اجرای دو نمایشنامه "شب روی سنگفرش خیس" و "پرده در پرده" توسط هنرجویان میکاییل شهرستانی در سنگلج :

میکائیل شهرستانی : سنگلج بیش از هر تماشاخانه ای بوی تئاتر می دهد


میکائیل شهرستانی کارگردان و بازیگر شناخته شده ی تئاتر که چند سالی است انرژی خود را صرف آموزش و تربیت بازیگر در عرصه ی تئاتر کرده و تاکنون نمایش های بسیاری را با هنرجویان خود اجرا کرده است، این بار دو نمایشنامه ی « شب روی سنگفرش خیس » و « پرده در پرده » را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه خواهد برد که اولی به طراحی و کارگردانی خود او و دومی به کارگردانی رویا اسدی است . به همین بهانه ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان توانمند و با سابقه تئاتر داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

میکائیل شهرستانی در رابطه با انتخاب دو نمایشنامه ی « پرده در پرده » و « شب روی سنگفرش خیس » به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :  “پرده در پرده” نامی ست که بنده انتخاب کرده ام و مرحوم استاد اکبر رادی چنین‌ نمایشنامه ای ننوشته اند و این انتخاب شخصی بنده بود و آن را به یکی از شاگردانی که علاقمند بود (مرجان‌رزم آزما) در این زمینه با من همکاری کند ، پیشنهاد کردم و از او خواستم روند و فرم کار نمایشنامه هایی که باید از رادی کار شود و بعضی مباحثی را که طی سه دهه تدریس در زمینه آموزش و پرورش هنرپیشه به آن عمل میکنم را دستمایه ی نمایشنامه قرار دهد . در ضمن تحولات اجتماعی که در آثار مورد نظر اتفاق می افتد را به عنوان نخ این‌ تسبیح مد نظر قرار دهد . چند سالی بود که تصور می کردم چرا یکبار برای مخاطبین ، طریقی را که طی یک سال آموزش با شاگردانم طی می کنم را در نمایشی روی صحنه به مخاطبین‌ نشان ندهم که با اجرای این نمایش ، این اتفاق رخ داد.

شهرستانی که سال هاست در زمینه ی تدریس و تربیت شاگرد در حوزه ی تئاتر فعالیت دارد و چندین نمایش را با حضور شاگردان خود به روی صحنه برده است ، درخصوص این تجربه تازه توضیح داد : همگی این دو گروه نمایشی از شاگردانم و از حدود ۱۷ تا ۴۰ ساله هستند .‌ منتها بعضی از آنها با نمایش “شب روی سنگفرش خیس” دومین تجربه شان را با بنده عملی می کنند . به طور کل آموزش دو گروه چیزی حدود یک سال و نیم به طول انجامید . البته برای نمایش «پرده در پرده» از وجود مدیریت آکادمی بانو رویا اسدی به عنوان کارگردان بهره برده ام ولی در طول دوره شاگردانم و بانو اسدی را با مشاوره و طراحی یاری رساندم.

این کارگردان با سابقه ی تئاتر با بیان این که همیشه اکبر رادی برای او با تماشاخانه ی سنگلج ، عجین شده درباره اجرا در این سالن گفت : نمیدانم چرا همیشه اکبر رادی برای من با سنگلج ، به عنوان شاید قدیمی ترین تماشاخانه عجین شده است . به نظرم این تماشاخانه بیش از هر تماشاخانه ی دیگری بوی تئاتر می‌دهد . دلیل دیگرش هم شاید حضور مدیریت وقت و کارکنان آنجا باشد. چرا که با آنها خیلی آسوده خاطرم و لطف همه ی اعضاء شامل حالم شده است.

میکائیل شهرستانی در پایان اضافه کرد : این ‌دو نمایش بی پشتوانه مالی و اسپانسر به صحنه می‌روند ، پس جای حمایت و پشتیبانی دارد. البته این حمایت تنها مالی نیست. باید در جهت اعتلای نمایش در این لحظات خطیر و سخت و غیرمتعارف کوشید و اطلاع رسانی کرد.  توصیه شخص بنده این است که دیدن این‌ دو اثر برای هنرپژوهان از هر سن و هر نوع تخصص و سلیقه لازم‌ است که می‌تواند مورد مُداقه قرار گیرد.

گفتنی است نمایش «پرده در پرده» با طراحی میکائیل شهرستانی و دراماتورژی مرجان رزم آرا و کارگردانی رویا اسدی ساعت ۱۸:۳۰ و نمایش « شب روی سنگفرش خیس » با طراحی و کارگردانی میکائیل شهرستانی ساعت ۲۰:۱۵ از ۸ مرداد ماه تا ۱۰ شهریور ماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *