آناهیتا غنی زاده : تئاتر بیشترین پتانسیل برای آموزش و سرگرمی کودکان را دارد .


نمایش “لاکی عجق وجق” به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی آناهیتا غنی زاده یکی از نمایش هایی بود که ویژه گزوه سنی مخاطب کودک در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

آناهیتا غنی زاده در ابتدا با بیان اینکه نمایش “لاکی عجق وجق” پیش از حضور در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی ، در تالار اجرای عموم رفته است ، گفت : “خوشبختانه کار در جشنواره پذیرفته شد و دو اجرا هم در جشنواره داشتیم . نویسنده کار آقای مشهدی عباس هستند و مخاطب اصلی نمایش ما خردسال و کودک است . “لاکی عجق وجق” داستان لاک پشتی را تعریف می کند که فکر می کند لاکش موجب عدم حرکت و زندگی راحتش شده است و باعث می شود که دوستان زیادی را از دست بدهد چرا که نمی تواند به جاهایی که دوست دارد ، برود و با دوستانش معاشرت کند . به همین دلیل تصمیم می گیرد لاکش را کنار بگذارد تا از تنهایی در بیاید .”

او در ادامه گفت : “در این سفری که انجام می دهد با موانع و خطراتی مواجه می شود که باعث می شود به این نتیجه برسد که نه تنها از تنهایی در نیامده بلکه تنها تر هم شده است . چرا که با وجود اینکه از لاکش در آمده ، تبدیل به یک موجود عجق وجق شده که در منظر دوستانش دیگر آن لاکی ای که می شناختند و با او ارتباط داشتند ، نیست و حالا دیگر او را نمی شناسند . حتی در حد شناسایی معمولی هم دچار چالش می شود . همچنین مخاطراتی برای او به وجود می آید ، مثلا قبلا وقتی مار را می دید ، به لاکش می کوبید و می توانست فرار کند و با وجود لاکش احساس امنیت می کرد ؛ اما بعد از از دست دادن لاکش ، می بیند که دیگر نمی تواند از خودش محافظت کند و آن چیزی که فکر می کرد می تواند باعث شود زندگی عادی داشته باشد ، برایش تبدیل به یک زندگی غیر عادی شده است . چیزغیرعادی ای که به او صدمه می زند و امنیت و راحتی اش را گرفته است . در نهایت لاکش برمی گردد .”

کارگردان “لاکی عجق وجق ” با ذکر این نکته که این نمایش دارای یک فلسفه درونی است که می تواند با مخاطب بزرگسال هم ارتباط برقرار کند ، گفت : “ما معمولاً از درون مان فاصله می گیریم و این فاصله باعث می شود ، دچار چالش های مختلفی بشویم و بعد که به اصل درونمان برگشت می کنیم،  برای مان خوشایند خواهد بود . ما در نمایش یک ترجیع بند داریم که خانوم آزاده فرهنگیان ترانه ی آن را سروده اند که مضمون کلی کارمان است : “هر کسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره / هر کس با شکل خودش لطف و قشنگی داره” .

سرپرست گروه هنری “راما ” با بیان اینکه از نظر تکنیکی در نمایش “لاکی عجق وجق” از شیوه ی فاصله گذاری استفاده شده است ، دراین باره توضیح داد : “به این ترتیب که در تعویض صحنه ها به هیچ وجه نه نور می رود و نه مدیر صحنه مان که صحنه را تغییر می دهد مخفی است . عوامل نمایش به روی صحنه می آیند و با ریتم موسیقی ، صحنه را تغییر می دهند ، موسیقی بسیار خوبی که کار آقای آتشانی است . همچنین نمایشگران عروسکی ما به آوانسن می آیند و این ترجیع بند را که در اول نمایش برای بچه ها و خانواده ها توضیح می دهیم ، با آن ها می خوانند . در نتیجه بچه ها و والدین در نمایش مشارکت می کنند و هر تعویض صحنه به این ترتیب صورت می گیرد که آنها درگیر این ترجیع بند می شوند و این ترجیع بند ملکه ذهن شان و درونی می شود ، به طوری که از بار سوم کاملاً حفظ هستند . این  کار به خصوص در تئاتر کودک یک کار جدید است ، حداقل من ندیده بودم که تاکنون چنین اتفاقی در کارها باشد .  “

وی در مورد نوع عروسک های به کار رفته در این نمایش گفت : “تکنیک عروسک ها بیشتر تن پوش است و بسیار متفاوت از تن پوش هایی است که تا به حال مرسوم بوده و دیده شده چون به صورت المانی است ، مثلا جنگل کاملاً نمادین و بیشتر به آبستره شباهت دارد همچنین درخت های این نمایش مشبک هستند . همین اتفاق حتی در متن هم وجود دارد یعنی در متن هم کاملاً این نگاه متفاوت را داشتیم .”

وی افزود : بیش از بیست سال است که با بچه ها کار می کنم و به آن ها آموزش می دهم و مربی نمایش خلاق هستم و آموزشگاه تئاتر کودک و نوجوان دارم و به دلیل ارتباط با بچه ها سعی کردم فکر و اندیشه ی کار را امروزی تر کنم . با یک نگاه جدید حیوانات و حشرات را در کارمان آورده ایم . شاید باورکردنی نباشد اما ما بچه ی یک و نیم ساله ای را داشتیم که چند بار برای دیدن کار آمده است و یا بچه های دو ساله ای که مجذوب کار شده بودند و این به دلیل این است که طراحی صحنه که آقای سینا ییلاق بیگی زحمت آن را کشیده اند ، طراحی نور که توسط آقای سمائی انجام شده و طراحی عروسک و لباس های رنگی که توسط خانم آزاده محمدى شیراز صورت گرفته است ، همگی خوب و درست بوده اند . “

کارگردان نمایش “آدم برفی” با بیان اینکه هر نوع فعالیتی که منجر به حمایت از تئاتر و به خصوص تئاتر کودک و نوجوان شود ، اتفاق خوشایندی است ، گفت : “اگر اهمیت کودک و نوجوان بیشتر از بزرگسالان  نباشد ، کمتر نیست . برای این که نسل آینده از میان همین کودکان و نوجوانی که برایشان کار می کنیم ، شکل می گیرد . ما نمی توانیم افرادی از کشورهای دیگر وارد کنیم ، استاد های دانشگاه ما در آینده همین بچه هایی هستند که الان داریم روی آن ها سرمایه گذاری می کنیم و در درازمدت نتیجه آن را می بینیم . این بچه ها نماینده مجلس ، معلم ، ورزشکار ، استاد دانشگاه و … می شوند . تمام مشاغلی که در آینده جامعه موثر هستند ، در دستان همین کودکان است بنابراین سرمایه گذاری روی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .”

وی با بیان اینکه به نظر او نمایش و تئاتر بیشترین پتانسیل را برای آموزش و سرگرمی بچه ها دارد و بهترین روش حمایت از آن ها است ، گفت : در نتیجه به نظر من هر جریانی که از آن حمایت می کند ارزشمند است با توجه به شرایط بسیار سختی که ما در جامعه مان داریم ، عزیزانی که متولی این جریان ها هستند معمولاً به خاطر نبودن حمایت و بودجه مجبور می شوند گاهی با تمام کاستی هایی که وجود دارد جریانی را حمایت کنند ، اما حمایت از آن ها به نظر من ارزشمند است .”

آناهیتا غنی زاده در پایان گفت : “از همه ى عوامل نمایش “لاکی عجق وجق” ، از گروه کارگردانى تا بازیگران و نمایشگران عروسکى و همه و همه به خاطر همدلیشان براى به سرانجام رسیدن این نمایش سپاسگزارم . “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *