در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

گیتی قاسمی : باید به شعور مخاطب احترام گذاشت


گیتی قاسمی که پیش از این با بازی در نقش های مختلف تئاتر ، سینما و تلویزیون برای مخاطبان به عنوان بازیگر شناخته می شود ، برای اولین بار با به روی صحنه بردن نمایش ” خروج ممنوع ” ، کارگردانی تئاتر را تجربه کرده است . این نمایش یکی از آثار ژان پل سارتر و در آن نسیم ادبی ، فرزانه سهیلی ، اویس خلیل زاده و رضا اخلاقی راد ایفای نقش می کنند . به همین بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردانی این نمایش ترتیب داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 

گیتی قاسمی درخصوص جذابیت های اجرایی متن این نمایش و دلیل انتخاب خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : این متن دارای ویژگی هایی است و در آن به اتفاقاتی پرداخته که دغدغه ی من در زندگی بوده و هست . متن را به دلیل اینکه به جهان پس از مرگ پرداخته و اشاره ی مستقیمی به نوع زندگی و انسانیت آدم ها دارد ، انتخاب کرده ام . فکر کردم متنی است که در هر زمان و مکانی اجرا شود مخاطب خودش را خواهد داشت .

قاسمی درباره انتخاب بازیگران این نمایش و نحوه تمرینات پیش از اجرا اینگونه توضیح داد : من حدود چهار ماه است که درگیر اجرای این نمایش هستم ولی متاسفانه دو نفر از بازیگرانی که در ابتدا برای بازی در این نمایش انتخاب شده بودند به دلیل عقب افتادن اجرایمان و تداخل کاری آنها نتوانستند با ما باشند . بنابراین خانم نسیم ادبی و آقای رضا اخلاقی در تمرینات پایانی به ما اضافه و جایگزین شدند و ما مدت زمان کمتری توانستیم با این دو بازیگر تمرین داشته باشیم . با این حال سعی کرده ایم تمرین ها را با کیفیت و زمان زیادی انجام دهیم . شاید مدت تمرین مان کم بود ولی زمانی که در این مدت صرف کرده ایم ، کم نبود . واقعا همه ی بچه ها زحمت کشیده اند و با دل و جان شان این نمایش را به روی صحنه آورده اند  .

کارگردان نمایش خروج ممنوع ” با اشاره به همکاری خود با دانش اقباشاوی در دراماتورژی متن ، عنوان کرد : ما قبل از اینکه تمرینات را شروع کنیم با مشاوره ی آقای دانش اقباشاوی روی متن کار کردیم و تلاش شان بر این مسئله بود که به همراه هم بتوانیم متن را از حالت ثقیل و سنگین خارج و به متنی دراماتیک ، نمایشی و جذاب تبدیل کنیم . به طوری که تماشاچی علاوه بر اینکه نمایش را می بیند ، از جذابیت های بصری آن هم لذت ببرد . به همین خاطر فکر می کنم دراماتورژی اولیه و بازخوانی مان از متن اصلی نمایشنامه ، اتفاق لازمی بود  .

قاسمی درخصوص استفاده از تجربه بازیگری در کارگردانی این نمایش اظهار داشت : من فارغ التحصیل رشته ی کارگردانی هستم ولی تجربه ام در بازیگری بسیار بیشتر از آن است و من فکر می کنم اگر بازیگری ، کارگردانی کند ، اتفاقات بسیار خوبی می تواند رخ دهد . به دلیل اینکه من در وهله ی اول در این نمایش بازیگردانی کرده ام . اگر بازیگردانی درست انجام شود ، کارگردانی هم درست درمی آید . چون به ازای بازی و دیالوگ باید نحوه ی حرکت و حس و حال اجرا طراحی شود . این حس و حال و تحلیل درست از متن ، کار را کارگردانی می کند و به آن شکل می دهد ، میزانسن را طراحی می کند و نیازی نیست شما بگویید از نقطه الف به نقطه ب برو ! دیالوگ ، بازی و تحلیل درست ، این را به تو به عنوان کارگردان می گوید . بنابراین این ها لازم و ملزوم همدیگرند و من از بازیگری برای این کار بسیار کمک گرفته ام  .

در پایان ، گیتی قاسمی درباره ی استقبال و واکنش مخاطبان از نمایش خروج ممنوع  گفت : تا اجرای این نمایش روی غلتک بیفتد و اجرا گرم شود ، کمی زمان برده است ولی این روزها همه لطف می کنند و نقدهای خوبی راجع به این اثر می نویسند و بازتاب کسانی که برای دیدن این نمایش آمده اند ، رضایت بخش بوده است . خوشحالم کسانی که برای دیدن این نمایش آمده اند ، متوجه شده اند که برای این کار زحمت کشیده شده است و ما اصل کارمان را بر مبنای تماشاگرهای باهوش گذاشته ایم . نمی توان تماشاگر را گول زد . باید کار خوب به آن ها نشان داد . تماشاگر اگر کار خوب نبیند خسته می شود . ما سعی کرده ایم این اتفاق را رقم بزنیم و به شعور کسانی که برای تماشای کار می آیند احترام بگذاریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *