در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

شاهین چگینی : اگر روند کاهش تماشاگر ادامه پیدا کند، خیلی از سالن ها تعطیل می شوند .


شاهین چگینی ، مدیر تماشاخانه مشایخی و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های تهران ، این روزها نمایشنامه ای از فرنادو ارابال به نام “لابیرنت” را به روی صحنه برده است . این نمایش که دارای فضایی ابزورد می باشد ، با طراحی و کارگردانی وی در تماشاخانه مشایخی اجرا می شود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

شاهین چگینی با اشاره به علاقه اش به فضای تئاتر ابزود در آثار قبلی اش ، در مورد انتخاب نمایشنامه “لابیرنت” برای اجرا توضیح داد : کار قبلی ام “یک خاکستری کمرنگ” بود که با محوریت آثار ساموئل بکت شکل گرفت . بعد از آن نمایش احساس کردم ، در فضای امروز جامعه ایران ، تماشاگر برای برقراری ارتباط با برخی از متون بکت مثل “صدای پا” یا “چهارگوش” ، کمی غریب اند . در بین نویسنده هایی که پیرو تئاتر ابزورد هستند ، فرنادو ارابال نویسنده ای است که به نسبت حرف های نزدیک تری می زند و با حفظ چهارچوب های قواعد تئاتر ابزورد ، فضای مفهومی تری را می تواند برای تماشاگر امروز ایرانی فراهم کند . این متن را خواندم و به نظرم با شرایط امروز جامعه ی ما همخوانی داشت و آن را انتخاب کردم .

وی در ادامه در مورد تمرینات مربوط به این نمایش گفت : اکثرا بازیگران کارهای اول شان را تجربه می کنند و تمرینات مان از اواسط خرداد ماه شروع شد تا به امروز ادامه پیدا کرد . آنچه شما دیدید محصول تلاش چند ماهه ی ما با این بچه ها است .

چگینی در رابطه با طراحی صحنه نمایش “لابیرنت” اظهار کرد : آنچه که متن می طلبد ، هزارتویی از ملافه های آویزان شده است که کاراکتر اصلی نمایشنامه در آن گم شده و نمی تواند از آن خارج شود . ابتدا دوست داشتم نمایش را در سالن بزرگتری اجرا کنم تا تماشاگر بتواند از این لابیرنت رد شود و بعد به سالن نمایش برسد اما در حال حاضرسالن این امکان را در اختیار ما نمی گذاشت . برای ایجاد لابیرنت ، از لت هایی برای آویزان کردن ملحفه ها استفاده کردیم و به نوعی سعی شده که از نظر بصری ، این هزارتو و لابیرنت را نشان دهیم و القا کنیم .

کارگردان نمایش “لابیرنت” همچنین در مورد استقبال و بارخورد تماشاگران گفت : خدا را شکر در این چند روز ، سالن مان پر بود ولی بیشتر از این توقع داریم . دوست داریم این روند ادامه پیدا کند و تا آخرین روزهای اجرا تماشاگر داشته باشیم که حداقل زحمت بچه ها و کار دیده شود . امیدوارم که این اتفاق بیافتد .

این نمایش به نوعی فضایی گروتسک یا همان ابزورد دارد و در بخش هایی تماشاگر را به فکر وامی دارد و در صحنه هایی هم ممکن است خنده ی تلخی برایش ایجاد کند . حدس می زدیم که تماشاگر چنین واکنش هایی داشته باشد و نزدیک به چیزی بود که پیش بینی می کردیم .

مدیر تماشاخانه مشایخی در مورد کم فعالیت شدن این تماشاخانه در ماه های اخیر به خبرنگار تئاتر فستیوال توضیح داد : به نسبت سال های گذشته تعداد تماشاخانه ها زیاد شده است . زمانی که ما این سالن را افتتاح کردیم ، بیشتر از دو یا سه تماشاخانه خصوصی فعال نبود ولی خوشبختانه رفته رفته تعداد سالن های خصوصی زیاد شدند و امروز ۱۷ ، ۱۸ سالن فعال داریم . متاسفانه به همان نسبت ، تعداد تماشاگر تئاتر را افزایش نداده ایم و اگر تعداد تماشاگر کم نشده باشد ، ثابت مانده است . تماشاگران بین سالن های مختلف پخش می شوند ، به همین دلیل ، میزان تماشاگر سالن ما به نسبت کمتر شده و به همین اندازه ، نمایش ها نیز برای اجرا در سالن های مختلف پخش شده اند و در نتیجه متقاضی ما هم کم شده است .

او اضافه کرد : روزهای اولی که سالن مشایخی را افتتاح کرده بودیم ، می توانم بگویم که بیش از ۵۰ متقاضی برای اجرا در این سالن داشتیم ، ما حتی وقت نمی کردیم متن ها را بخوانیم ولی امروز ، تقاضا کم تر شده است . از این اتفاق ناراحت نیستم ، بهر حال به تعداد سالن ها افزوده شده و برای فضای کلی تئاتر خوب است . اما این توقع را از دولت یا شهرداری دارم که به کمک تئاتر بیایند و از سالن هایی که به نوع نمایش هایی که در آن ها اجرا می شوند ، وابسته هستند ، حمایت کنند . سالن ما بیشتر برای کسانی است که کارهای اول شان را می خواهند اجرا کنند و به نوعی سالن دانشجویی است . این افراد با وضعیت اقتصادی موجود حتی نمی توانند سالن را اجاره کنند . به همین نسبت درآمد ما کاهش پیدا می کند و اگر این روند ادامه پیدا کند متاسفانه خیلی از سالن های رو به تعطیلی می روند .

شاهین چگینی در پایان گفت : دوست دارم حمایت شما از تئاتر ، به سایر جاهایی که متولی هستند ، تسری پیدا کند . در حال حاضر تئاتر وضعیت خوبی ندارد . خیلی از سالن ها در حالی که نصف آن و حتی کمتر پر شده ، اجرا می روند و این مسئله هم به گروه ، هم به سالن و در اصل به تئاتر ضربه می زند . متولیان امر ، وزارت فرهنگ و ارشاد ، مرکز هنرهای نمایشی یا شهرداری ها باید به داد تئاتر برسند البته اگر نیتی برای این قضیه داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *