پانزدهمین جشنواره تئاترعروسکی تهران-مبارک از روز شنبه، ۲۱ شهریورماه با حضور گروه های نمایشی داخلی و بین المللی در سالن های نمایشی تهران آغاز به کار کرد. در این میان، به سراغ برخی از هنرمندانی رفتیم که در زمینه تئاتر عروسکی فعالیت می کنند. در ادامه می توانید حاصل این گپ و گفت را بخوانید:
به گزارش تئاترفستیوال، وحیدرضا قناعتیان که با نمایش “هملت بزرگ هملت کوچک” در سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان حضور داشت گفت که به درخواست عوامل جشنواره یونیما با عروسک این نمایش ، در کارناوال عروسکی روز شنبه ، حاضر شده است ولی به علت کارگردانی یک کار تلویزیونی به نام “گل آموز” نتوانسته در جشنواره تهران-مبارک، نمایشی را به روی صحنه ببرد.
وی درخصوص نمایش “هملت بزرگ هملت کوچک” اذعان داشت که بسیاری از افرادی که این نمایش را در جشنواره تئاترعروسکی دیده بودند ، انتظار داشتند چندین جایزه را در بخش های مختلف از آن خود کند. تماشاچیان هم ارتباط خوبی با کار برقرار کرده بودند.
او در رابطه با برنامه گل آموز اینطور توضیح داد که به دلیل روتین بودن برنامه ، ایده هایی که در رابطه با نمایش عروسکی دارند را در آنجا اجرا میکنند، و از این رو بیشتر وقتش را به آن اختصاص داده است.
وی همچنین استقبال مردم از کارناوال عروسکی یونیما را در اولین روز جشنواره، خیلی خوب توصیف کرد و از حضور جمعیتی که در محوطه تئاترشهر با بچه هایشان آمده بودند و ارتباط خوبی که با عروسک ها برقرار کردند و عکس های یادگاری گرفتند، خبر داد.
قناعتیان در ادامه به دبیر جشنواره امسال اشاره کرد و گفت، مرضیه برومند فرد شناخته شده و با تجربه ای ست. باید منتظر یک جشنواره خوب باشیم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد، همانطور که جشنواره تهران- مبارک خوب شروع شده با اجراهای خوب تمام شود، به خصوص گروه های خارجی و بین الملل که در این دوره حضور دارند ببینند که ایران هم تئاتر عروسکی دارد و دوستان زیادی هستند که به صورت حرفه ای کارمی کنند.
********************
مصاحبه بعدی ما با امین پروین بود. او نیز در سیزدهمین جشنواره ی تئاتر عروسکی دانشجویان، نمایش ”در بارگاه دیو ۲ شاخ” کارگردانی کرد که به علت فعالیت بر روی پروژه ی دیگری نتوانست در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی حضور یابد.
او که تا به حال تجربه حضور در یونیما را ندارد درپاسخ به سوال خبرنگار تئاترفستیوال مبنی بر قیمت بالای بلیت تئاترها در جشنواره، آن را طبیعی توصیف کرد و گفت دبیرخانه جشنواره برای گروههایی مثل دانشجویان تخفیف قائل شده است ولی با این حال ممکن است که برای خانواده ها کمی سخت باشد.
وی در ادامه ، به دلیل سازماندهی بهتر، گروه های خارجی قوی تر و پراکندگی مناسب سالن های اختصاص یافته برای اجرای نمایش در شهر، جشنواره امسال را بهتر از سال قبل دانست.
پروین در ادامه گفتگویش بیان کرد که دوست داشت در این جشنواره حاضر شود و یک طرح نمایش خیابانی هم در رابطه با آیین های سنتی، به جشنواره ارائه داده است ولی متاسفانه کارش به علت ضعف هایی که داشت ، قبول نشد.
او در بیان تفاوت جشنواره تئاتر عروسکی نسبت به سایر جشنواره های عروسکی، به بودجه ی بالای آن اشاره کرد که منجر به تشریفات بیشتر می شود ، از این رو کارهای بین الملل بهتر و عروسک های بهتری می تواند حضور داشته باشد اما از سوی دیگر کارها، در جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی جسورانه تر و خلاقانه تر است.
وی درباره کارهای بین الملل حاضر در جشنواره گفت که شنیده است سه نمایشی که از کشور چین آمده است کارهای خوبی ست و همین طور حضور یک نمایش از افغانستان را جالب توصیف کرد.
********************
نمایش “صبح روز بعد” هم به کارگردانی شهرزاد علوی در سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان در خانه ی نمایش بر روی صحنه رفت.
این کارگردان تئاتر عروسکی که کارش در جشنواره یونیما پذیرفته نشد علتش را به تئاترفستیوال اینگونه توضیح داد که فکر میکند اصلا متن کارش خوانده نشده است. چرا که آدم سرشناسی نیست و ارتباط گسترده ای هم ندارد. به نظر خودش و اساتیدی که در باره کارش نظر داده بودند نمایشش کار بدی نبود.
وی افزود که این نمایش را برای اجرای عموم در یک کشور خارجی هم فرستاده و پذیرفته شده است.
او راجب اثر نمایشی اش اینگونه توضیح داد که متن، بازنویسی ست از متن “لاموزیکا”ی مارگریت دوراس که درباره ی رابطه ی یک زن و مرد است که از هم جدا شدند و خیانت موضوع ظاهری و فرعی در کار است. در یک نگاه عمیق تر، این مسئله ی آدم های امروز است که مشکل دارند و تنها هستند و پر از درگیری و تناقض اند.
او همچنین ادامه داد که این اثر متفاوتی بود و تا به حال خودش هم جایی ندیده است.
علوی در رابطه با استقبال از جشنواره امسال با توجه به قیمت بلیت نمایش ها اینگونه توضیح داد که تئاتر در مملکت ما غریب است. یعنی مردم با آن آشنایی ندارند و حالا اگر قیمت ها هم بالا باشد خودش مانعی می شود در برابر شناخت آدم ها از تئاتر.
او در رابطه با برتری جشنواره یونیما نسبت به سایر جشنواره های مربوطه اذعان داشت ، متاسفانه درصد زیادی از آثار در جشنواره های ما براساس روابط است، نه براساس آن کاری که انجام شده است.
این رابطه هاست که باعث حضور اثری در جشنواره ها می شود. نمی شود به راحتی سطح کارها را مشخص کرد. حالا باید کارهای جشنواره امسال دیده شود
وی در رابطه با تاثیر آثار بین الملل در جشنواره گفت با توجه به اینکه کشور ایران از بقیه دنیا جداست آن چیزی که در تئاتر اینجا اتفاق می افتد با آنچه که در دنیا پیش می رود عقب تر است. اما اظهار امیدواری کرد با حضور گروه هایی که از کشورهای دیگر می آیند و با جریانی که پیش میرود هماهنگترند، به تئاتر ما کمک کند تا سطح هنری مان با جاهای دیگر هماهنگ شود.