نمایش رادیویی « تبریز آتش و سپیده » به نویسندگی و کارگردانی نوید سالاریمقدم در چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار استاد رکنالدین خسروی تماشاخانه سه نقطه اجرا شد . علی کشوری ، نقش خوان این نمایش در گفت و گویی خواندنی با خبرنگار تئاتر فستیوال درباره ی ویژگی های نمایش رادیویی و دغدغه هایش در اجرای نمایش های رادیویی گفت .
ویژگی های اصلی نمایش رادیویی چیست که می تواند بر مخاطب تاثیرگذار باشد ؟
با توجه تجربه ای که بنده در انواع قالب های نمایشی اعم از کارهای تلویزیونی و سینمایی ، تئاتر ، تله تئاتر و کارهای رادیویی داشتم ، به عقیده من یکی از سخت ترین قالب ها کار رادیویی و تله تئاتر است .
به این دلیل که در نمایش رادیویی امکانات بازیگر از نظر چهره و تصویر گرفته می شود و تمام چیزی که دارد ، صداست . حال باید با این صدا ، آن منطق و حس واقعی که در آن صحنه ی خاص نمایش ، جریان دارد را به مخاطب القا کند . همچنین باید بتواند افکت های خاص ، به جا و لازم را که مربوط به خود کاراکتر است ، ایفا کند . متاسفانه در خیلی از کارها از آن غافل می مانند .
تفاوت اصلی نمایش های رادیویی که به روی صحنه اجرا می شوند با نمایشنامه خوانی در چیست ؟
این یک استثناست که کار برای مخاطبی که در سالن حضور دارند ، اجرا می شود . ویژگی مشترک نمایش رادیویی و خوانش ، تخیلی است که بازیگر باید داشته باشد و در ذهنش ، عین به عین ، بتواند همه چیز را خلق کند و در لحظه زندگی کند و برای بهتر ادا شدن صدا ، چه برای آکسان ها ، تاکید ها ، لحن و حس بتواند این تخیل را داشته باشد . در نمایش رادیویی بازی کردن با چهره و میمیک نیاز نیست ولی در خوانش قطعا نیاز است . در خوانش مخاطبی داریم که مقابل ما نشسته و به چهره ی بازیگر نگاه می کند .
به عقیده من ، در واقع این نوع اجرا که یک سری مخاطب آمدند و کار را دیدند ، بدعت بود و ما چون می دانستیم فرمت اجرا به این شکل است سعی کردیم ، خوانش داشته باشیم ، البته با میکروفن و تنها تفاوت اصلی این است که ما در خوانش به صورت عام ، با میکروفن سر و کار نداریم . می تواند باشد ولی در اینجا با میکروفن و همچنین مقوله ای به نام نت بودن و پرسپکتیو سر و کار داریم که باید در اجرا رعایت شود .
چه شد که با این گروه همکاری کردید ؟
من در مقطع کارشناسی ارشد ، دانشجوی رشته تهیه کنندگی تلویزیون از دانشگاه صدا و سیما بودم . نوید سالاری مقدم ( دوستم ) تهیه کننده رادیو بود و او را از قدیم می شناختم و براساس صحبت هایی که با همدیگر داشتیم و علاقه مندی که به نمایش های رادیویی دارم ( چون تخیلاتم را قلقلک می دهد ) با هم صحبت کردیم و ایشان متن باسکر ویل که ابتدا با این نام بود را به من داد . وقتی متن را خواندم و موضوع کار را دیدم ، خیلی خوشم آمد .
یک کاراکتر خاص ، به یک برهه ای از تاریخ ایران اشاره می کند که ما خیلی در مورد آن نمی دانیم و پرداخته نشده است . به عقیده ی من ، به نوعی ، یک وجه مشترک خوب و خاطره ی خوش ، بین مردم امریکا و ایران است . این کاراکتر خیلی عجیب است . شاید هر کدام از ما در موقعیت دیگری باشیم ، هیچ وقت خودمان را وارد جریاناتی نمی کنیم که به ما ربطی ندارد و همیشه محتاط هستیم . مخصوصا وقتی که این مسائل و اتفاقات ، برای کشور دیگری باشد . اما این کاراکتر واقعا آزادی خواه و واقعا آزاده است . این آدم که شخصیت واقعی هم هست ، وقتی میبیند مردم و در واقع آزادی و استبداد در کدام سمت و سو ایستاده اند ، با این که به او ربطی ندارد ، دخالت می کند . همان طور که در دیالوگ کلیدی اش است ،” نبرد برای آزادی ، مرز ، نژاد ، طبقه و زبان نمی شناسد . “
اولین تجربه ی حضورتان در جشنواره ی تئاتر فجر است ؟
بله .
بخشی که در جشنواره کمترین توجه به آن می شود ، بخش رادیویی ست ، برای گسترش این بخش در بین مردم و جذب مخاطب چه پیشنهاداتی دارید ؟
بحث جذب مخاطب مقوله ی بسیار یچیده ایست ، تئاتر و سینمای ما هم با این موضوع درگیر است و از فقدان مخاطبِ مورد نیاز رنج می برد . اما اگر بخواهیم راجع به تئاتر صحبت کنیم ، جا دارد با تشکر از برگزار کنندگان ، توصیه کنم ( دوست ندارم انتقاد کنم ) اول خودمان این موضوع را جدی بگیریم تا بقیه هم جدی بگیرند .
محل و نحوه ی برگزاری این بخش از جشنواره و همین طور مراسم اختتامیه ( که شنیده ام قرار است جدا برگزار شود ) خوب نیست . این جدا کردن ها زیبنده ی تئاتر نیست . ما همه یک خانواده ایم ، مهم نیست چه بخشی انجام می شود . کار رادیویی یک سری امکانات حداقلی می خواهد که باید برقرار شود . فضای آکوستیک باشد . مخاطبین به شکل بهتری بتوانند کار را ببینند . تبلیغات بهتری صورت بگیرد .
مسئله ی دیگر این که کار ، زنده نیست . یعنی اگر کار زنده اجرا شود و روی این مسئله تاکید شود ، می تواند مخاطب را تجریک کند به این که در این جا حضور داشته باشد . تا اینکه بخواهد کار را بشنود .
موافقم.. مکان اجرای رادیو تئاتر به هیچ وجه استاندارد نبود و جلوگیری از پخش زنده نمایش، سیاست محافظه کارانه و راحت طلبانه ای است که کمکی به پر بار بودن این بخش نخواهد کرد! مشخص بود که اجراهای جشنواره بهتر از چیزی بود که پخش شد!!
اجرای خوبی داشتند.. به آقای کشوری و کارگردان این کار تبریک میگم