دکتر رحمت امینی نمایشنامهنویس، کارگردان و استاد دانشگاه که دبیری سی اُمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بر عهده داشت ، طی گفتگویی با خبرنگار تئاتر فستیوال در رابطه با برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر و پوستر این رویداد مهم هنری سخن گفت که در ادامه می توانید آن را بخوانید :
رحمت امینی دبیر سی اُمین جشنواره تئاتر فجر ، با بیان اینکه وقتی فردی دبیر مهمترین جشنواره تئاترى کشور است ، بایستی تا آخرین روز مسئولیتش ، حواسش به همه چیز باشد ، گفت : یکی از این مسائل پوستر جشنواره است . پوستر امسال بسیار مساله ساز شد ، البته به نظر من مقداری بیش از آنکه نیاز بود نسبت به آن موضع گیری شد . در هر صورت خود من هم به عنوان دبیر ، یکی از دغدغه هایم بعد از فراخوان جشنواره ، پوستر بود . اگر اغراق نکرده باشم ، یادم می آید ۱۳۰ پوستر برای جشنواره سی اُم ارسال شد .
او با اشاره به این نکته که در هر مسئولیتی که باشد به طیف جوان بسیار اهمیت می دهد ، در مورد طراحی پوستر سی اُمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد : زمانی که من جوانتر بودم ، حامی داشتم و با حمایت این افراد توانستم رشد کنم ، همچنین حامیان زیادی در حوزه ی دانشگاهی مثل آقای دکتر ناظرزاده داشتم . البته حتی کسانی که حمایتم نکردند نیز باعث رشدم شدند . به همین دلیل به جوان ها اهمیت زیادی می دهم . در زمان سی اُمین جشنواره تئاتر فجر نیز جوانان بسیاری ، حدود ۲۰ نمونه طرح آوردند .
وی ادامه داد : در آن دوره هم ما از صورتک استفاده کردیم . امسال هم دبیر محترم جشنواره ، آقای مهندس پور ، از مدلی که صورتک دارد ، استفاده کرده است . استفاده از صورتک و میمیک به این دلیل است که به خاستگاه تئاتری صورتک گریان و خندان برگردیم . پس اساس این فکر همیشه درست بوده است .
این نویسنده و کارگردان تئاتر در این رابطه اضافه کرد : در دوره ی دبیری من فردی که در نهایت پوستر او به عنوان پوستر جشنواره معرفی شد ، حدود ۲۰ پوستر طراحی کرد و روزی که تقریبا هر دو ما به استیصال رسیده بودیم ، ناگهان با عکسی پیش من آمد که اساس آن همین صورتک هایی بود که بعدا پوستر جشنواره سی اُم شد . از او پرسیدم این تصویر را از کجا آورده ای ؟ گفت از مترو تئاتر شهر . گفتم خیلی جالب است و باید رویش کار کنی . در واقع متریال را از کنار گوشمان و از جایی که آدم ها عبور می کنند ، پیدا کردیم . بعد گفتم باید ببینی سازنده ی این اثر چه کسی است و از وی اجازه بگیریم . صورتک هایی که اثر استاد حیدری بود را برداشتیم و طراح پوستر روی آن ترکیب بندی کرد .
مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا با ذکر مثالی از زنده یاد مرتضی ممیز ، در مورد طراحی پوستر جشنواره سی اُم گفت : من یاد مثال زنده یاد مرتضی ممیز می افتم که برای نهضت سواد آموزی انگشت سبابه خود را به استامپ زد و روی کاغذ طرح زد و خطی روی آن کشید و تبدیل به یکی از کارهای بزرگ استاد ممیز شد . البته قیاس مع الفارق است ولی طراح پوستر سی اُمین جشنواره هم طرحی را از دل جامعه و نزدیک تئاتر شهر پیدا کرد و با تغییرات و تحولات و اشکال هندسی و رنگ بندی و جا به جایی بعضی از صورتک ها تبدیل به پوستر جشنواره ی سی اُم شد . البته یک اثر هنری در تئاتر چه از پیتر بروک باشد ، چه از گروتوفسکی و یا در کشور خودمان از دکتر علی رفیعی و یا سمندریان ، شک نکنید که همیشه منتقدانی دارد . هنر همین گونه رشد می کند و الزاما نباید همه با یک مورد موافق باشند .
دبیر سی اُمین جشنواره تئاتر فجر ، با اشاره به اینکه در حدود بیست و چند سالی که در تئاتر فعالیت می کند ، جایی در تئاتر نبوده که حضور نداشته باشد ، از مرکز هنرهای نمایشی گرفته تا دانشگاه و حوزه هنری و دبیری جشنواره ، در خصوص دبیری جشنواره ای مانند تئاتر فجر گفت : دبیری یک کار تخصصی است . یعنی ممکن است یک هنرمند یا استاد بزرگ ، دبیر بزرگی هم باشد ولی این مسئله الزام ندارد . در دانشگاه هم ممکن است استادی در صحنه های تئاتر کارهای فوق العاده ای خلق کند اما در حوزه تدریس و دانشگاه نسبت به حوزه ی هنر درخشش کمتری داشته باشد و یا بر عکس استادی بسیار عالی باشد اما اثری که خلق می کند ، اثر درجه یکی نباشد . در این قضیه هم به همین گونه است . من از آقای مهندس پور به عنوان یک معلم آموختم و در زمانی که کار می کرد یکی از کارگردان های درخشان تئاتر ما بود . هیچ وقت “گالیله” ای که ایشان کار کرد ، از یادم نمی رود . در مباحث تئوریک نیز بسیار عالی هستند . شاید مدت ها دوری ایشان از فضای اجرایی تئاتر ، باعث شد که به عنوان دبیر جشنواره آن درخشانی و تسلطی که ایشان در عرصه تدریس و دانشگاه و هنر آفرینی دارند ، کمتر دیده شود .
این مدرس تئاتر در مورد نمایش های بخش بین الملل حاضر در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نیز اظهار کرد : زمانی که دبیر شدم ، متوجه شدم که اگر بخواهیم بخش بین الملل موفقی داشته باشیم ، نمایش های بزرگ و خوب حاصل دو تا سه سال مکاتبه خواهد بود . اگر بخواهیم نمایشی از تئاترهای دنیا در جشنواره تئاتر فجر اجرا کند ، حدود دو سال زمان نیاز است چون به کشور خود و جشنواره های دیگر قول داده اند و تا نوبت به پروژه ی جدیدی برسد ، زمان احتیاج است. دبیری به جز تسلط و توانایی علمی ، مدبری و تدبیر می خواهد .
وی همچنین در مورد ارتباط با رسانه ها گفت : باید هوای رسانه ها را داشت ، آن ها همکار دبیرخانه ها محسوب می شوند . من یکی از دلایلی که با رسانه ها خوب بوده ام ، هستم و خواهم بود این است که اولین شغل واقعی من خبرنگاری بوده است . من هنوز که هنوز است عضو پیوسته انجمن روزنامه نگاران و البته انجمن منتقدان و نویسندگان سینما هم هستم . به مطبوعات عشق می ورزیدم و همکاران من بوده اند و این مسئله هم تاثیر دارد . در تئاتر یک سو هنرمندان هستند و یک سو رسانه ها و باید روی یک نخ باریکی راه برویم ، به نحوی که کج نشویم و خطا نکنیم یا کمتر خطا کنیم .
کارگردان نمایش “جیجک علیشاه” در مورد توقیف نمایش “روز عقیم” حسین کیانی در جشنواره سی و ششم فجر تصریح کرد : نمایش “رور عقیم” می توانست با تدبیر دبیر ، کارش به اینجا نکشد . در ایام جشنواره تئاتر فجر به جز تماشاگران همیشگی و مردم تئاتربین ، نگاه های دقیقی روی جشنواره است . بنابراین یکی از تدابیر دبیر می تواند این باشد که برای انتخاب نمایش هایی که در تهران و شهرستان ها انتخاب شده ، علاوه بر کمیته انتخاب ، همه ی شرایط هنری و اقتضائات زمانی را هم در نظر بگیرد . زمانی هم که خود آقای کیانی به این نتیجه رسیدند که نمی خواهند با این شرایط اجرا کنند ، باید همانجا پرونده این قضیه بسته می شد . اما این نامه نگاری ها باعث شد کار به اینحا بکشد . جالب است که خود آقای کیانی هم گفتند می دانستم این کار نمی تواند به روی صحنه برود و نکته مهم این است که ضربه فقط به حسین کیانی و یا مهندس پور نمی خورد ، این ضربه ای است که به تئاتر ما می خورد و آخرش دود آن به چشم خانواده تئاتر می رود.
رحمت امینی در پایان در مورد برگزیدگان و تخصیص جوایز گفت : این از آن بخش هایی است که حتی در فوتبالی که چند ده هزار چشم به داور نگاه می کند و با همه دقتی که می شود و قوانین سخت ، منطقی و حساب شده ای که وجود دارد ، مثلا زمانی که توپ باید از دروازه بگذرد ، می بینید چقدر قصه دارد . حال نگاه کنید به هنر و تئاتر که هرکسی از ظن خود یارش می شود . به نظرم داوری اساسا یک کار تشویقی است و تعیین کننده نیست و نباید باشد . چه در اسکار سینمایی و چه در تئاتر فجر و یا سینمای ما . هیچ وقت هم داوری بی حاشیه نبوده است ، کم حاشیه بوده اما بی حاشیه نبوده است . بنابراین به نظرم نباید توجه ویژه ای روی قسمت داوری داشته باشیم . این جزو جشن مان و هیجان انگیز است که در نهایت عده ی بسیار کمی خوشحال می شوند و عده ی زیادی هم ناراحت می شوند .
برنامه چشم شب روشن خووب بود . حرفای خوبی زده شد و امیدوارم اگر روزی مسئول و دبیر هم شدین باز هم به همین اندازه پاسخگو و فعال باشید جناب امینی عزیز
شجاعت شما قابل ستایش است
خسته نباشین ??
barname cheshm shab roshan ro didam
kheili harfaye khoobi zade shod kaxh ke natijei ham dashte bashe
?
قبولتون داریم??????????
Namayeshaye khareji emsal eftezaaaah boodan eftezah ?????
اقای دکتر شما میگین وقتی فردی دبیر مهمترین جشنواره تئاترى کشور است ، بایستی تا آخرین روز مسئولیتش ، حواسش به همه چیز باشد
خدا وکیلی خودتون قضاوت کنین که اقای مهندس پور اینجوری بودن ؟
???
Be nazaram behtarin pooooster zaman shoma bod
پوستر دوره شما کجا …. پوستر امسال کجاااااااااا؟؟؟ ????
اقای دکترررر واقعا با تدبیر دبیز میتونس کار روز عقیم به اینجا نکشه کاملا موافقم
اگه دوروبری های این مسئولای عزیز خلوت تر شه احتمالا بقیه جوون ها رو هم ببینن که با استعدادن و کارهای بزرگی می تونن انجام بدن
Like
دبیر باید پاسخگوی این بی نظمی ها باشه !