نمایش ” آکواریوم کانگورو ” به نویسندگی و کارگردانی مجیدکاظم زاده مژده ای از رشت در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت . به بهانه ی اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت وگویی با ابن کارگردان داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :
مجید کاظم زاده مژده ای در رابطه با نگارش متن ” آکواریوم کانگورو ” و انتخاب این سوژه گفت : ” سوژه این نمایش خواب و بیداری ، جنگ و صلح و مضامین ازلی ابدی است و برای اولین بار نیست که بنده به چنین موضوعاتی پرداخته ام . این نمایشنامه مضامین ازلی ابدی را دستمایه قرار داده است ولی با این تفاوت که اینبار در این نمایش قصد داشتم ، تستی در چرخش روایت را در نمایشنامه نویسی تجربه کنم . همیشه در نمایشنامه نویسی یک کاراکتر محوری داریم که حوادث حول آن اتفاق می افتد و او محور تمام ماجرا است . در این نمایشنامه من تستی زدم از یک اثر با چهار کاراکتر محوری یعنی زاویه دید در این اثر مدام دستخوش تغییر می شود و در هر موقعیتی از نمایش ، ما زاویه دید یکی از کاراکترهای نمایش را داریم . من سعی کردم این موضوع را با نور ، رنگ و عناصر نمایشی نشان دهم .”
وی در خصوص حضور این نمایش در بخش مسابقه جشنواره یادآور شد : ” اجرای عموم این نمایش را در رشت پشت سر گذاشتیم ، سپس فیلم آن را برای جشنواره فرستادیم و در بخش مرور جشنواره انتخاب شد و از این بابت بسیار خوشحال هستم . البته گروه تئاتر جهش امسال هشت عنوان نمایش را در رشت به اجرای عموم رسانیده است ، من نیز به عنوان کارگردان در سالی که گذشت ، سه اثر را به روی صحنه بردم ولی از بین آنها ” آکواریوم کانگورو ” را به دلیل نگاه تجربه گرایانه ی آن شایسته حضور در جشنواره دانستم ، همچنین می خواستم این نگاه را مورد آزمون و خطا قرار دهم .”
کاظم زاده مژده ای وضعیت تئاتر در شهر رشت را بسیار خوب ارزیابی کرد و در اینباره گفت : ” من می توانم مدعی شوم که به لحاظ آماری ما در رشت از تهران مخاطب بیشتری داریم و همیشه سالن های اجرای رشت پر از تماشاگر است و گیشه خوبی دارد . حتی گروه های تهرانی که برای اجرا به رشت می آیند با استقبال خوبی مواجه می شوند زیرا اساسا مردم رشت سعی می کنند اوقات مفرح سالمی را برای خود ایجاد کنند . شما میدانید که آمار بیسوادی در جمعیت رشت صفر است و قشر علاقه مند به هنر بسیار زیاد هستند . مردم تئاتر را دوست دارند و مخاطبین خوبی داریم و اجراهایمان با اقبال مواجه می شود .”
این کارگردان در رابطه با فرم اجرایی این نمایش توضیح داد : “سبک ها و مکتب های ادبی عموما به نوعی تاریخ نگاری هستند و ما نباید فراموش کنیم که سبک ها از زاویه تاریخ نگاری نگارش می شوند . به عنوان مثال بیان می شود که سبک اکسپرسیونیسم از یک زمانی به دلیل نیاز جامعه و شرایط سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد و بعد تمام می شود . به نظرم اگر امروز من نمایشنامه ای را در دست بگیرم و بگویم که من آن را به سبک اکسپرسیونیسم اجرا می کنم ، کار اشتباهی است . چون این سبک سالهاست که در دنیا به اتمام رسیده است . همیشه مکتب ها و سبک ها پاسخگوی نیاز مخاطبین آن دوره هستند و به همین دلیل من این اثر را با این سبک اجرایی پاسخگوی نیاز مخاطب این دوره دانستم ، البته در این نمایش رگه هایی از اکسپرسیونیسم و سورئالیسم را می توان دید و یا می توان گفت نوعی اکسپرسیونیسم انتزاعی در آن وجود دارد ولی در حقیقت سبک اجرایی آن هیچکدام از اینها نیست ، بلکه فقط عناصر این سبک ها را در خود دارد و نمی توان مشخصا بگوییم که این نمایش یک اثر سورئالیستی و یا انتزاعی و یا فانتزی است . “
وی با بیان اینکه امسال ششمین سال حضور او در جشنواره تئاتر فجر است گفت : “یکی از اتفاقات خوبی که در جشنواره فجر امسال افتاد ، ثابت بودن دبیر جشنواره بود . من از مسئولین ، تقاضا می کنم که فرصت دهند که یک دبیر ثابت بتواند دوره ی پنجساله را بگذراند و به او اجازه دهند که برنامه اش را تست کند . جشنواره کمی از این بُعد ، که هر سال یک دبیر جدید می آید ، دچار آسیب است . به نظر من این دو سال اخیر احترام ستاد برگزاری جشنواره خیلی راضی کننده بود . برای گروه من بهترین شرایط را ایجاد کردند و هر آنچه را که درخواست کردم چه از لحاظ سالن اجرا و چه زمان اجرای نمایش برای من فراهم کردند و با روی گشاده و برخورد بسیار خوب با من و گروهم رفتار کردند . این اتفاق باعث می شود که ما کمبود مالی را در نظر نگیریم . این دو دوره برای من به لحاظ نظم و نوع برخورد بسیار خوب بود و نمره بالایی به این دو دوره می دهم . “