بهادر باستان حق : استاد شهرستانی در کار بسیار ریزبین ، ایده آل گرا و جدی هستند .


بهادر باستان حق یکی از هنرجویان میکائیل شهرستانی است که این روزها در نمایش “شاعر” نقش پرسوناژ “پاسکالی” را بازی می کند . به بهانه ی اجرای این نمایش در تماشاخانه دراما خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این بازیگر جوان داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

بهادر باستان حق در توضیح پرسوناژ “پاسکالی” و نحوه ی نزدیک شدن به آن گفت : اولین قدم در راه شناخت پاسکالی تحلیل ها و توضیحات استاد شهرستانی بود و بعد دقت در شخصیت های تاجران و مدیرانی که در اطراف ما هستند و از نظر موقعیت شغلی و جایگاه اجتماعی و سنی  مشابه پاسکالی می باشند . گام بعدی فکر کردن و قرار دادن خودم در جایگاه او با این سوال که من اگر از نظر موقعیت اجتماعی و خانوادگی در چنین شرایطی قرار بگیرم با فرزندم چگونه مواجه خواهم شد .

او اضافه کرد : دیدن فیلم هایی از دسیکا مانند “دو زن” و “ دزد دوچرخه” … برای شناخت رفتار ها و شرایط زمانه داستان کمک کننده بود . تمرین های دیگری نیز برای سعی در نزدیک شدن صدا و بدن به سن پاسکالی بود که توسط سر مشق ها و تمرین های استاد شهرستانی انجام شد.

این بازیگر جوان در مورد تمرینات مربوط به نمایش “شاعر” گفت : تمرینات با روخوانی و توضیحات استاد شروع و سپس با دورخوانی متن به طوری که تقریبا همه افراد ، همه ی شخصیت ها را روخوانی نمودند ، ادامه پیدا کرد. بعد از انتخاب بازیگران ، دورخوانی با تاکید بر روی حس ها ، آکسان ها و تحلیل نقش ها ادامه پیدا کرد و بعد از تثبیت تقریبی ، تمرینات با میزانسن ادامه یافت و میزانسن ها در طول تمرین ها توسط استاد شهرستانی تکمیل و تثبیت شد و سه هفته منتهی به اجرا این تمرین ها هر روز ادامه پیدا کرد.

او با بیان اینکه به طور حتم هر کس به طور ناخود آگاه چیزهایی را از دورون خود به نقش می بخشد ، گفت : نشانه ی این موضوع چهار اجرای متفاوت در همه ی نقش ها است که بازیگران آن تعویض می شوند ، و این ها همه از فیلتر نگاه صاحب اثر گذشته ، تقویت یا تقلیل یافته و به اجرا رسیده است.

باستان حق در پایان در همکاری با میکائیل شهرستانی و شاگردی او گفت : همکاری یا به عبارت بهتر شاگردی استاد شهرستانی بسیار سخت اما دلنشین است ، ریزبینی ، وسواس کاری ، ایده آل گرایی و جدیت ایشان ، کار را برای هنرجو بسیار سخت می کند، ولی در عین حال می دانی که در راه درست و اصولی پیش می روی و ماحصل آن پیشرفت شخص هنرآموز است ، شاهد این گفته همه ی کسانی هستند که کار قبلی بازیگران نمایش “شاعر ” رادیده بودند و از پیشرفت بازیگران نسبت به کار قبل صحبت می نمودند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *