نمایش « برخوانی شکرشکن از تلخ کامی آکل » بر اساس قصه «داش آکل» صادق هدایت ، توسط مهدی فرهادی پور ، به نویسندگی و کارگردانی شده است . متن این نمایش ، برای اولین بار در سال ۹۰ به جشنواره نمایش آیینی و سنتی فرستاده شد و رد شد و این روند چند بار تکرار شد تا اینکه بالاخره در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :
مهدی فرهادی پور ابتدا در رابطه با نگارش متن «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی آکل» و حضور این نمایش در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی توضیح داد : این متن اقتباسی از داستان مشهور صادق هدایت به نام “داش آکل” است که تاکنون اقتباس های متفاوتی از آن هم در زمینه تئاتر و هم سینما شده است . تمامی داستان این نمایش توسط طوطی آکل نقل می شود ، ایده این نمایش از آنجا شکل گرفت که در داستان ، آکل یک طوطی دارد که راز دل آکل را برای مرجان افشا می کند . این متن در سال ۱۳۹۰ نوشته و به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فرستاده شد ، ولی متن مردود شد . دو سال بعد مجددا متن را برای جشنواره فرستادیم ، بار دیگر مردود شد . همچنین دو سال بعد نیز این اتفاق برای متن تکرار شد و در نهایت در سال ۱۳۹۶ موفق شدیم که در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر اجرای عموم برویم . بعد از اجرای عموم در بخش مرور به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی دعوت شدیم و امسال در خدمت مخاطبین محترم بودیم .
فرهادی پور به طولانی شدن پروسه تولید این نمایش اشاره کرد و گفت : پروسه تولید این کار تقریبا ۸ سال طول کشید در حالیکه می توانست این اجرا ۸ سال پیش به روی صحنه رود . اما به هر حال این اتفاق رقم خورد . در نهایت ما توانستیم وارد اجرای عموم شویم و دوستان ببینند که کار ما کار درخوری است که ما را به جشنواره دعوت کرده اند . ما مفتخر هستیم که توانسته ایم در جشنواره حضور داشته باشیم .
کارگردان نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی آکل» در رابطه با انتخاب بازیگران توضیح داد : گروه این نمایش در سال ۱۳۹۶ بسته شد ، این گروه برای اجرای عموم در آن سال شکل گرفت ، خانم ساناز روشنی به این گروه آمدند که فوق العاده هستند و خیلی کمک کردند و به مدت سه ماه برای اجرا تمرین کردیم . نقش مرجان را هم خانم دنیا مستعلمی بازی می کردند اما ایشان در اجرای جشنواره حضور نداشتند و به جای ایشان از خانم هانیه کلهر استفاده کردیم .
این کارگردان با بیان اینکه دکور صحنه این نمایش نسبت به اجرای عموم خود تغییر کرده است ، توضیح داد : در این اجرا دکور صحنه و کمی هم حرکت بازیگران روی صحنه تغییر ایجاد شد و در نهایت اجرای متفاوتی نسبت به اجرای عموم داشتیم .
فرهادی پور در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به اجرای عموم مجدد دارید ، گفت : اصلا به فکر تمام کردن اجرا نیستم ، برای آن برنامه هایی دارم و مهم ترین آن ، این است که می خواهم این نمایش را در حیاط های قدیمی شهرهای مختلف همچون یزد ، کاشان ، شیراز و اصفهان به اجرا برسانم .
این کارگردان از حضور کم مخاطبان در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گلایه کرد و گفت : ما متاسفانه به واسطه اینکه در جشنواره حضور داریم ، فکر می کردیم خود جشنواره فضاى تبلیغاتی خاص خودش را ایجاد می کند . به همین دلیل وارد فضاى تبلیغات نشدیم و این اشتباه بود ، چرا که با این شرایط استقبالی از اجرا صورت نگرفت . کاش جشنواره کمی در تبلیغات کمک مان می کرد و همه کارها را تبلیغ می کرد تا جشنواره شور و حال دیگری پیدا کند . ولی اجرای «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی آکل» برای من راضى کننده است ، اجرای خیلی خوبی رفتیم و امیدوار هستم که همین را حفظ کنیم و ادامه دهیم .
وی در پایان افزود : از همه بچه های گروهم تشکر می کنم . از آقای خالق استواری که در طراحی صحنه و همچنین خانم متین کیمنش که در طراحی لباس به من کمک کردند . آقای مجید رحمتی نیز در دوره اجرای عموم خیلی کمک حال من بودند و من از ایشان نیز بسیار تشکر می کنم و بسیار خوشحال هستم که بالاخره توانستم وارد جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شوم . همچنین از هیات بازخوانی و کسی که ما را دعوت کرد که وارد این جشنواره شدیم نیز تشکر می کنم .