نمایش خیابانی “بالاجا تکه ” به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک اجرا شد . صالحیار پیش از این با یک نمایش آیینی و یک نمایش خیمه شب بازی در جشنواره تئاتر عروسکی حضور داشت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با کارگردانی این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :
مهدی صالحیار کارگردان نمایش عروسکی “بالاجاتکه ” در رابطه با عروسک سنتی ” تَکُم ” که در این نمایش به کارگرفته می شود توضیح دهید : ” تکم ” یکی از عروسک های معروف ایرانی است که متعلق به منطقه آذربایجان است . به نوعی عروسک ملی منطقه آذربایجان است که یکی از آیین های نوروزی و نوروز خوانی محسوب می شود . معنی لغوی آن به معنای ” بُزِ نر ” است که یک عروسک چوبی است . نوازندگان دوره گردی که زمان قدیم بودند ، تکم را به صورت عروسک چرخاننده در دستشان میگرفتند و با رفتن به مناطق مختلف ، فرا رسیدن سال نو را به مردم خبر می دادند .
وی در خصوص معنای ” بالاجاتکه ” نیز گفت : ” بالاجا ” به معنای کوچک و ” تکه ” به معنای بز نر است و چون عروسک گردان ها و بازیگر هایمان خردسال بودند از اسم ” بالاجا تکه” برای این نمایش استفاده کردیم .
صالحیار که سه دوره در جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک حضور داشته است ، درباره رقابتی نبودن جشنواره تئاتر عروسکی گفت : اگر جشنواره تئاتر عروسکی به همین شکل غیر رقابتی باقی بماند ، ابتکار و تنوع آثار راه یافته به آن بیشتر می شود . به این خاطر که وقتی بحث رقابت پیش می آید بعضی از گروه ها به دنبال جلب نظر داوران و گرفتن امتیاز بالا می روند . اما وقتی جشنواره غیر رقابتی است ، ابتکار عمل در آثار بیشتر می شود . به عنوان مثال ، در دوره گذشته طرحی را به جشنواره ارائه داده بودم که شاید اگر جشنواره رقابتی بود ، انتخاب نمی شد . ولی در این دوره ابتکار عمل بیشتری داشتم .
کارگردان “بالاجاتکه ” در پایان با تشکر از مرضیه برومند اذعان داشت : به دبیرخانه جشنواره تئاتر عروسکی به خصوص خانم برومند به خاطر جشنواره خوبی که برگزار کردند ، خسته نباشید می گویم و امیدوارم تا پایان به خوبی پیش برود .