نمایش عاشقانه زال با عنوان تئاتری موزیکال در بخش فعالیت پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه در پنجمین روز جشنواره در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران به روی صحنه رفت .
نمایش “عاشقانه زال” به کارگردانی علی اصغر (کیا ) ثلاثی در روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه ۹۲ با یک ساعت تاخیر آغاز شد . نمایشی که مخاطبانش را از سالن سمندریان تا سالن آوینی کشانده بود و همگی حاضر شده بودند نمایش های دیگر را از دست بدهند ، تا عاشقانه زال را تماشا کنند .
عاشقانه زال به نویسندگی حسین زنگنه براساس اقتباسی از داستان زال در شاهنامه فردوسی نوشته شده بود .
این نمایش موزیکال توسط شاهد علیزاده با نوازندگی پیانو پیش رفت و در قسمت هایی کیا ثلاثی و همچنین شاهد علیزاده ، خوانندگی متن را بر عهده داشتند .
نمایش فیزیکال ، اپرای “عاشقانه زال ” زندگی زال را از تولد تا تولد رستم به صورت موازی و کودکی زال ( با روایت سام ) و بزرگسالی زال روایت می کند .
در پرده اول نمایش شاهد تولد زال هستیم و عکس العمل های همسرایان سام وقتی که برای اولین بار زال را می بینند .
در پرده دوم ، آشنایی زال و رودابه در شکارگاه است . در این پرده زال بزرگ شده است و می خواهد عشق زندگی اش را پیدا کند .
نمایش “عاشقانه زال” تنها با حرکات نمایشی بازیگران و موسیقی موثر بر کار پیش رفت و تنها میمیک صورت بازیگران و اکت های آنها روند داستان را برای مخاطب بازگو می کند .
در پرده سوم شاهد تحویل زال به سیمرغ بودیم ، سیمرغی که با پرهای بلند بر نردبانی در نمایش حضور داشت و رضا داستانپور در آن نقش ایفا می کرد و همچنین هارمونیکای کار را بر عهده داشت.
همسرایان این نمایش سه نفر بودند که در تمامی پرده های نمایش حضور داشتند و تنها ما حرکات فیزیکی آنها را در اطراف زال و سام می دیدیم که نقش اصلی آنها برای مخاطب نامفهوم بود .
پرده چهارم نمایش ، دیدار زال و رودابه در کاخ رودابه را به تصویر می کشید که در این پرده شاهد حضور مهراب ، پدر رودابه هستیم که با زال درگیر می شود .
در پرده پنجم ، خواب سام اتفاق می افتد خوابی که در نمایش به صورت نمادین مشاهده می شود . به طوریکه سام را به صورت واژگون از سقف آویزان می بینیم و که خواب او در واقع در پشت سرش اتفاق می افتد و پسرش را در خواب در کنار سیمرغ می بیند .
پرده ششم ، دیدار سام و مهراب است که نبرد بین دو پدر بوسیله چوب ، در این پرده به صورت رقص در آمده و ریتم موسیقایی به نمایش می دهد .
در پرده هفتم ، روبرو شدن پدر و پسری است که بعد از سالها امروز در مقابل هم قرار می گیرند . سام پسرش زال را می بیند و به هر طریقی علاقه اش را به فرزندش را نشان می دهد .
و پرده هشتم به عنوان آخرین پرده نمایش ، زال با رودابه ازدواج می کند و فرزندی به عنوان رستم را به دنیا می آورند .
کارگردان نمایش ” عاشقانه زال” تلاش داشت نمایشش را در ۸ قاب به مخاطب نشان دهد که متاسفانه موفق نمی شود و پرده هشتم ، تنها پرده ای بود که به صورت قاب در آمده بود و سبب شد که مخاطب در دقایق آخر نمایش گمان کند نمایش تمام شده است و شروع به تشویق کنند به این دلیل که بستن قاب را ما در هیچ پرده ای نمی بینیم .
نمایش “عاشقانه زال” در دو سانس ۱۵:۳۰ و ۱۶:۳۰ در سالن شهید آوینی تهران اجرا شد و داوران جشنواره تئاتر تجربه این کار را در سانس اول این نمایش مشاهده کردند .
نسترن داوودی – تئاتر فستیوال