در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

زری اماد : تیم اجرایی جشنواره تئاتر فجر ، برای برگزاری جشنواره ای در شأن نظام تلاش می کند


نمایش ” بازگشت ” به نویسندگی امین ابراهیمی و کارگردانی احسان ملکی در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با زری اماد ، یکی از بازیگران این نمایش داشت . او در نمایش ” بازگشت ” ایفاگر دو پرسوناژ بود . در ادامه می توانید این مصاحبه را بخوانید :

زری اماد درباره نحوه آَشنایی و همکاری خود با احسان ملکی و گروه تئاتر تیتال گفت : نمایش” طریقه حکومت گجر خان ”  به کارگردانی مشترک آقایان مجید امرایی و احسان ملکی ، اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا می ‌شود ، و من از طرف آقای مجید امرایی برای یکی از نقش های این نمایش دعوت به همکاری شده ام ، همین کار باعث آشنایی من با آقای ملکی شد .

او در این باره ادامه داد : سه روز بعد ، آقای ملکی ، نقش ” لیالی ” را برای بازی در نمایش ” بازگشت ” به من پیشنهاد کردند که ایفای آن ، برای من چالش برانگیز بود ، مخصوصا این که باید به زبان عربی صحبت می‌کردم و این موضوع برای من بسیار خاص بود . بنابراین بلافاصله قبول کردم .

اماد که در این نمایش در دو نقش بازی می کرد ، در خصوص سختی های کار گفت : یک هفته ی بعد ، نقش ” لیلا ” را برای من در نظر گرفتند که برایم بسیار جذاب تر شد ، چون باید در یک نمایش دو شخصیت متفاوت را بازی می‌کردم که هر دو تحت تاثیر آسیب های جدی جنگ بودند . هر چه از تمرین می‌گذشت بیشتر درگیر شخصیت ها می‌شدم و برای هر دو نقش تلاش بیشتری می‌کردم چون دلم می‌خواست هر دو بی نظیر و باور پذیر باشند ، بدون اینکه تاثیری روی هم داشته باشند .

او درباره ویژگی های این پرسوناژها توضیح داد : با کمک آقای ملکی ، این دو شخصیت را بر مبنای موقعیت مکانی و زمانی به سمتی هدایت کردیم که تاثیری روی هم نداشته و ضمنا تفاوت های فاحشی هم با یکدیگر داشته باشند . تمام چیدمان آقای ملکی و تفکرات خاص ایشان در رابطه با گریم ، موسیقی ، صحنه و تمام عوامل اجرایی به سمت و سویی رفت که بازیگران به دور از اغراق ، باور پذیر باشند ، که البته نقش های من هم به همین سمت هدایت شد .

بازیگر نمایش ” بازگشت ” به بیان اینکه به دلیل تمرین های فشرده تا پیش از اجرای نمایش خود ، اثر دیگری را در این دوره از جشنواره ندیده است ، در رابطه با کیفیت برگزاری جشنواره تئاتر سی و هفتم اظهار کرد :  بعد از اجرای خود می خواهم به دیدن اجرای نمایش های دیگر بروم . اما با این حال ، همه می‌دانیم تیم اجرایی جشنواره تئاتر فجر ، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و من مطمئن هستم که همه ی تیم ، بنا بر صلاحدید دبیر جشنواره ، تمام سعی شان را می‌کنند تا جشنواره ای در شأن یک نظام داشته باشند  .

زری اماد در پایان راجع به ضروت تعریف تئاتر به عنوان یک شغل و حرفه گفت :  تئاتر ایران ، با وجود این همه هنرمند ، این همه خلاقیت و از همه مهم‌تر این همه مخاطب ، نیازمند توجه و امکانات بیشتری است . تئاتر در حال حاضر نه یک فعالیت تفریحی و سرگرمی بلکه ضروری ترین فعالیت فرهنگی کشور است و جامعه هم ، تئاتر را به عنوان یک نیاز مهم فرهنگی پذیرفته است . بنابراین امیدوارم تئاتر به صورت شغلی تعریف شده توسط مسئولین ، بتواند به حیات خودش ادامه دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *