خاطره بازی تئاتر فستیوال با جشنواره تئاتر فجر :

حبیب دهقان نسب : جلسات نقد و بررسی از نکات مثبت اولین دوره های جشنواره تئاتر فجر بود


حبیب دهقان نسب بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که حضور در نخستین دوره جشنواره تئاتر فجر را تجربه کرده و توانسته است در اولین حضور خود در این جشنواره جایزه بهترین بازیگر مرد را برای نمایش “دقیانوس” که به کارگردانی مشترک حسن زارعی و احمد سپاسدار از شیراز در جشنواره حضور داشتند را از آن خود کند . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با حبیب دهقان نسب داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

حبیب دهقان نسب با اشاره به اینکه نمایش “دقیانوس” سال ۶۱ ابتدا در شیراز اجرا شد و سپس در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت ، گفت : نمایش “دقیانوس” نمایش پر پرسوناژی بود که اکثر قریب به اتفاق بچه های تئاتر شیراز در این نمایش حضور داشتند و تا جایی که ذهنم یاری می کند ، بازیگرانی همچون آقای محمود پاک نیت ، مرحوم علامه دهر و خیلی از بازیگران دیگر در این نمایش حضور داشتند .

پس از جشنواره ، به دلیل اجرای خوبی که نمایش “دقیانوس” داشت ، حدود ۱۰ اجرا در تالار وحدت به ما دادند . این نمایش به دلیل داشتن ابعاد تاریخی ، نیاز به لباس های پر زرق و برق و دکور عظیمی داشت و همه آن ها از آرشیو تالار وحدت تهیه شد . اگر ما می خواستیم دکور و لباس های آن نمایش پر پرسوناژ را تهیه کنیم ، مبلغ قابل توجهی را در بر می گرفت که طبیعتا در اختیار ما نمی توانست باشد . بنابراین از آرشیو تالار وحدت برای دکور و لباس این نمایش استفاده کردیم .

تئاتر فستیوال

او در ادامه در مورد سایر بازیگرانی که برای جایزه بهترین بازیگر مرد کاندید شده بودند ، توضیح داد : در آن زمان ، جشنواره تئاتر فجر بیشتر متعلق به شهرستان ها بود و مانند دوره های اخیر نبود که از شهرستان ها گروه های کمتری حضور داشته باشند و بیشتر گروه ها از تهران باشند . جشنواره را به این دلیل برگزار می کردند که فعالیت و تئاترهای شهرستان ها در کنار تهران دیده شود . در همان سال ، علی آزادنیا بازیگر نمایش “خانات” به کارگردانی رضا صابری  هم کاندید و برنده شد . در آن دوران تئاتر شیراز ، مشهد و خوزستان خیلی فعال بودند و فکر می کنم بازیگر دیگری که برنده شد ، از بچه های تئاتر اهواز بود ولی متاسفانه اسم او در خاطرم نیست .

تئاتر فستیوال

بازیگر نمایش “دقیانوس” با بیان خاطره ای در مورد برگزیده شدن خود در نخستین جشنواره تئاتر فجر گفت : اختتامیه آن دوره از جشنواره در تالار وحدت برگزار شد ، زمانی که می خواستند کاندیدا را اعلام کنند ، من در لابی تالار وحدت بودم . ناگهان یکی از بچه های گروه آمد و به من گفت که من هم کاندید بهترین بازیگر مرد شده ام . با غافلگیری به داخل سالن رفتیم و در نهایت جایزه این بخش را دریافت کردم .

تئاتر فستیوال

این بازیگر باسابقه تئاتر ، سینما و تلویزیون با مقایسه اولین دوره های برگزاری جشنواره تئاتر فجر با دوره های اخیر ، گفت : در گذشته عشق و علاقه بچه ها به تئاتر شکل دیگری بود و رنگ و بویی دیگر داشت . البته من تئاترهای همه دوره ها را ندیده ام و برایم سخت است که بخواهم مقایسه کنم ولی چون در آن زمان تئاترها با عشق و علاقه و دلی کار می شد ، به لحاظ کیفیت در سطح بالاتری قرار داشت .

هر جشنواره ای در هر جای دنیا که برگزار می شود ، در طی سال هایی که از عمرش می گذرد ، فراز و نشیت های زیادی دارد و طبیعتا جشنواره تئاتر فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست . نسبت به گذشته تعداد اجراها و سالن ها بیشتر شده و تئاترهای حرفه ای در کنار تئاترهایی که از شهرستان می آیند ، اجرا می شوند و فرصت دید و بازدید برای بازیگران و عوامل اجرایی تهرانی و شهرستان ها فراهم می شود .

تئاتر فستیوال

دهقان نسب با اشاره به اینکه جلسات نقد و بررسی یکی از نکات بسیار مثبت اولین دوره های جشنواره تئاتر فجر بود ، گفت : یادم است در آن دوره ها جلسات نقد و بررسی وجود داشت و برخورد آرا به گروه های شرکت کننده در جشنواره علی الخصوص گروه های شهرستانی ، کمک زیادی می کرد . در دوره های اخیر جشنواره تئاتر فجر ، تعداد اجراها آنقدر زیاد است که فکر می کنم زمان و فرصتی که گروه ها بعد از هر اجرا بنشینند و در مورد تئاتر صحبت کنند و برخورد آرا پیش آید ، وجود ندارد در صورتی که در آن دوره ها این جلسات موثر بسیار بودند .

تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *