این روزها نمایش “تبار خون” نوشته ی آتیلا پسیانی که برگرفته از نمایشنامه “شاه لیر” به قلم ویلیام شکسپیر می باشد ، با کارگردانی توحید معصومی به روی صحنه می رود . این نمایش پیش از این در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت و امروز با بازتولید این اثر در سالن انتظامی خانه هنرمندان روبرو هستیم . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با توجید معصومی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .
توحید معصومی در مورد انتخاب نمایشنامه “تبار خون” که اقتباسی از نمایشنامه “شاه لیر” است و اینکه چرا خود نمایشنامه “شاه لیر” را برای اجرا انتخاب نکرده است ، توضیح داد : “شاه لیر” متنی کلاسیک و آشنا برای همه ی مخاطبان است ، اجرای این متن گروه و پروداکشنی قوی می خواهد که طبیعتا در شرایط امروز و سالنی که در این زمان برای این کار در اختیار ما قرار گرفت ، امکان اجرایش میسر نبود ؛ به همین دلیل با توجه به اینکه این کار را سال ها پیش در جشنواره فجر اجرا کرده بودم ، و به خاطر تعداد کم پرسوناژها و اینکه پس زمینه سترگی به نام ” لیر شاه ” دارد ( شاید می توان گفت ” تبار خون ” برای خود متن مستقلی است اما به هرحال منبع الهام آن اثر بزرگی به نام ” لیر شاه ” است ) برای همین این متن را انتخاب کردم که هم به نوعی ادای دینی به اثر اصلی باشد و هم اینکه ما بتوانیم دغدغه های اجرایی خودمان را با این دو بازیگر در روی صحنه داشته باشیم .
وی همچنین در مورد دخل و تصرف در متنی که آتیلا پسیانی نوشته است و ویژگی های نمایشنامه ” تبار خون ” گفت : یکی از ویژگی های مهم این متن این بود که از نظر دید کارگردانی من متکی به توانایی بازیگر بود . می توان گفت در یک فضای تقریبا خالی با حداقل آکسسوار و دکور ، با تکیه بر توانمندی خود بازیگر ( تیپ سازی ها و به نوعی کاراکترسازی هایی که بازیگران در طول نمایش انجام می دهند ) این متن را اجرا کردیم . موسیقی هم نقش اساسی در کار ما دارد چرا که به وسیله ی آن توانستیم فضاهای مختلفی که متن پیشنهاد می دهد را دربیاورم ، البته بخشی را هم به تخیل خود تماشاگر واگذار کردیم . نخواستیم هر چیزی را با المان یا یک مشخصه ی ویژه و فیزیکی تحویل تماشاگر دهیم ، گفتیم بخشی از آن هم به تخیل خود تماشاگر برگردد تا بتواند آن فضاها را ذهن خود بسازد . به لحاظ متن هم با توجه به اینکه اجرای ما به سمت خلاصه گرایی رفته ، در متن یک سری از دیالوگ ها را تبدیل به اکت صحنه ای کردیم .
کارگردان نمایش ” طوفان ” در مورد مدت زمان تمرین نمایش “تبار خون” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : در باز تولید این اثر ، بازیگر خانم همان بازیگری بود که سال ها قبل با ما همکاری می کرد و آقای قلیچ خانی و گروه موسیقی به ما اضافه شدند . تمامی عوامل تقریبا یک ماه و نیم برای این کار تمرین کردیم .
این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد انتخاب سالن انتظامی برای اجرای نمایشش نیز توضیح داد : چون من در این سالن نوبت اجرا داشتم ، می توان گفت متن را براساس سالن انتخاب کردم . یعنی احساس کردم این متن با تعداد پرسوناژ کم و ذهنیتی که من برای اجرا دشتم ، برای سالن انتظامی مناسب است ، برای همین به سراغ بازتولید این اثر رفتم .
توحید معصومی در پایان گفت : ابتدا از حضور شما تشکر میکنم که برای پوشش این کار تشریف آوردید . برای یک کار چند ماه زحمت کشیده می شود و در این شرایط سخت به روی صحنه می آید ، من از دوستان و علاقمندان تئاتر دعوت می کنم که برای دیدن تلاش های دوستان روی صحنه تشریف بیاورند ، نه این نمایش بلکه همه ی نمایش هایی که در حال اجرا هستند .