نگاهی به برنامه اجراهای سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و حضور نداشتن بسیاری از بزرگان اهالی تئاتر در این رویداد مهم که سالانه در کشور برگزار می شود ، ما را بر آن داشت تا به سراغ این عزیزان برویم و از دلایل عدم حضورشان در این دوره از جشنواره و کیفیت برگزاری این جشنواره بپرسیم. به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با مریم معترف نویسنده ، بازیگر و کارگردان پیشکسوت عرصه ی تئاتر که پیش از این مدیریت خانه نمایش و تئاتر شهر را بر عهده داشته ، به گفتگو نشست که در ادامه می توانید آن را بخوانید :
مریم معترف با اشاره به مشکلات اجرای نمایش در جشنواره ، درباره عدم حضور در این رویداد گفت : در جشنواره همه چیز روزهای آخر مشخص می شود . همه ی بازیگرها درگیرند . اجرای دکور ، لباس و … مشکل دارد . یعنی زمانی که به روی صحنه می روید ، همه چیز برای اولین بار با شما به روی صحنه می آید . معمولا در جشنواره ها یک کار ناپخته و خام به روی صحنه می رود تا آنکه بعدا همه چیز برای اجرای عموم تغییر پیدا کند . برای همین فکر می کنم در جشنواره حضور نداشته باشم مگراینکه کاری در طی سال اجرا کرده باشم . البته درخواستی هم از جانب جشنواره نبود و من هم نخواستم در آن شرکت کنم .
کارگردان نمایش “فرود سیاوشان” همچنین در توضیح پوستر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت : پوستر خوبی است ولی اگر برای بازی های کامپیوتری و یا کارهای مربوط به کودکان و نه نوجوانان باشد . من نشانه ای از تئاتر در آن ندیدم ، حالا این سلیقه ی من است . شاید دوستانی که دور هم نشسته اند و مشورت کرده اند ، به این نتیجه رسیده اند که کار خوبی است ولی من از دیگران هم عکس العمل خوبی ندیده ام . پوستر هر کاری ، باید ناخودآگاه شما را به فکر درباره آن کار بیاندازد اما وقتی که پوستر دور از فضای فکری آن کار باشد ، به نظر من آن پوستر مشکل دارد . حالا نمی دانم دوستان تصویب کننده و مشاوران شان چگونه این تصمیم را گرفتند .
مدیر سابق خانه نمایش درباره ی کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره امسال توضیح داد : من چند کار از شهرستان دیدم که متاسفانه چنگی به دل نمی زد و یک کار بین الملل دیدم که در تالار وحدت اجرا شد . “پکیج” پرفورمنسی بود که جای اجرای آن تالار وحدت نبود . تالار وحدت یک سالن حرفه ای است و باید کارهای حرفه ای و نمایشی در آن اجرا شود . این نمایش باید در فضای آزاد یا حداکثر در تالار حافظ که تماشاگر بالا نشسته و می بیند که چه اتفاقی در صحنه می افتد ، اجرا می شد .
وی در ادامه گفت : یک معضلی که در مورد تماشاگران وجود دارد و آن را درک نکرده ام ، این است که چرا مردم زمانی که از یک نمایش ناراضی هستند و در تمام طول اجرا در حال گلایه اند ، وقتی که اجرا تمام می شود ، بلند می شوند و با حرارت شروع به دست زدن می کنند . آخر هم نفهمیدم آن گلایه ها چیست و آن ایستادن و دست زدن چیست ؟
کارگردان “تاریخ انقضاء” برای بالا بردن کیفیت آثار بین الملل جشنواره تئاتر فجر ، پیشنهاد داد : بهتر است به جای دعوت از چند کار مختلف که هیچکدام هم کیفیت مطلوبی ندارند ، یک کار خوب از کارگردانی شناخته شده را به جشنواره دعوت کنند . البته این را هم می دانید که کارگردان های خوب از مدت ها قبل وقت شان پر است . مسئولان جشنواره باید برای سال آینده از الان شروع به دیدن نمایش ها کنند و نهایتا یک کار را دعوت کرده و آن نمایش به جای اینکه یک شب اجرا شود ، چهار الی پنج شب اجرا شود که همه بتوانند آن را ببینند . ولی با این وضعیت نمی دانم نهایتا کارمان به کجا خواهد کشید .
مریم معترف در مورد انتخاب دبیر زن برای جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : خانم هایی هستند که شایسته اند و متاسفانه به سراغشان نمی روند . امیدوارم به سراغ آن ها بروند و از این خانم های شایسته استفاده کنند . مهم این است کسی دبیر شود که شایسته باشد و بتواند از پس این معضل بربیاید ، مرد و زن هم فرقی نمی کند .
وی همچنین در مورد اینکه چرا تا به امروز دبیر زن نداشته ایم ، گفت : چرا وزیر زن نداشتیم ؟ این هم به همان دلیل است . البته خانم مریم کاظمی امسال دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شدند که خیلی خوب است و حداقل قدمی برداشته شده . ولی انشالله سال های بعد ، زن و مرد هم فرقی نمی کند ، کسی دبیر شود که وقتی می گوییم جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، ارزش اسمی که یدک می کشد را داشته باشد .
چرا اینقدر این خانم کم کارن ؟
Khoda hefzetoon kone ?????
جشنواره از چه کسانی تقاضای اجرا می کنه ؟ چون من هرکس رو میبینم همینو میشنوم که دعوتی نشده ازم وگرنه میومدم
کارهای بین الملل امسال که همگی افتضاح بودن افتضاح واقعا ناامید شدیم
وزیر زن داشتییییما !
Salam
Besyar ishoon doost dashti ba herfei hastan
Ishala salem o salamat bashin hamishe