عاشقانه ای موزیکال


نمایش عاشقانه زال با عنوان تئاتری موزیکال در بخش فعالیت پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه در پنجمین روز جشنواره در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران به روی صحنه رفت .

Untitled-1

نمایش “عاشقانه زال” به کارگردانی علی اصغر (کیا ) ثلاثی در روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه ۹۲ با یک ساعت تاخیر آغاز شد . نمایشی که مخاطبانش را از سالن سمندریان تا سالن آوینی کشانده بود و همگی حاضر شده بودند نمایش های دیگر را از دست بدهند ، تا عاشقانه زال را تماشا کنند .

عاشقانه زال به نویسندگی حسین زنگنه براساس اقتباسی از داستان زال در شاهنامه فردوسی نوشته شده بود .

این نمایش موزیکال توسط شاهد علیزاده با نوازندگی پیانو پیش رفت و در قسمت هایی کیا ثلاثی و همچنین شاهد علیزاده ، خوانندگی متن را بر عهده داشتند .

نمایش فیزیکال ، اپرای “عاشقانه زال ” زندگی زال را از تولد تا تولد رستم به صورت موازی و کودکی زال ( با روایت سام ) و بزرگسالی زال روایت می کند .

در پرده اول نمایش شاهد تولد زال هستیم و عکس العمل های همسرایان سام وقتی که برای اولین بار زال را می بینند .

در پرده دوم ، آشنایی زال و رودابه در شکارگاه است . در این پرده زال بزرگ شده است و می خواهد عشق زندگی اش را پیدا کند .

نمایش “عاشقانه زال” تنها با حرکات نمایشی بازیگران و موسیقی موثر بر کار پیش رفت و تنها میمیک صورت بازیگران و اکت های آنها روند داستان را برای مخاطب بازگو می کند .

در پرده سوم شاهد تحویل زال به سیمرغ بودیم ، سیمرغی که با پرهای بلند بر نردبانی در نمایش حضور داشت و رضا داستانپور در آن نقش ایفا می کرد و همچنین هارمونیکای کار را بر عهده داشت.

همسرایان این نمایش سه نفر بودند که در تمامی پرده های نمایش حضور داشتند و تنها ما حرکات فیزیکی آنها را در اطراف زال و سام می دیدیم که نقش اصلی آنها برای مخاطب نامفهوم بود .

پرده چهارم نمایش ، دیدار زال و رودابه در کاخ رودابه را به تصویر می کشید که در این پرده شاهد حضور مهراب ، پدر رودابه هستیم که با زال درگیر می شود .

در پرده پنجم ، خواب سام اتفاق می افتد خوابی که در نمایش به صورت نمادین مشاهده می شود . به طوریکه سام را به صورت واژگون از سقف آویزان می بینیم و که خواب او در واقع در پشت سرش اتفاق می افتد و پسرش را در خواب در کنار سیمرغ می بیند .

پرده ششم ، دیدار سام و مهراب است که نبرد بین دو پدر بوسیله چوب ، در این پرده به صورت رقص در آمده و ریتم موسیقایی به نمایش می دهد .

در پرده هفتم ، روبرو شدن پدر و پسری است که بعد از سالها امروز در مقابل هم قرار می گیرند . سام پسرش زال را می بیند و به هر طریقی علاقه اش را به فرزندش را نشان می دهد .

و پرده هشتم به عنوان آخرین پرده نمایش ، زال با رودابه ازدواج می کند و فرزندی به عنوان رستم را به دنیا می آورند .

کارگردان نمایش ” عاشقانه زال” تلاش داشت نمایشش را در ۸ قاب به مخاطب نشان دهد که متاسفانه موفق نمی شود و پرده هشتم ، تنها پرده ای بود که به صورت قاب در آمده بود و سبب شد که مخاطب در دقایق آخر نمایش گمان کند نمایش تمام شده است و شروع به تشویق کنند به این دلیل که بستن قاب را ما در هیچ پرده ای نمی بینیم .

نمایش “عاشقانه زال” در دو سانس ۱۵:۳۰ و ۱۶:۳۰ در سالن شهید آوینی تهران اجرا شد و داوران جشنواره تئاتر تجربه این کار را در سانس اول این نمایش مشاهده کردند .

نسترن داوودی – تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *