یادداشتی بر نمایش ” مونس ” به کارگردانی مهرداد کوروش نیا
بسیاری بر این گمانند که فاصله انواع تئاتر مدرن و فاخر با انوع آتراکسیون و نمایش های کوچه ، بازاری و چه و چه بسیار زیاد است و تشخیص این دو از هم سهل . اما آنچه بر من مسلم است این است که در حقیقت فاصله این دو اغلب تار مویی است ظریف که سخت به چشم می آید .
” مونس” از آن دسته نمایش هایی بود که برای بسیاری تشخیص مدرن بودن یا به قولی لاله زاری بودنش سخت بود و البته همواره قضاوت با مخاطب است و اینکه هدف نویسنده و کارگردان چه گونه از تئاتر بوده در مقابل دریافت تماشاچی کمترین اهمیت را دارد .
” مونس ” یک نمایشنامه کلیشه ای دارد با پرسوناژهایی که حتی در متن نیز فرصت تبدیل شدن به شخصیت را پیدا نکرده اند و روی صحنه نیز توسط بازیگران در همان حد تیپ باقی مانده اند . نمایشنامه تک خطی است ، فــراز و فــرود و گــره ندارد و گــرهی هم اگر در کار باشد ، به راحتی باز می شوند و قابل تشخیص هستند و خرده پی رنگ ها نیز نصفه و نیمه هستند و نا کارآمد .
اجرای صحنه ای این نمایشنامه نیز کمکی به رفع معایب آن نکرده است .
انتخاب بازیگران تیپیکال است و مبتنی است بر همان کلیشه های رایج .
طراحی صحنه و لباس پر است از اشتباه و خسته کننده . روی صحنه یک حوض قرار دارد که بیرون و داخل حوض معلوم نیست . حوض حتی اگر از آب خالی هم باشد ، باز هم جای گیری آن روی صحنه و نیز جای گیری بازیگران نسبت به آن اشتباه است و در واقع اگر رنگ آبی فیروزه ای نبود و اگر در برخی دیالوگ ها اشاره نمی شد ، کمتر کسی متوجه می شد که روی صحنه حوضی وجود دارد .
طراحی لباس و گریم نیز اگــزجره و کلیشه ای است . دامن ها و کفش هایی که یادآور فیلم فارسی ها و تئاتر های لاله زاری هستند و گریم های کلیشه ای و خارج از اندازه که بیشتر از اینکه معرف پرسوناژها باشد ، رنگ و لعابی است برای گول زدن مخاطب . بماند که استفاده بازیگران از همین لباس ها و آکسسوار ناقص و گاها اشتباه است مانند وقتی که همه با کفش وارد اتاق های مونس می شوند ، حتی خود مونس .
دیگر اینکه ” مونس ” پر است از شوخی ها و دیالوگ ها و اکت های زننده و اروتیک ، اهانت به عقاید و قومیت های مختلف و حتی اهانت به زن و شخصیتش . ” مونس ” حتی نسبت به جنگ و مقوله دفاع نیز نگاهی زننده و اهانت آمیز دارد . در واقع نگاه ضد جنگ صاحب اثر ، نتیجه اش شده است اهانت به هر مقوله مقدسی . گرچه ساختن یک اثر ضد جنگ ، خود هنر است و توانایی می خواهد که برخی از عهده آن هم بر نمی آیند . در حالی که با رجوع به تئاترهایی که در لــهستان و فــرانسه و آلــمان اجرا می شوند و اگر امکان دیدن آنها را ندارند با خواندن راجع به این تئاترها می توانند برای ساخت یک اثر ضد جنگ بسیار بیاموزند و حتی اگر این امکان را هم ندارند ، دیدن چند فیلم هالیودی کفایت می کند . البته پیشنهاد بهتری نیز دارم : خواندن کتاب ” دا ” خاطــرات سیده زهرا حسینی که البته اگر به نظر دوستان طولانی است و خواندنش سخت و یا فکر می کنند که فهم و درک آنان از داریوش مهرجویی و تهمینه میلانی و … بیشتر است ، خواندن کتاب” هیچ کس سرباز به دنیا نمی آید ” نوشته رسول ملاقلی پور را پیشنهاد می کنم که هم کوتاه است و هم برای ضدجنگ نوشتن و ساختن ، برایشان مشق خوبی است .
” مونس ” به قول دوستی بیشتر از یک نمایش حرفه ای و حتی یک آتراکــسیون ، شــبیه است به نمایش هایی که در دوران مدرسه اجرا می کردیم : بی سر و ته ، اگــزجره و لوس با این تفاوت که مبتنی است بر شوخی های جنسی و سیاسی .
المیرا نداف – نویسنده میهمان
ممنونم بابت مطالب مفیدی که قرار میدید!
Perfect
gharar ham khobe bebinid
مشکل منم اینه که چرا این کار باید اجازه اجرا تو حافظ بگیره در حالیکه ما خودمون و می کشیم و روزها واسه کار زحمت می کشیم و تمرین می کنیم. ولی هنوز تو نوبتیم
بابا آخه همه بایگرا شخصیت منفی بودن ? خیلییی باحال بود
Mehrdad Jan kheili ha arzeshe honare toro nemifahman
Weleshun kon
راستش و بخوای منم نفهمیدم چی شد
Elham shaabani kheeeiiliii khubi bud bud ?????????
Ba tamame ehterm
Vali aslan harfetun ro ghabul nadaram
Chon forme in namayesh komedi bud vaa bayad inghadr ma ro mikhandund
سلام
خسته نباشین
همش استرس داشتم من نفهمیدم این کار و یا واقعا کار خوب نبوده ؟
مرسی از روشن گریتون
ممنون متشکرم
Like?
برنامه ریزی می کنی که بری آخر هفته یک تئاتر ببینی
و تو جو روشن فکری قرار بگیری
بعد یک کار تو سالن حافظ به نظرم یکی از بهترین سالن هاست.م و هزینه بلیت خودم و دوستام و پرداخت می کنم و از تیوال بلیت می خرم
ولی همه برنامه ریزی هام بهم می ریزه و یک کار فوق فوق ضعیف و به قول شما تئاتر مدرسه ای می بینم .
و گوشم و می کشم که دیگه تئاتر نبینم و جو روشن فکری برم نداره چون وقتی کاری توی حافظ این طور باشه چه برسه به سالن های خصوصی دیگه .
مرسی از نقدتون لاقل دلم آروم گرفت .
Mozaaakhraf bud
Bimazze
No nor
…
Salam
Man az korosh niya kare khub ham didam Chera intor bud inkar nemidonam
عزیزم این شوخی جنسی هاش خداییش جاش تو تئاتر نبود و شان تئاتر و زیر سوال برد
Khanoom shoma che entezari az taatr dari mishe bedunam ?
Nemidoonam Chera ba khandidane adama moshkel darid????
عزیزم این شوخی جنسی هاش خداییش جاش تو تئاتر نبود و شان تئاتر و زیر سوال برد
Bacheha esfandiyar belakhare barmigarde as safar ya Na ?
آخه خندیدن به چه قیمتی خانم ؟؟ به قیمت زیر سوال بردن همه ی ارزش ها و زیر سوال بردن تئاتر ؟؟؟