در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

لادن نازی : نمایش عروسکی از نمایش انسانی سخت تر است 


 

نمایش ” شاهکار ” به نویسندگی احسان بدخشان و کارگردانی لادن نازی تا یکم شهریور ماه در تماشاخانه پالیز اجرا می شود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با کارگردان این نمایش انجام داده که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

کارگردان نمایش ” شاهکار ” با اشاره به این موضوع که دغدغه او همیشه در حوزه تئاتر عروسکی بوده است در خصوص شکل گیری شاهکار ” گفت : نزدیک به شش ماه به دنبال متنی بودم که بتواند تصویرگری را به من ارائه دهد که یک تئاتر تلفیقی بازیگری – عروسکی را به روی صحنه بیاورم تا هم مخاطبی که تئاتر انسانی را می بینید ، جذب آن شود و هم نمایشگران عروسکی به آن علاقه مند شوند . متن های بسیاری را در این مدت خواندم تا اینکه احسان بدخشان نویسنده این نمایش با توجه به شناختی که از من دارد و سلیقه ام را می شناسد ، نمایشنامه ” شاهکار ” را به من پیشنهاد داد ، من این رمان را خواندم و متوجه ادبیات طنز شیرین و نقیضه پردازانه جمال زاده شدم که در تئاتر به آن پارودی گفته می شود . سپس نویسنده این نمایش اقتباسی خوب از رمان ” شاهکار ” به ما ارائه داد و چون در حوزه عروسکی فقدان متن خوب داریم ، ” شاهکار ” می تواند یکی از بهترین متن های حال حاضر در حوزه عروسکی باشد .

لادن نازی فرم اجرایی این نمایش را تلفیقی از انسان و عروسک معرفی کرد و در اینباره توضیح داد : عروسک ها در این نمایش فضاهای فانتزی خیال را می سازند و جمال زاده که کاراکتر اصلی قصه است ، وارد این فضای فانتزی می شود .

وی در ادامه فضای شاهکار ” را گروتسک عنوان کرد و گفت : متن های محمدعلی جمال زاده از ادبیات شیرینی برخوردار است . این موضوع به من اجازه داد که فضای اصلی تئاتر را گروتسک کنم . فضای غالب ” شاهکار ” گروتسک است و اتفاقات نمایش و بازی بازیگران بر آن اساس چیده شده است . بازی های همگی استایلیزه شده و مرتبط به یکدیگر هستند و مانند یک اثر پروانه ای در صحنه بهم مرتبط هستند .

این کارگردان جوان در خصوص حضور نداشتن نمایش ” شاهکار ” در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک توضیح داد : در اولین بازبینی این دوره از جشنواره ” شاهکار ” به دلیل اینکه پروژه ای بزرگ ( big production ) است ، در زمان بازبینی فرصت نکردیم که عروسکی را به مرحله ساخت برسانیم و آنچه در نظر داشتیم را به داوران جشنواره نشان دهیم . وقتی آن ها عروسکی ندیدند و فقط از جانب ما ایده شنیدند ، به نظرم حق داشتند که کار را رد کنند .

وی با بیان اینکه تئاتر عروسکی از تئاتر انسانی سخت تر است ، گفت : ما در این نمایش پیش تولید طولانی داشتیم . من و نویسنده این نمایش به همراه یک اتاق فکر مدت زمان بسیاری را برای تصمیم گیری راجع به اینکه در کجای نمایش باید عروسک داشته باشیم و عروسک ها با توجه به فرم اصلی کار که گروتسک است به چه صورتی باید ساخته شوند و به چه شکل روی صحنه بیایند ، گذرانیدیم . کار عروسکی از کار انسانی فوق العاده سخت تر است . در کار عروسکی باید یک مدیر هنری در کنار کارگردان وجود داشته باشد و کارهای عروسک گردانی و ساخت و ساز را مدیریت کند تا کارگردان بتواند به میزانسن و مسائل دیگر برسد .

نازی دلیل استفاده از بازیگران آکادمیک را اینگونه توضیح داد : بعد از تصمیمات اجرایی ، انتخاب بازیگران نمایش تنها یک ماه زمان برد . برای انتخاب بازیگران سعی کردم از افراد آکادمیک و تحصیل کرده این رشته استفاده کنم به این دلیل که ما شیوه حرکت بازیگرمان بسیار آکادمیک است و بازیگری که در دانشگاه این درس را خوانده باشد ، نسبت به بازیگری که این اطلاعات را نداشته باشد ، راحت تر می تواند آنچه از او به عنوان کارگردان اثر می خواهم را اجرا کند . در نتیجه این انتخاب ، بازیگران نمایش در مدتی کوتاه به یک گروه یکدست و یک شکل تبدیل شدند .

لادن نازی ، با اشاره به اینکه نمایش ” شاهکار ” پس از وقفه ای کوتاه با بازیگری جدید برای نقش جمال زاده به روی صحنه خواهد رفت ، گفت : دور اول اجراهای ما تا آخر مرداد ماه است . در دور جدید اجرای این نمایش ، به دلیل تداخل زمانی متاسفانه روزبه حصاری بازیگر اصلی این نمایش که نقش جمال زاده را بازی می کند ، از قبل با سالنی دیگر قرارداد بسته است و دیگر ایشان را کنارمان نخواهیم داشت .

وی در پایان افزود : دور دوم اجراهایمان را در شهریور آغاز می کنیم . انشالله در وقفه ای که می افتد ما بتوانیم کار را پخته تر کنیم و به مخاطب ارائه دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *