هیلا رضائیان : “اپرت نیرنگ و اورنگ” یک نمایش زنانه نشاط آور است .


هیلا رضائیان که کار خود را از اجرا برای کودک و نوجوان در تلویزیون شروع کرده است ، به عنوان بازیگر نمایش “اپرت نیرنگ و اورنگ” در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت . به همین بهانه گفتگوی کوتاهی با وی انجام دادیم که می توانید در ادامه بخوانید :

هیلا رضاییان - اپرت نیرنگ و اورنگ

رضاییان در ابتدای گفتگوی خود با خبرنگار تئاتر فستیوال به سابقه اجرای خود در برنامه های تلویزیونی “بچه های ایران”و “فرش قرمز” اشاره کرد و درباره ی سابقه تئاتری خود گفت : تجربه ی کارگردانی یک کار کودک در سال گذشته به نام “خواب کودکی” را داشته ام . همچنین تهیه کننده ی نمایشی به نام”تئاتر کله پوک ها” بودم که در سال ۹۲ در خانه نمایش اجرا شد . همچنین تئاتر دیگری با نام “هارایگیری” به کارگردانی آقای شهاب مهربان پور کار کرده ام .

وی که با بازی در این نمایش اولین تجربه ی خود را در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تجربه کرده است درباره ی ایفای نقش خود در این کار توضیح داد : من نمایش “دو مرغابی در مه” نوشته ی حسین پناهی را هم کار کرده ام . آنجا نقش “مـــاریا” را بازی میکردم . هر کس آن نمایشنامه را خوانده باشد می داند که ماریا یک نقش کاملا متفاوتی است ؛ یک دختر جنون زده ی روانی که از مردن دخترش دیوانه شده است .

بازی در این نمایش و در نقش “ملوک الدوران” و “حسین سیاه” یک نقش کاملا متفاوتی نسبت به نقش قبلی من یعنی ماریا است و من برای اولین بار در این سیزده سال سابقه کاری ، نقش مرد را بازی کرده ام . یک مرد هندی که خدمتکار نقش اصلی نمایش است .

کارگردان محترم کار که بسیار آدم خلاق و در آیین سنتی بسیار کار بلد است ، چندین مراسم سنتی و آیینی زنان گذشته ی ما را در این نمایش گنجانده است . مراسمی چون بند اندازان ، رخت دوران ، نقالی و … .

هیلا رضاییان از استقبال عمومی بسیار خوب جشنواره ای این نمایش ابراز خرسندی کرد و گفت : اصلا توقع نداشتیم که این قدر بازخورد نمایش خوب باشد . استاد امیر دژاکام هم به تماشای این اثر نشستند و از کار خیلی راضی بودند . چون اتفاقاتی با تیپ سازی و صدا سازی در این نمایش می افتد که مخاطب اصلا از بازیگران خانم انتظار ندارد . به ما قول اجرای عموم هم داده اند و ما هم انتظار داریم که در اجرای عموم هم بتوانیم همین قدر مخاطب را راضی نگه داریم .

او با بیان این که اجرای چنین نمایشهایی می تواند با مخاطب امروز ارتباط خوبی برقرار کند ، درباره ی نمایش “اپرت نیرنگ و اورنگ اذعان داشت : در این کار خودمان شاهد یک نمایش زنانه نشاط آور هستیم که زنها برای یک تازه عروس داستان عشقی نقل می کنند . این تازه عروس می تواند نو عروسی در زمان حال باشد و ببیند که در گذشته آداب و رسوم ما به چه شکل بوده است . یکی از نقوشی که در نمایش های آیینی و سنتی مهم است این است که ما بتوانیم فضا سازی و بستر سازی کنیم برای اینکه افرادی که در حال زندگی می کنند بتوانند از گذشته ما تصویر نمایشی داشته باشند . این یکی از قانون های نمایش های آیینی و سنتی است . تمام تلاش ما نیز این بوده که بتوانیم رسوم مثبتی را از گذشته  به نمایش بگذاریم و ما فقط خواسته ایم بودن زنان خوب و مثبت را در آن زمان نشان دهیم که جوانان ما از خوبی های گذشته الگو بگیرند .

وی همچنین از نحوه ی توزیع بلیت نمایشها در جشنواره انتقاد کرد و گفت : هر کس متقاضی دیدن جشنواره نمایش آیینی و سنتی ایرانی است باید بتواند همه کارها را ببیند و پشت در بسته قرار نگیرند .

این جشنواره باید حفظ شود و باید در سطح بین المللی برگزار شود . نمی دانم چرا امسال بین المللی نبود ولی ما باید آیین و سنتمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم . در مجموع جشنواره امسال جشنواره خوبی بود که از نظم خوبی هم برخوردار بود . تمام دوستان در تئاترشهر خیلی به ما لطف داشتند و نظم را برقرار کردند .

 

۳ نظر ثبت شده است .

  1. برشت گفت:

    یکی باید به اهالی هنرمند ما بفهماند که هر چیزی بین المللی اش خوب نیست!!
    این خانم کلا رویه امسال جشنواره را زیر سوال برد.

  2. احمد گفت:

    خوبه که حداقل قول اجرای عمومی را به گروه داده اند.

  3. محدثه بانو گفت:

    نمایش خیلی خوبی بود. من که به شخصه خبلی لذت بردم مرسی از بازیگرای خوب کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *