معرفی نمایش ۲۵ از زبان محمد یعقوبی


پرونده کامل پروژه نمایش ۲۵ با سرپرستی محمد یعقوبی

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، پروژه نمایش «۲۵»  به سرپرستی محمد یعقوبی از ۲۱  خرداد  تا ۲۷ تیر در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته است .

پروژه نمایش ۲۵ ، در ابتدا با استقبال ۵۴ گروه نمایشی برای شرکت در این پروژه  روبرو شد  که  پس از آن در مرحله اول ۲۴ نمایش با گزینش داورانی چون یوسف باپیری ، جابر رمضانی، مرتضی میر منتظمی ، اشکان خلیل نژاد و محمد قدس انتخاب شدند و به مرحله نهایی راه یافتند و در مرحله  نهایی ۱۵ نمایش  با داوری “محمد یعقوبی” برگزیده شد. این نمایش به صورت اپیزودیک  (هر شب به صورت ۸ اپیزود مستقل) برای تماشاچیان  اجرا می شود.

محمد یعقوبی سرپرست پروژه ۲۵ در نشست خبری نمایش جدیدش با نام ” هیولاخوانی ” درباره همکاری‌اش با پروژه نمایشی «۲۵» که طی آن چند هنرجوی جوان تئاتر نمایش‌هایی را به طور همزمان اجرا می‌کنند، توضیح داد: در چند سال گذشته در خانه هنرمندان کلاس نمایشنامه نویسی برگزار شد و پس از آن چند کلاس مختلف دوره نمایشنامه‌نویسی برگزار کردم و هر بار متوجه ناامیدی هنرجویان و دانشجویان می‌شدم. به بچه‌ها پیشنهاد کردم با استفاده از ساختار نمایشنامه «رقص کاغذپاره‌ها» که شامل چندین نمایشنامه کوتاه اپیزودیک است و داستان آن در یک اتاق می گذرد، نمایشنامه‌هایی بنویسند که در این اتاق بگذرد و قول دادم برای اجرای این آثار سالن بگیرم، که ممکن است خودم اجرایش کنم یا خود شما این آثار را اجرا کنید در نهایت چندین نمایشنامه نوشته شد.

وی ادامه داد : پس از آنکه این پروژه در خانه هنرمندان و دانشکده هنرهای زیبا و همچنین دانشگاه تهرانگروهی از هنرجویان آموزشگاه استاد سمندریان به همراه فارغ التحصیلان گروه تئاتر دانشگاه تهران  مطرح شد ، نتیجه کار را به آموزشگاه استاد سمندریان بردم و به بچه های آن دوره از آموزشگاه گفتم که بچه ها این نمایشنامه وجود دارد  تنها شرطی که برای خودم گذاشتم که این کار اجرا شود این بود که حتی یک کار هم حذف نکردم به این دلیل که گفتم خوب نیست سلیقه خود را اعمال کنم .

سرپرست گروه این اثر نمایشی گفت : از برخی کارگردان‌های جوان تئاتر خواستم تا آثار این هنرجوها را ارزیابی کنند و در نهایت چند نمایشنامه انتخاب شد. آنچه شما می بینید انتخاب بچه هاست ، و انتخاب آنها هم اکنون در نیاوران اجرا می شود که به نظر من اتفاق خیلی مهمی در حال رخ دادن است که در آن ۸ نمایشنامه‌نویس معرفی می شود ، نمایشنامه نویسانی که برای اولین بار است که اجرای حرفه ای دارند و همچنین ۱۲ کارگردان و ۴۲ بازیگر در این نمایش کار می کنند که از این تعداد شاید تنها ۵ نفر باشند که از آموزشگاه استاد سمندریان نیستند و از بیرون آمده اند .

محمد یعقوبی تصریح کرد : هدف این است که یک تیم جوان باهم و در کنار هم بتوانند مجموعه ای را اجرا کنند و مدیریت کنند . من خیلی به آینده این بچه ها امیدوار هستم .

او همچنین درباره شیوه اجرایی این آثار نیز توضیح داد: چون تعداد کارها زیاد است، در هر روز اجرا بین ۸ تا ۹ نمایش در مدت زمان حدود دو ساعت به صحنه می‌رود. خوشبختانه چون این آثار اپیزودیک است، تماشاگر خسته نمی‌شود و هر شبی که این نمایش به روی صحنه رفته است سالن پر بوده است. اگر همین‌طور پیش برود، بهترین آثار از میان این نمایش‌ها را در سالنی دیگر هم به صحنه می‌بریم.

نمایشهای این پروژه شامل بی‌درنگ،  پاس‌گاه، تردید،  تو با همه فرق داری خوش‌گِل من،  تو خانه را آن دور می‌دیدی،  دختران انتظار،  روز دروغ،  سوگ،  شباهت فرهنگی،  نور می‌رود، عشق وچوبه،  ماه‌رو،   کلوخ‌کوب  و عشق کوفتی است .

نمایش۲۵ اتفاقاتی را که در اتاق شماره ۲۵ یک هتل روی می دهد را برای مخاطبان  روایت می کند و جدول اپیزود های نمایش ۲۵ به شرح زیر است :

یکشنبه ها :

بی درنگ ، دوباره پایان ، تو با همه فرق داری خوشگل من ، تو خانه را آن دور می دیدی ، دختران انتظار ، عشق و چوبه ، کلوخ کوب ، ماه رو(ک.کاظمی) ، نور می رود

دوشنبه ها:

پاس گاه ، دوباره پایان ، تو خانه را آن دور می دیدی ، روز دروغ ، سوگ ، تا حالا هند رفتی ، کلوخ کوب ، ماه رو

سه شنبه ها :

بی درنگ ، تو با همه فرق داری خوشگل من ، تو خانه را آن دور می دیدی ، دختران انتظار ، روز دروغ ، تا حالا هند رفتی ، این عشق کوفتی لعنتی ، ماه رو(ک.کاظمی) ، نور می رود

چهارشنبه ها:

ماه         رو (ک.کاظمی)، نور می رود ، این عشق کوفتی لعنتی ، سوگ ، عشق و چوبه ، دختران انتظار ، بی درنگ ، پاس گاه

پنج شنبه ها:

روز دروغ ، دوباره پایان ، ماه رو ، تو خانه را آن دور می دیدی ، سوگ ، تا حالا هند رفتی ، دختران انتظار ، پاس گاه

جمعه ها:

تو خانه را آن دور می دیدی ، کلوخ کوب ، عشق و چوبه ، دختران انتظار ، تا حالا هند رفتی ، این عشق کوفتی لعنتی ، سوگ ، ماه رو(ک.کاظمی)

در نمایش ۲۵ ، “محمد یعقوبی” سرپرست گروه هنری ، “محمد قدس” مدیر پروژه ، “اشکان خلیل نژاد” مدیر هنری و “مرتضی میر منتظمی” به عنوان  طراح صحنه، در این پروژه همکاری می کنند.

 این نمایش هرشب  تا پنجم تیرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران، در ساعت ۲۰ به روی صحنه می رود .

متاسفانه امکان نظردادن نداريد.