هنرمندان معلول ایرانی در جشنواره تئاتر “کوفار” بلاروس درخشیدند


نمایش «صندلی‌ها» کاری از گروه نمایش پاپیون به کارگردانی حسین رحیمی ، توانست در جشنواره تئاتر “کوفار” (koufar international festival) در کشور بلاروس جایزه بزرگ جشنواره و جایزه اول بازیگر زن را دریافت کند.

theaterfestival

به گزارش تئاتر فستیوال ، در نمایش “صندلی ها” که بر اساس نمایشنامه اوژن یونسکو اجرا شده است ،  شنو قادری و مهران قندهاری به ایفای نقش می پردازند . شنو قادری هنرمند فلج مغزیست که نیمه چپ مغز و نیمه راست بدنش در دوران جنگ تحمیلی و در اثر اصابت موشک به بیمارستانی درپاوه ، در لحظه تولد دچار ضایعه شده است . مهران قندهاری نیز از هنرمندان مبتلا به سندروم داون ، دیگر بازیگر این نمایش است .

تئاتر فستیوال

نمایش «صندلی‌ها» پیش از آنکه در جشنواره “کوفار” بلاروس به نمایش درآید ، در جشنواره تئاتر مهر آئین ، جشنواره‌های میدتون (midtown international theater festival) امریکا ، لیورپول (liverpool international theater festival) کانادا ، آرتوکیای روسیه ، آبنت هاوزر اتریش و … نیز به روی صحنه رفته است .

گروه تئاتر پاپیون با نمایش «صندلی‌ها» ، تنها گروهی بود که با بازیگران کم توان ذهنی در جشنواره تئاتر “کوفار” کشور بلاروس حضور داشت و توانستند با اجرای تحسین‌برانگیز این هنرمندان معلول ، مخاطبان و منتقدان را شگفت زده کنند . در این جشنواره ، شنو قادری موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری زن شد. همچنین نمایش “صندلی ها” نیز به عنوان نابترین تئاتر جشنواره برگزیده  شد.

تئاتر فستیوال

گروه تئاتر “پاپیون” علاوه بر نمایش “صندلی ها” با نمایش “پرده برداری” نیز توانست در جشنواره مهر آئین و جشنواره هایفست ( highfest international festival) ارمنستان بدرخشد .

نمایش “پرده برداری” علاوه بر حضور در جشنواره ها ، توانست به اجرای عموم برسد . در ابتدا در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفت و پس از مدتی برای بار دوم در سالن استاد مشایخی میزبان علاقمندان به تئاتر بود . اما نمایش “صندلی ها” علی رغم حضور در جشنواره های متعدد خارجی و درخشش در این جشنواره ها ، امکان اجرای عموم آن هنوز میسر نشده است.

تئاتر فستیوال

از آثار بعدی این گروه می‌توان به «پزشک نازنین» نوشته نیل سایمون و «آوازه خوان طاس» اثر اوژن یونسکو اشاره نمود که با ۱۱ تن از هنرمندان معلول جسمی ، ذهنی ، ناشنوا و نابینا در حال آماده سازی است.

تئاتر فستیوال

در جشنواره کوفار که هر ساله از روز ۲۲ تا ۲۷ سپتامبر در شهر مینسک پایتخت کشور بلاروس برگزار می شود، گروه های حرفه ای تئاتر از تمام قاره ها شرکت می کنند و جایزه این جشنواره یکی از معتبرترین جوایز بین المللی تئاتر به حساب می آید. جشنواره کوفار امسال از ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۷ مهرماه) در شهر مینسک برگزار شد.

تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *