چیز جدیدی می گوید ، حتما در آن شرکت می کنم . به طور مثال دو سال پیش در ورکشاپ آقای مهندس پور که راجع به بدن بازیگر و پیرامون ، بدن بازیگر و فضا ، بدن بازیگر و اشیا بود هم شرکت کردم . سعی می کنم همچنان یاد بگیرم و به این روند ادامه می دهم .

وی با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد مختلف یک پرسوناژ برای بازی کردن آن ، گفت : وقتی شما یک نقش را بازی می کنید باید به نوع فیزیک آن شخصیت تا اینکه دارای چه ویژگی های روانشناسی است و می خواهید چه جنس بازی ارائه دهید توجه کنید و همچنین توجه به اینکه فیزیک تان با عواطف تان یکی باشد ، بسیار مهم است .

او اضافه کرد : یک نکته مهم این است که شما به عنوان بازیگر یک سری از کارها را انجام ندهید . دیگر دوره ی بازی هایی که بخواهید خودتان را به در و دیوار بزنید تا تماشاگر شما را ببیند ، گذشته است . آن جنس بازی ها ، بازی های از مد افتاده ای است . همین که به طرف مقابل گوش دهید ، حتی لازم نیست اکت بدنی داشته باشید ، انرژی تان ساطع می شود .

بازیگر نمایش “شب بخیر جناب کنت” با بیان اینکه در مجموعه کارهایی که انجام داده ، تلاش کرده به روانشناسی شخصیت فکر کند ، گفت : همیشه به اینکه شخصیت دارای چه روانشناسی در متن است و همچنین به فیزیکش فکر می کنم . شما در وهله ی اول فیزیک را می بینید ، به مرور با روانشناسی شخصیت مواجه می شوید و تمام این ها کنار هم قرار می گیرد و یک شخصیت ساخته می شود . این آدم در هر موقعیت یک واکنش و عکس العمل دارد . من در بازیگری تلاش می کنم آموزش هایی که دیده ام را به صورت آزمون و خطا امتحان کنم و طبق آن اصول پیش می روم .

بازیگر نمایش “مرگ فروشنده” در مورد ملاک های خود برای انتخاب نمایشنامه نیز اظهار کرد : اصولا نقش و سپس گروهی که در کنار هم قرار می گیرند و بازیگران برایم خیلی مهم است . نقش باید برایم یک ویژگی خاص داشته باشد و در من چالش ایجاد کند . حتی ممکن است نقش رئالیستی باشد اما برایم چالش برانگیز باشد و من را وادار کند که به کشف و شهودی در مورد خودم و بازیگری برسم . در آن صورت آن نقش را انتخاب می کنم . به طور مثال مهر و آبان امسال ۵ ، ۶ نمایش به من پیشنهاد شد ولی نقش ها برایم جذابیتی نداشت . اما در نمایش “دولت ضعیفه” نقش خواجه ای که در مونولوگ ، بعد دیگری از او را می بینیم و می فهمیم این آدم اصلا خواجه نیست ، بازی آن نقش برایم خیلی جذاب بود . نقش و کارکردی که در درام دارد و ویژگی های کاراکتر خیلی برایم مهم است .
محدث با اشاره به اینکه در تئاتر امروز با معضلی به نام تهیه کننده روبرو بوده است ، گفت : یک سری آدم ها به عنوان تهیه کننده می آیند که ورود آن ها به تئاترهای مستقل اتفاق خوبی است . ولی آیا این تهیه کننده ها دید هنری دارند؟ من نمی گویم به جیب شان فکر نکنند ، مسلما باید به جیب شان فکر کنند اما آیا دید هنری دارند ؟ آیا به احترامی که باید به سلیقه ی مخاطب گذاشته شود ، فکر می کنند ؟ یا فقط به دنبال چهره ها و سلبریتی ها هستند که به وسیله ی آن ها تماشاگر را به سالن بکشانند ؟

وی ادامه داد : من آدم هایی را در تئاتر می شناسم که بازیگران بسیار موفق و خوبی هستند ولی در بازیگری خودنمایی ندارند مثل مجید آقاکریمی ، حمید رحیمی ، محمد صدیقی مهر ، فربد فرهنگ و … این ها هم نسل خودم هستند و بازیگران درخشانی اند ولی شامورتی بازی ای که بعضی ها دارند را آن ها ندارند . یک سری از تهیه کننده ها احساس می کنند ما هنرمندها هزینه ای نداریم ، دغدغه ی زندگی روزمره نداریم و حتی به قول هایی که می دهند ، عمل نمی کنند . خوشحالم در کاری که با آقای خلیلی انجام دادم ، چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان تهیه کننده به تمام قول هایشان عمل کردند و از ایشان ممنون هستم . حداقل عدم اطمینانی که برای من به وجود آمده بود ، در این کار برطرف شد و احساس کردم که می توانم به این گروه اطمینان کنم و اگر کار دیگری باشد ، با آن ها همکاری کنم .

يک نظر ثبت شده است .

  1. م.م گفت:

    بازی فرزین محدثو دوژ دارم ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *