در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستيوال :

آزاده انصاری : نمایش های حاضر در جشنواره باید شگفتی آفرین و پر از ایده های ناب باشند


آزاده انصاری از کارگردانان فعال و با تجربه حوزه نمایش عروسکی ، در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی به تماشای نمایش های ” دختری که پدرش را باد برد ” ، ” شفیره ” و ” سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع ” نشست . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال نظر این کارگردان عروسکی را در رابطه جشنواره و کیفیت نمایش های حاضر در آن جویا شد که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

آزاده انصاری در رابطه با نمایش ” دختری که پدرش را باد برد ” به کارگردانی هما جدی کار گفت :  نمایشی بسیار ساده و صمیمی بود ، کار بیشتر بر دوش بازیگران نمایش ؛ امیرحسین و امیرمحمد انصافی بود و آن ها بسیار خوب از پس کار برآمدند .

وی به شباهت این نمایش به نمایش های سنتی اشاره کرد و گفت : سوژه این نمایش به مسائل روز پرداخته بود ، همانند آنچه که از نمایش های سنتی انتظار می رود . ” دختری که پدرش را باد برد ” شباهت زیادی به نمایش های سنتی و یا خیمه شب بازی هایمان داشت و بر همان اساس شکل گرفته بود .

انصاری به کیفیت ساخت عروسک های این نمایش اشاره کرد و گفت :  به نظر من در مراحل طراحی و ساخت عروسک های این نمایش کمی کم سلیقگی به خرج داده بودند ، در حالی که این امکان وجود داشت که ما عروسک های زیباتر و تمیزتری را بر روی صحنه ببینم .

این کارگردان نمایش های عروسکی با بیان اینکه در جشنواره امسال علاوه بر ” دختری که پدرش را باد برد ” تنها دو نمایش ” شفیره ” به کارگردانی مهدی شاه پیری و  نمایش ” سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع ” به کارگردانی مرتضی اسدی مرام را دیده است ، در رابطه با این دو نمایش توضیح داد :  این دو نمایش علی الخصوص نمایش شاه پیری را بسیار دوست داشتم . ” شفیره ” در طراحی خلاقیت خوبی داشت و نمایش ” سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع ” با توجه به اینکه به زلزله زدگان کرمانشاه پرداخته بود ، جای ستایش فراوان داشت ولی به نظرم کمی این نمایش به ورطه شعار رفته بود ، از خلاقیت کار کم شده بود و کار بیشتر درگیر احساسات و عواطف بود . به همین دلیل گروه اجرایی این نمایش از خلاقیت جا مانده بودند . شاید یک دلیل آن این باشد که کارگردان در همان فضا زندگی می کند و از نزدیک سوژه را لمس کرده است . به نظرم این نمایش با تغییرات و اصلاحاتی که در آینده در کار بوجود بیاورد ، می تواند تبدیل به اثری خلاق در عین حال عاطفی و  بسیار انسانی شود .

باتوجه به اینکه در جدول اجراهای هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور پیشکسوتان محدود است ، وی در خصوص جوانگرایی جشنواره گفت : معرفی شدن چهره های جدید در تئاتر عروسکی بسیار خوب است . قرار نیست همیشه در جشنواره پیشکسوت ها اجرا روند . با توجه به اینکه کارها مختص این جشنواره تولید می شوند ، باید نمایش هایی به جشنواره راه پیدا کنند که خلاقیت در آن ها موج می زند ، شگفتی آفرین و پر از ایده های ناب هستند . قطعا پیشکسوتان می توانند در جاهای دیگر نیز اجرا روند . نمی توانم بگویم که جای پیشکسوتان در جشنواره خالی است یا نه ولی به شخصه می توانم بگویم که برای من کیفیت آثار بسیار مهمتر از اسامی است . شوق و ذوق یک نمایش خوب دیدن برای من خیلی مهم و جذاب است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *