قائدی، دبیر هفدهمین جشنواره ی بین المللی دانشگاهی توضیحاتی درباره ی شیوه ی برگزارس این دوره از جشنواره را ارائه داد.
به گزارش تئاتر فستیوال، دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیحاتی درباره شیوه برگزاری این دوره از جشنواره و تفاوت آن با دورههای پیشین ارائه کرد و افزود: امسال تلاش کردیم تغییرات ساختاری داشته باشیم که براساس آن بخشهای خیابانی، نمایشنامهخوانی و مرحله بازخوانی متون حذف شد. برای شورای انتخاب هم با دوستانی همکاری کردیم که موجه بودند چرا که متاسفانه در دورههای پیشین قدری شیوه دیکتاتوری عمل کردن در این جشنواره نهادینه شده بود.
او با تاکید بر اینکه کیفیت برای ما مهم است از همکاری نکردن یکسری چهرههای هنری و دانشگاهی با این جشنواره اظهار تاسف کرد و گفت: همچنان بدبینی سابق نسبت به این جشنواره وجود دارد. علاقهمند بودیم برای انتخاب هیات داوران گزینههای ایدهآلی داشته باشیم. اما بسیاری از آنها علاقهای به همکاری ندارند و همین باعث میشود که همیشه شاهد اعضایی تکراری در هیات داوران باشیم.
قائدی از کم کردن بخش مسابقه در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: یک مسابقه اصلی در بخش صحنهای داریم که به طور مشترک میان دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری برگزار میشود. در کنار آن یک بخش رقابت هم داریم که در این بخش از دانشجویان برگزیده ادوار پیشین جشنواره دعوت میکنیم آثار را ببینند و سه اثر برگزیده را انتخاب کنند. چون معتقدیم بهترین راه داوری این است که توسط خود دانشجویان انجام بشود.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی بخش مدرسان این جشنواره را یکی از خطرات این جشنواره دانست و توضیح داد: این بخش با این هدف اضافه شد تا اساتید دانشگاهی در طول سال با دانشجویان کار و اثری را به عنوان نتیجه آن در جشنواره اجرا کنند. اما این بخش دیگر با این سیاستگذاری برگزار نمیشود و از فرمت خود خارج شده است. به همین دلیل چند فرد ثابت در این بخش حضور دارند و همین ایجاد نگرانی میکند.
قائدی پیشنهاد کرد: در دوره بعدی اساتید دانشگاه آثاری اجرا کنند که در دانشگاه خودشان به صحنه برود و از طریق همان دانشگاه حمایت بشود.
او در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال از فراخوان بخش بین الملل این دوره از جشنواره افزود: ۲۰ کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند و آثاری از کشورهای آلمان، ایتالیا، لهستان، انگلیس، آذربایجان، روسیه و… پیشنهاد شده بود. ما تلاش کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مناسب اجرا در ایران و کم هزینه باشد. ضمن این که مانند همه جشنوارههای دانشگاهی دنیا هزینه پرواز و سفر هیچ گروهی را نمیدهیم.
قائدی اضافه کرد: آثار بخش بین الملل توسط شورایی مرکب از فرهاد مهندسپور، سعید کشن فلاح و مجید سرسنگی انتخاب شدند که در این بخش چهار نمایش «هملت» از کشور بلغارستان، «گزارش به آکادمی» از کشور آلمان، «من کی هستم» از ایتالیا و نمایش دیگری به کارگردانی پروفسور ژکوفسکی از لهستان به اجرا در میآیند.
او ادامه داد: تلاش میکنم یکی دو اثر را که دانشجوییتر هستند وارد بخش رقابت کنیم، ضمن اینکه همه این گروهها در حوزه کاری خودشان کارگاه آموزشی برگزار میکنند.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همیشه اعتراض در جشنوارهها و به ویژه جشنوارههای دانشگاهی وجود دارد، یادآور شد: این اعتراضها به جا است اما متاسفانه گاهی خصومتهای شخصی اتفاق میافتد و کسانی که خود را پدرخوانده میدانند از طریق دانشجویان این اعتراضات را مطرح میکنند که همه این نقدهای کورکورانه زنگ خطری برای جشنواره است.
او از همه دانشجویان معترض خواست اعتراضات خود را به شکل رسمی در رسانهها مطرح کنند اما حرف منطقی بزنند و احساسی قضاوت نکنند.
قائدی یادآور شد: ما از دانشجویان خواستیم لیستی ۱۰ نفره برای هیات انتخاب بدهد اما خود آنها هم نتوانستند چنین کنند. با این حال تلاش کردیم بهترین و موجهترین گزینهها را برای شورای انتخاب دعوت به همکاری کنیم. اما باز هم شاهد نقدهای بی جاه هستیم، اگر کسی این ترتیب را قبول نداشت پس نباید در جشنواره شرکت میکرد.
او با اشاره به اینکه این اعتراضات حتما در زمان برگزاری جشنواره و در داوریها هم ادامه خواهد داشت تاکید کرد: ما از سیاستهایمان عقب نشینی نمیکنیم اگر همه جایزه بگیرند، ماراتون و رقابت جشنواره هیچ ارزشی ندارد. اما سعی میکنیم در ارائه سالن تمرین و کمک هزینه عدالت را رعایت کنیم.
این دانشجوی تئاتر در ادامه از ایجاد تغییراتی در بخش بزرگداشت این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: تلاش کردیم در این بخش نیز ساختار شکنی داشته باشیم چون این تجلیل به گونهای انجام میشود که دیگر ارزشی ندارد و ما نمیخواهیم به عنوان ویترین جشنواره برگزار شود به همین دلیل میکوشیم از شکل کلیشهای قبلی دور شویم.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی از کاهش بودجه این جشنواره خبر داد و گفت: بودجه ما حدود ۲۰ تا۳۰ درصد کاهش داشته است اما وزارتخانه را مقصر نمیدانم چون همه جا مشکل اقتصادی هست. تلاش کردیم متناسب با بودجه فراخوان جشنواره را فشردهتر کنیم از سوی دیگر یکسری از ارگانها هم از جشنواره حمایت میکنند. مثلا دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی از دانشجویان خودشان حمایت میکنند، از چند کمپانی تخصصی هم درخواست کمک کردهایم ضمن اینکه همچنان از حمایت معنوی شهرداری بهرمند هستیم البته آقای سرسنگی پیگر است که حمایت مالی شهرداری را هم داشته باشد.
قائدی با تقدیر از همراهی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد از این جشنواره در عین حال اظهار تاسف کرد که در مرکز هنرهای نمایشی افراد اندکی جریان تئاتر دانشگاهی را درک میکنند.
او توضیح داد: مرکز هنرهای نمایشی به لحاظ سخت افزاری و مدیریت همکاری بسیار خوبی با ما دارند. به این صورت که برای اولینبار کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر را به عنوان یکی از میزبانان جشنواره داریم اما متاسفانه افراد اندکی در این مرکز جریان تئاتر دانشگاهی را درک میکنند.