در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

ابراهیم عزیزی : با رمان “فیل در تاریکی” به نقش قهرمان قصه نزدیک شدم


ابراهیم عزیزی بازیگر تئاتر ، تلویزیون و سینما در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش “فیل در تاریکی” نوشته محمد زارعی و کارگردانی مهرداد مصطفوی به عنوان بازیگر حضور داشت . این نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران یک قرار دارد و در پنجمین روز از جشنواره در تالار مولوی به روی صحنه رفت . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با ابراهیم عزیزی ؛ بازیگر این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید : 

از همکاری با مهرداد مصطفوی و حضور در نمایش «فیل در تاریکی» بگویید . چگونه برای بازی در این نمایش انتخاب شدید؟

بعد از اجرای “باغ وحش شیشه‌” ، نمایش “فیل در تاریکی” دومین همکاری شیرین من با مهرداد مصطفوی است. البته این همکاری در نمایش “خروج اضطراری” هم وجود داشت ولی متاسفانه به دلایلی به اجرا نرسیدم . همچنین با مهرداد مصطفوی در مقام بازیگر در نمایش “چشم برهم زدن” به کارگردانی محمد زیکساری همبازی بودم . شناخت بین ما و نزدیک شدن تفکرات و سلایقمان به سال ها پیش بر می گردد . بنابراین کار کردن کنار یکدیگر بسیار لذت بخش و همراه با تجربه‌های بسیار خوب بود .

با توجه به اینکه فضای نمایش در چند دهه قبل می گذرد ، برای نزدیک شدن به نقش آیا مطالعاتی داشتید و چه تمریناتی را پشت سر گذاشتید ؟

از مرحله اول تا انتها ، به رمان “فیل در تاریکی” نوشته مرحوم قاسم هاشمی نژاد که نمایشنامه اقتباسی آزاد از آن رمان است ، رجوع می‌کردم و آن رمان حکم مرجع را برای من داشت تا بتوانم جلال امین که قهرمان رمان و نمایشنامه است را درک کنم و با رفتارهایش آشنا شوم .
همچنین دیدن عکس های بسیار از دهه چهل و پنجاه، خیابان ها، کوچه‌ها، تبلیغات آن دوره، دیدن فیلم ها و دقت بر دوبله‌ها و مصاحبه‌های خیابانی آن زمان ، شنیدن خاطرات و هرآنچه که ذهن من را از دهه پنجاه و قبل‌تر پر می کرد ، آنچه در ذهن داشتم را تراش می‌داد. حتی به پیشنهاد مهرداد مصطفوی ، گروهی در محله‌های قدیمی و اصیل جنوب تهران که همچنان بافت شهری آن دوره تا حدود زیادی در آنجا حفظ شده است ،  قدم می زدیم .

دلایل دیگر به مقوله بازیگری، چیدمان این اطلاعات در کنار هم، داشتن پارتنر‌های خوب و باهوش و با تجربه و قرار گرفتن آن ها در جای درست و در راس همه این‌ها هدایت و کارگردانی مهرداد مصطفوی‌ ، بر می گردد .

پروسه تمرینات این نمایش برای اجرا در جشنواره به چه صورت بود ؟

نمایش “فیل در تاریکی” پیش از جشنواره در دو دوره ؛ در تماشانه پالیز و سالن تئاتر مستقل به روی صحنه رفته بود . به همین دلیل شکل اجرایی نمایش آماده بود، فقط ما باید تمرین می کردیم تا به اتمسفر و فضای اجرای عموم برگردیم ، البته اندکی هم تغییرات داشتیم. پروسه تمرین با یک گروه بی‌نظیر و باصفا همیشه برای من لذت بخش بوده است .

آیا پس از جشنواره تصمیم دارید در نمایش دیگری حضور داشته باشید ؟

در حال حاضر مشغول تمرین نمایش مستند “مانوس” به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده هستم که قرار است در اسفند ماه سال جاری در جشنواره اَدلاید استرالیا به روی صحنه برود . این نمایش را در سال ۹۵ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه بردیم .

با توجه به اینکه  در این دوره تمامی نمایش های حاضر در جشنواره از آثار مرور انتخاب شده اند ، شما به عنوان بازیگر این اتفاق در جشنواره را چطور ارزیابی می کنید ؟

مشکلی با انتخاب آثار مرور ندارم و بسیار هم از آن استقبال می‌کنم .

جشنواره تئاتر فجر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

متاسفانه فرصت پیدا نکردم تا نمایش‌های حاضر در جشنواره را ببینم. اما همه چیز در محدوده اجرای “فیل در تاریکی” منظم و مرتب پیش می‌‌رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *