سمیرا ایلکا که پیش از این در نمایش های “هفت پرده” و “پرواز” تجربه ی کار با میکائیل شهرستانی را داشته است ، در نمایش “دایی وانیا” نقش سونیا ، خواهرزاده ی دایی وانیا را بازی می کند . ایلکا که از شاگردان میکائیل شهرستانی است به خبرنگار تئاتر فستیوال از تجربه ی کار با او و ویژگی های پرسوناژ سونیا گفت .
سمیرا ایلکا درباره ویژگی های پرسوناژ سونیا به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : سونیا دختری است که از بچگی شروع به کار کرده ، حتی از سمت پدرش نادیده گرفته شده ، با اینکه در خانواده آن ها تحصیلات خیلی مهم بود اما حتی برای پدرش هم تحصیلات سونیا اهمیت نداشت . تنها افرادی که در خانواده باسواد بودند پدرش و دایی وانیا بودند و حتی مادربزرگ او هم بلد بود مطالعه کند اما سونیا فقط در کنار دایی وانیا در مزرعه کار می کرد و حتی برای مردم هم کار می کرد تا بتواند هزینه ی پدرش را که در شهر زندگی می کرد ، تامین کند . او از عشق هم درمانده شده بود . شش سال دکتر را دوست داشت و نهایتا وقتی که با یلنا ، نامادری اش آشنا و صمیمی می شود از دهن او می شنود که دکتر او را دوست ندارد و از این سمت هم ناامید شده است . از همه طرف به ناامیدی رسیده و تنها می خواهد به خودش بقبولاند که زندگی ادامه دارد و ما باید در هر شرایطی زندگی کنیم و تسلیم ناامیدی نشویم . در واقع می خواهد امیدوارانه به زندگی اش ادامه دهد هر چند تکیه گاهی نداشته باشد . در نهایت تنها کسی که او را درک می کند دایی وانیا است که تا آخرش در کنار او می ماند و باز هم کار می کنند و به همان زندگی ادامه می دهد تا زندگی اش تمام شود .
بازیگر نقش سونیا از چگونگی نزدیک شدن به این پرسوناژ توضیخ داد : باید به دیالوگ ها عمیق نگاه کنیم چون خیلی پراحساس بودند و کمی از شخصیت خودم دور بود ، به این خاطر خیلی تحلیل کردم ، استاد شهرستانی واقعا کمکم کردند . به ناامیدی و عاشق شدنش و اینکه به چیزی دست پیدا نمی کند ، به همه ی این ها باید مو به مو دقت می کردم چون استاد خیلی حساس اند . تجزیه و تحلیل کردند تا بتوانم در نهایت این چیزی را که دیدید ارائه دهم .
وی همچنین درباره نحوه ی ارتباط برقرار کردن با نمایشنامه های مختلف گفت : اگر نوشته ها ایرانی باشد ، بیشتر به ما نزدیک است و شاید بتوانیم بهتر با آن ارتباط برقرار کنیم اما نمایشنامه های غیر ایرانی از لحاظ احساس و عاطفه اندکی سردترند و این قضیه کمی برای من سخت بود که امیدوارم از پس آن برآمده باشم . بستگی به سلیقه ی آدم دارد که چه چیزی برای او جذاب باشد و چطور با آن نقش ارتباط برقرار کند . اگر بتوانیم درست با نمایشنامه ارتباط برقرار کنیم ، آسان می شود و اگر فهممان درست باشد دیگر فرقی نمی کند چه نوع نمایشنامه ای باشد .
سمیرا ایلکا در پایان درباه ی تجربه ی کار با میکائیل شهرستانی گفت : برای آقای شهرستانی کار حرفه ای و کار هنرجویانشان فرقی ندارد ، اخلاق و نظم برایشان خیلی مهم است و خیلی هم حساس اند . باید برای تک تک حرکاتی که انجام می دهیم دلیل داشته باشیم ، چرا آن را انجام می دهیم . باید تجزیه و تحلیل مان درست باشد تا بتوانیم رضایت استاد را جلب کنیم . روی کوچکترین مسائل خیلی حساس اند . خیلی با دقت نگاه می کنند ، خیلی نکته بین هستند که خدای نکرده کاری را اشتباه انجام ندهند .