محمد مظفری کارگردان تئاتر از بندر گناوه امسال در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی با نمایش خیابانی ” دریایی ها ” در جشنواره حضور دارد . به بهانه حضور این کارگردان در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال در رابطه با تئاتر شهرستان و اجرای این نمایش در جشنواره به گفت و گو پرداخت که در ادامه می توانید آن را بخوانید :
محمد مظفری با بیان اینکه برای حفظ آیین ها باید آنها را در قالب هنر بگنجانیم . توضیح داد : معتقد هستم که اگر می خواهیم آیین هایمان ؛ چه آیین های موسیقایی و چه آیین های نمایشی را حفظ کنیم ، باید آن ها را در قالب هنر بگنجانیم . همه آیین ها ، ویژگى های هنر را دارند . آیین های نمایشی ما شاخصه هایی برای تبدیل شدن به تئاتر را دارد . من در این ده ، پانزده سال حدود سی نمایش آیینی علی الخصوص برای اجرای خیابانی آماده کرده ام . در ایران مردم کمتر تئاتر صحنه ای را دنبال می کنند و به یک فرهنگ تبدیل نشده است ، اما به کمک تئاتر خیابانی ، می توانیم نمایش را میان مردم ببریم و همانطور که امروز دیدید استقبال زیادی از نمایش خیابانی می شود و مردم زیادی نمایش های خیابانی را می بینند. یکی از راه های حفظ آیین ها همین راهی است که ما در آن گام بر میداریم .
وی در خصوص نمایش ” دریایی ها ” توضیح داد : این نمایش بر اساس آیین گَل گَلی نو یا گِلینا یا آیین تمنای باران که در استان بوشهر و تعدادی از استان های دیگر برگزار می شود ، شکل گرفته است . ویژگی این آیین در استان بوشهر این است که بسیار نمایشی و موسیقایی است و از عروسک هم در آن زیاد استفاده می شود ، ما سعی کرده ایم شاخصه های نمایشی این آیین را جدا کنیم و آن را با استفاده از عروسک های دستکشی ، عروسک های امروزی و بومی استان بوشهر که در این آیین استفاده می شود ، به یک نمایش موسیقی – حرکت تبدیل کنیم و یک نمایش خیابانی را مخصوص خانواده ها ، بزرگتر ها و کوچکتر ها ارائه دهیم . که به هر حال مخصوص خانواده ها است .
وی در ادامه گفت : خوشبختانه بازخورد مردم خوب بود . مردم با نمایش ارتباط برقرار کردند . و ما توانستیم از موسیقی آیینی خودمان در اجرا استفاده کنیم .
مظفری به قدمت آیین ها اشاره کرد و گفت : آیین ها از روزی که بشر بر روی زمین بوجود آمد ، همیشه بوده است . همچون آیین شکر گزاری ، آیین تمنا به درگاه خداوند و … ولی نمی توان یک قدمت خاص را به این جریان اختصاص داد . چند صد سال است که این آیین ها در استان بوشهر سینه به سینه نقل و برگزار می شود . امروز این آیین ها کم رنگ شده است ولی هنوز هم در بخش مناطق روستایی و عشایری برگزار می شود . چون مناطق روستایی به باران محتاج هستند و اگر باران نبارد زندگی شان مختل می شود . این آیین هنوز هم وجود دارد و ما باید این آیین ها را حفظ کنیم .
وی با بیان اینکه اجرای خیابانی از لحاظ اقتصادی با صرفه نیست ، در خصوص اجرا در منطقه جنوب گفت : سعی کردیم چند اجرا در جنوب داشته باشیم . اما اجرای نمایش خیابانی برای گروه ها به لحاظ اقتصادی با صرفه نیست . نمی توانند بلیت فروشی انجام دهند و بسیار سخت است . نمایش عروسکی امکانات و فضا می خواهد . من به همراه تیمم ؛ گروه تئاتر ایلیا در استان بوشهر ، معمولا نمایش ها را برای اجرای عموم آماده می کنیم و این نمایش نیز قرار است به عنوان یک طرح تئاتر در روستاهای استان بوشهر اجرا شود .
مظفری در رابطه با مشکلات و دغدغه های تئاتر استان بوشهر گفت : مشکلات تئاتر استان بوشهر شاید مانند دیگر شهرستان ها باشد . تئاتر ما ، تئاتر دولت است و دولت باید به آن کمک کند . یعنی بخش خصوصی به تنهایی کارایی ندارد . دولت اگر شانه خالی کند ، تئاتر از هم می پاشد ، اکنون آب باریکه ای وجود دارد که به تئاتر کمک می کند . تئاتر برای بخش خصوصی بازده اقتصادی ندارد که بخواهد ورود کند . شاید در تهران داشته باشد ، اما در شهرستان ها این چنین نیست . بهتر است دولت به هنرمندان تئاتر یارانه دهد . یارانه هنری ، یارانه فرهنگی که تئاتر زنده بماند .
وی در پایان درباره گروه و تمرینات این نمایش گفت : ما پنج ماه برای این نمایش تمرین کردیم ، ساخت عروسک ها ، تمرینات ، رفت و آمدهایمان نزدیک به ده میلیون هزینه داشت که گروهمان تقبل کرده است . برای هزینه ها به مسئولینی که وظیفه اعزام ما را بر عهده داشتند ، گفتیم ، اما کمکی نکردند . اگر دولت هم کمکی نکند هنرمندان خودشان هستند و تئاتر را زنده نگه می دارند .